Interview
Læsetid: 2 min.

Nyt borgerligt grønt parti: »Ærgerligt, at man ikke har tænkt i flyafgifter«

Årets finanslov er alt for uambitiøs, når det gælder grøn omstilling. Det mener Jonas Holm, stifter og partiformand i det nye liberale parti Grøn Kurs
Befolkning, flybranche og erhvervsliv er indstillet på det– det er politkerne, der er bagud, siger Jonas Holm.

Befolkning, flybranche og erhvervsliv er indstillet på det– det er politkerne, der er bagud, siger Jonas Holm.

Piet Siemonsen

Moderne Tider
7. december 2019

— Hvad mener du om finansloven?

»Den er mere rød, end den er grøn. Og den er alt for uambitiøs. Hvis man skal løbe en maraton på tre timer, nytter det jo ikke noget, at man starter med at gå, så man skal spurte de sidste mange kilometer.«

Hvad ville du gøre anderledes?

»Et eksempel er opkøb af landbrugsjord. Helt rigtigt initiativ, men man afsætter kun 200 millioner om året frem til 2030. Det kan man ikke få meget landbrugsjord for. Ambitionsniveauet er alt for lavt. Det samme gælder de 20 millioner kroner til mere urørt skov. Jeg ville have brugt mindst en milliard om året på opkøb af jord alene.«

Jonas Holm

  • 46 år.
  • Stifter og formand for partiet Grøn Kurs – et liberalt part, der arbejder for grøn omstilling.
  • Cand.polit. og MBA. Har arbejdet 18 år i IT/Telebranchen og er nu selvstændig managementkonsulent.

Hvor ville du finde pengene?

»Det allermest oplagte sted: Ved afgifter på flyrejser eller ved på anden måde at begrænse den sorte vækst. Man kunne snildt rejse to-tre milliarder ad den vej, som også kunne bruges på at sænke andre skatter og afgifter eller udbetale en klimabonus til borgerne. Der er et stort flertal i befolkningen, Klimarådet anbefaler det, og flyselskaberne har selv været ude og sige, at de er klar til at acceptere en lille afgift. Ærgerligt, man ikke har tænkt i flyafgifter – det er en nobrainer.«

Nu vi taler om afgifter: Hvor liberalt er det egentlig med alle de afgifter, Grøn Kurs vil lægge på alt fra biler til kød og cement?

»Klimaafgifter på den sorte vækst er en meget liberal måde at gennemføre grøn omstilling på, så længe man samtidig letter andre skatter og afgifter. Vi tager udgangspunkt i den liberale tænker John Stuart Mills skadesprincip, hvor man går ind for mest mulig personlig frihed, så længe det ikke går ud over andre. Og vi mener ikke, vi har ubegrænset frihed til at udlede CO2, fordi det vil ramme fremtidige generationer. Man skal naturligvis have frihed til selv at vælge, om man vil flyve og spise oksekød; men de, der forurener, skal betale for det.«

Kan velfærdsstaten, som vi kender den, bevares i en grøn fremtid?

»Ja, og vores plan A er at øge velstanden blandt andet ved at eksportere grøn omstilling. Men kan det ikke lade sig gøre, må vi acceptere, at det sker på en vis bekostning af velstand og velfærd.«

Hvis du skulle have levet i en anden tid, hvilken skulle det så være?

»Med den viden, jeg har i dag, ville jeg sige for 30 år siden – så vi kunne have grebet ind i tide i forhold til den grønne omstilling.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

" Cand. polit. og MBA. "! POlitik er sgu blevet DJØFernes svar på Robinson-ekspeditionen...

Ib Christoffersen

Nu er fly jo noget vi fra øvre middelklasse bruger i stor stil, så det giver jo ikke mening at hverken rød eller blå regering gør sig upopulære hos den gruppe vælgere. mvh Ib der har brugt fly 12 gange i 2019.