Læsetid: 4 min.

Center for Vild Analyse: Politik efter solen

For at skrive vor tids politiske vision må man overskride genrer – og måske endda virkeligheden selv
Forfatter Jonas Eika skabte en del virak med sin tale, da han modtog Nordisk Råds Litteraturpris, men måske den virkelige gerning ligger et andet sted. Hvad er den horror at ytre sig kritisk om den førte politik til fest mod den horror, der ligger i at beskrive selve den politiske virkeligheds uhyggelige understrøm?

Forfatter Jonas Eika skabte en del virak med sin tale, da han modtog Nordisk Råds Litteraturpris, men måske den virkelige gerning ligger et andet sted. Hvad er den horror at ytre sig kritisk om den førte politik til fest mod den horror, der ligger i at beskrive selve den politiske virkeligheds uhyggelige understrøm?

Sigrid Nygaard

21. december 2019

Vi er efterhånden nået til et ret bemærkelsesværdigt stadie for Hollywoodfilm, som Slavoj Žižek har bemærket det angående filmen Joker. I dag kan vi rent faktisk finde storsælgende mainstreamfilm, der kombinerer socialrealisme og horror.

Normalt er de to genrer adskilt, og at bringe dem sammen er en særlig bedrift, hævder Žižek, der »kun [er] mulig, når mange ting i vores hverdagslige sociale liv bliver til fænomener, der hører til i horrorfilm«.

Har vi i vores egen Jonas Eika ikke den samme kombination, og er Eikas succes ikke også et tegn på, at han har fat i noget? Det bemærkelsesværdige er, at Eikas første bog, Lageret Huset Marie, var socialrealistisk, mens den anden, Efter solen, er både dystopisk, horror og science fiction, men ikke desto mindre også stadig socialrealistisk og politisk.

Hvad ligger der nærmere bestemt i den kombination, og hvad fortæller den os om, hvad politik er?

 

Få de bedste historier, indblik i idedebatter og opdag ting,
du ikke vidste, du var interesseret i.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu