Læsetid: 6 min.

Imamer svigter voldsramte kvinder, men det gør danske myndigheder også

Muslimske kvinder søger ofte hjælp hos en imam, når de har problemer med at blive skilt. Men imamerne har sjældent mulighed for at hjælpe kvinderne, som derfor føler sig nødsaget til at afslutte ægteskaberne på risikable måder, siger Sabba Mirza, som har bidraget til en ny rapport om minoritetskvinders problemer med at blive skilt
Man skal huske, at imamen hverken har magt eller autoritet. Han er en privatperson, der ansat til at lede bønnen. Det kan være riskabelt for ham, at forsøge at hjælpe en voldsramt kvinde, forklarer Sabba Mirza.

Man skal huske, at imamen hverken har magt eller autoritet. Han er en privatperson, der ansat til at lede bønnen. Det kan være riskabelt for ham, at forsøge at hjælpe en voldsramt kvinde, forklarer Sabba Mirza.

Sigrid Nygaard

25. januar 2020

Nogle indvandrerkvinder, særligt med muslimsk baggrund, har store problemer med at blive skilt og slippe ud af religiøse ægteskaber. Det viser en ny kvalitativ rapport fra det nationale forsknings- og analysecenter VIVE, som bygger på 85 interview med blandt andet fagfolk, imamer og 37 minoritetskvinder, der fortæller om dårlige og ofte voldsfyldte ægteskaber, som de har svært ved at slippe ud af.

I den forgangne uge har man flere steder i medierne kunnet høre seniorforsker Anika Liversage fortælle, hvordan især muslimske kvinder fastholdes i dårlige forhold i årevis. Én kvinde kæmper på 16. år for at blive skilt, en anden skal ringe til sin mand, hver gang hun forlader lejligheden, og en tredje bliver fulgt ned til hæveautomaten af sin mand, når børnepengene bliver udbetalt. Kvinden får 100 kroner, mens han tager resten.

 

Få de bedste historier, indblik i idedebatter og opdag ting,
du ikke vidste, du var interesseret i.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Kasper Kjær
  • Carsten Munk
  • David Zennaro
  • Erik Karlsen
  • Viggo Okholm
  • Fødevarestyrelsen Mørkhøj
Kasper Kjær, Carsten Munk, David Zennaro, Erik Karlsen, Viggo Okholm og Fødevarestyrelsen Mørkhøj anbefalede denne artikel

Kommentarer

Dorte Sørensen

Mon ikke der er håb for de muslimske kvinder. De kristne kvinder kom her hjemme ud af samme problem med hjælp af kvindebevægelserne i sidste halvdel af 1900-tallet.
Der er dog stadig flere kristne kvinder der må søge ophold i et kvindekrisecentre.

Kasper Kjær, Alvin Jensen, Karsten Lundsby, Jane Nielsen, Birte Pedersen, Gert Romme, Jens Flø, Anders Lund, Eva Schwanenflügel, Erik Karlsen og Erik Fuglsang anbefalede denne kommentar

Det er et vigtigt emne og her vil de tvære rigtig godt hvis "danske" mænd er modige nok til at tage konstruktivt fat om problematikken på bl.a. arbejdspladser og gerne i socialrådgiverkredse også.

Morten Poulsen

Ret beset kræver det vel "bare", at de danske myndigheder hyrer en liberal muslimsk skriftklog til at udfærdige et dokument, der opløser en nikah, når man bliver skildt efter danske regler? Dermed ville det kunne klares direkte gennem en justering i de relevante myndigheders administration, og jo altså ikke en lovændring.

Vibeke Schneidermann

Jeg forstår ikke, hvad Imamer har med skilsmisser at gøre på den måde, mange danskere tror, for han kan jo hverken gøre hverken til eller fra. Han er som en præst og danske præster kan jo vie folk (det kan imamen ikke), men ingen af dem kan skille folk.

Når man ved en skilsmisse går til sin præst (eller imam), er det for at få mæglet eller høre om, hvad religionen siger. Men ingen ville da finde på at synes, at præsten skal hjælpe med selve skilsmissen.

Gennemførelsen er noget kulturelt. Hvis familien ikke bakker op fx, hvis der er uenighed om fremtidig forsørgelse eller hvis manden ikke vil anerkende det. Men det sker jo også i danske familier.

"Muslimske kvinder søger ofte hjælp hos en imam, når de har problemer med at blive skilt"

De kan bliv skilt nøjagtigt lige som alle andre i dette samfund.

Og vi skal på ingen måde have blandet religiøse institutioner ind i ophævelsen af juridiske aftaler.

Det godt nok farligt tilhøre bevægelse man ikke kender "reglerne" i, og således må rådføre sig med en af bevægelsens mest ihærdige tilhænger om, hvordan man kommer ud af bevægelsen.

Nå, det ikke op til mig bestemme hvilke bevægelser folk er medlem af.
Hvis ikke kvinden henvender sig til myndighederne bliver det jo svært at hjælpe. Men efterfølgende kommer hun helt klart til at skulle modtage hjælp, da en slik muslimsk kvinde tit og ofte ender ganske alene.