Læsetid: 18 min.

Verdens største tobaksfirma vil have dig til at stoppe med at ryge

Verdens største tobaksfirma, Philip Morris International, har lanceret et ’skadereducerende’ tobaksprodukt og støtter stramninger af rygeloven. Det påstår de i hvert fald. Problemet er bare, at Philip Morris har løjet og løjet og løjet i årtier
Fodboldspilleren Paul Hornung i en magasinreklame for Marlboro i 1963. Dengang var rygningens farlighed ikke et emne, tobaksfirmaerne beskæftigede sig offentligt med. Men i det skjulte var der intens aktivitet.

Fodboldspilleren Paul Hornung i en magasinreklame for Marlboro i 1963. Dengang var rygningens farlighed ikke et emne, tobaksfirmaerne beskæftigede sig offentligt med. Men i det skjulte var der intens aktivitet.

The Granger Collection

14. december 2019

»Tænk, at du kan finde på det,« siger Janus Rasmussen og ryster på hovedet.

»Altså hvad laver du? Det er usundt. Det lugter. Det er det værste, man kan gøre. Jeg fatter det simpelthen ikke, Mathias.«

Ordene er ikke min mors. Det kunne de sagtens have været, men lige nu er det en høj, 45-årig mand med geleret hår, som kigger bebrejdende på mig.

Janus Rasmussen er direktør for den danske afdeling af verdens største tobaksfirma, Philip Morris, og han taler om sit eget produkt.

Smøgerne har betalt for hans jakkesæt, uret på hans håndled og den taxa, vi lige har taget sammen. Men han ryger dem ikke længere, og nu hævder han, at Philip Morris også vil hjælpe alle os andre med at holde op.

Vi befinder os i Heat & Brew-butikken i indre København, som sælger Philip Morris’ nye produkt IQOS, og Janus Rasmussen har lige røget tre af dem, mens han forsøgte at forklare mig, hvordan det hænger sammen, at Philip Morris vil have rygerne til at stoppe, når nu de sælger mere end 750 milliarder cigaretter om året.

 

Få de bedste historier, indblik i idedebatter og opdag ting,
du ikke vidste, du var interesseret i.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Klaus Lundahl Engelholt
  • Kim Øverup
  • Carsten Munk
  • Peter Beck-Lauritzen
  • Erik Karlsen
Klaus Lundahl Engelholt, Kim Øverup, Carsten Munk, Peter Beck-Lauritzen og Erik Karlsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Søren Kristensen

Her gik man og troede at PM var gået ned for mange år siden, selv om jeg godt er klar over at Marlboro var blevet et tøj-mærke. En af mine bedste trøjer har faktisk været fra Marlboro. Ulden med rund hals. Havde den i årevis.