Læsetid: 2 min.

Opgør med dumping: »Et lysende eksempel på, hvad den danske model kan«

Et bredt politisk flertal gjorde i denne uge op med social dumping på de danske landeveje. Lastbilchaufføren ’Trucker-Emil’, som har kørt lastbil i 32 år, jubler og kalder det »den største begivenhed i branchen«
Med den nye aftale er chaufførernes værdi slået fast, og det skal ikke længere handle om, hvor vedkommende kommer fra, siger Erik Emil Hansen, der har været chauffør i 33 år. 

Med den nye aftale er chaufførernes værdi slået fast, og det skal ikke længere handle om, hvor vedkommende kommer fra, siger Erik Emil Hansen, der har været chauffør i 33 år. 

Privatfoto

18. januar 2020

Hvad er din reaktion på ugens politiske aftale?

»Jeg blev så glad, at jeg fik lyst til at råbe hurra! At lastbilchauffører sikres samme løn for samme arbejde samme sted, er den største begivenhed, der har fundet sted i mine snart 33 år i branchen. Det er et lysende eksempel på, hvad den danske model kan, og et øjeblik, som jeg aldrig vil glemme.«

Erik Emil Hansen

  • 51 år.
  • Lastbilchauffør gennem 33 år til april.
  • Formand for Godschaufførernes Landsklub under 3F, der taler chaufførernes sag og deltager i den offentlige debat om chaufførforhold.

– Hvad kommer den nye aftale til at betyde for dig og dit arbejde?

 

Få de bedste historier, indblik i idedebatter og opdag ting,
du ikke vidste, du var interesseret i.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • David Zennaro
  • Alvin Jensen
David Zennaro og Alvin Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

David Zennaro

Var det ikke folketinget, der sikrede den danske model?

Men uanset det, så hjertelig tillykke med den gode lov!

Steffen Gliese

ja, lige præcis, David Zennaro!
Personligt mener jeg, at en lovbestemt mindsteløn vil være den bedste garanti imod nogensinde igen at få en borgerlig regering.

Gert Romme, Karsten Lundsby og David Zennaro anbefalede denne kommentar
Bent Nørgaard

Jeg er, desværre, rørt til tåre. Loven gælder kun carbotagekørsel. Det er stadigvæk tilladt at en rumæner kører fra Athen til Skagen. Til en timeløn af 20 kr. Han må bare ikke fylde lasten op når han har passeret den danske grænse.

David Zennaro

Bent Nørgaard, den sidste del af det problem må vi løse gennem den mindsteløn, som EU har fremlagt. Og som den danske regering i sin umådelige visdom modarbejder. Til forsvar for den "danske model".

Steffen Gliese, Gert Romme og Karsten Lundsby anbefalede denne kommentar