Læsetid: 2 min.

Brevkassen: Behøver min søn at vide, at hans lærer er bøsse?

Hver uge svarer Brevkassen på spørgsmål fra læserne. Her har en lærers åbenhjertighed over for en 0. klasse bragt en mor i tvivl
Hver uge svarer Brevkassen på spørgsmål fra læserne. Her har en lærers åbenhjertighed over for en 0. klasse bragt en mor i tvivl

Mia Mottelson

15. februar 2020

I min søns 0. klasse skal de frem til sommer have en vikar for en lærer, som er på barsel. Vikaren har præsenteret sig for klassen med sit navn og en oplysning om, at han »er gift med en mand, og det er der ikke noget underligt i«.

Jeg er enig: Det er der intet underligt i. Jeg er til gengæld i tvivl om, hvor vigtigt det er for en dreng på seks at have styr på sin lærers seksuelle orientering.

Er det en tvivl, svarpanelet kan hjælpe mig med?

Svar I:

Jeg kan ikke mindes en eneste lærer, hvis privatliv jeg var uvidende om. Vi kendte navnene på deres mænd, koner, børn og husdyr – enten fordi de havde fortalt lidt om sig selv, eller fordi vi udfrittede dem.

Så der er intet underligt i, at din søns lærer fortæller, at han er gift med en mand. Han kunne så lige have oplyst mandens navn for en god ordens skyld. Måske synes du, det er underligt, at læreren understreger, at hans ægteskab ikke er spor underligt, fordi han på den måde imødekommer en reaktion, som ikke falder en seksårig ind.

 

Få de bedste historier, indblik i idedebatter og opdag ting,
du ikke vidste, du var interesseret i.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Steffen Gliese
  • Eva Schwanenflügel
  • Susan Hansen
Steffen Gliese, Eva Schwanenflügel og Susan Hansen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Det er bedst for læreren fra startn at fortælle han er gift med en mand, ikke af hensyn til børnene, men af hensyn til børnenes forældre. Klare linier og ingen behov for sladder, det er altså endnu ikke alle voksne danskere der er så helvedes tolerante overfor ikke mainstream levevis.

Bo Mortensen, Karsten Lundsby og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Randi Christiansen

Det er ellers mit indtryk, at homoseksuelle vil betragtes som helt almindelige, normale (= normen) mennesker. At det ikke skal være noget specielt, at de spiller på det andet hold. Hvorfor så ligefrem selv gøre opmærksom på det? Og så over for små børn - ville det ikke være mere passende, hvis det evt kom frem i et naturligt forløb?

Randi Christiansen

Jeg mener, måske finder andre ens levevis underlig, men det vigtigste er vel, om man selv fører sig med selvfølge og naturlighed.

@ Randi

"Det er ellers mit indtryk, at homoseksuelle vil betragtes som helt almindelige, normale (= normen) mennesker. At det ikke skal være noget specielt, at de spiller på det andet hold. Hvorfor så ligefrem selv gøre opmærksom på det? Og så over for små børn - ville det ikke være mere passende, hvis det evt kom frem i et naturligt forløb?"

Hvad synes du, er et naturligt forløb?

Bjørn Pedersen

Må erklære mig mest enig med Bennikes perspektiv. Der er noget kunstigt, eller unødigt defensivt i lærerens formulering (hvis vi altså accepterer præmissen om at brevskriveren gengiver lærerens ord korrekt). For som Bennike også siger ville formuleringen "..og det er altså helt naturligt", netop kunne få nogle børn til at undre sig om hvorfor det skal tilføjes til oplysningen om at han er gift med en mand. Det der er naturligt, behøver ikke fremhæves som at det er naturligt. Det er det bare.

Det at børn og lærere kan lære hinanden at kende, snakke sammen som om deres familier, simpelthen small-talke lærer og elev i mellem er et godt aspekt af pædagogikken, der kan lære børn at de mere rigide hieraki- og statusroller de har i lande som Frankrig, Storbritannien og USA ikke er noget man som voksen behøver at følge som den eneste rigtige arbejds- og almene omgangskultur.

Kristian Jensen

Det kan jo være at din søn eller andre børn i O. klasse selv kommer til at møde nogen ude i verden, eller selv får eller har en anden seksuelorientering en den mest gængse. Så er det nok ikke så tosset at have mødt en lærer, som gik foran med et godt eksempel og prøvede at vise at det er fuldt ud acceptabelt at være lidt anderledes.