Læsetid: 9 min.

Kampen om den høje hat

I denne uge trak Kulturministeriet en millionbevilling til et nyt stort H.C. Andersen-center på Kalundborgegnen tilbage. Men trods tilbageslag ruller Danmarks H.C. Andersen-industri derudad. For verdens mest kendte dansker er en god forretning – et stærkt brand, som man siger. Men brands er skrøbelige, og vi har ikke altid været lige gode ved digterens eftermæle
H.C. Andersen er stadig et ekspanderende erhvervseventyr.

H.C. Andersen er stadig et ekspanderende erhvervseventyr.

Ritzau Scanpix

22. februar 2020

I år er det 215 år siden, at H.C. Andersen kom til verden i et lille etværelseshus på Hans Jensens Stræde i Odense.

Det betyder også, at det i år er 15 år siden, Tina Turner gik på scenen til Once Upon a Time-showet i Parken og mimede »Simply the Best«‚ inden hun satte sig tilbage i sit privatfly med 5,8 millioner offentlige kroner og efterlod hele Danmark med en fornemmelse af at være blevet taget ved næsen.

Mindreværdskomplekserne var boblet over, og Danmark lignende et lille bitte land, som havde ladet sig rive med. Intet var stort nok og dyrt nok til vores mest berømte landsmand.

Bagefter stod vi så med et stort millionunderskud og så dumme ud.

Fiaskoen satte måske skår i den nationale stolthed, men viljen til at hylde eventyrdigteren og opføre store monumenter i hans navn lader til at være intakt.

Han er nemlig et rigtig stærkt brand. Faktisk er han et af de stærkeste brands i verden overhovedet, mener klodens førende – og mest begejstrede – H.C. Andersen-forsker, Johs. Nørregaard Frandsen.

 

Få de bedste historier, indblik i idedebatter og opdag ting,
du ikke vidste, du var interesseret i.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Christian De Thurah

“Odense er H.C.Andersen, og H.C.Andersen er Odense”! Med risiko for at ødelægge den gode stemning kunne man spørge, hvorfor han mon så havde så travlt med at komme til København?