Læserbrev
Læsetid: 2 min.

Brevkassen: Hvad er alternativet til dans og fitness?

Hver uge svarer Brevkassen på spørgsmål fra læserne. Og her er endnu et om coronakrisen: Jeg har allerede taget halvandet kilo på, siden vi gik i lockdown, lyder det fra spørgeren, der er lille og buttet, med mørkt og krøllet hår
Hver uge svarer Brevkassen på spørgsmål fra læserne. Og her er endnu et om coronakrisen: Jeg har allerede taget halvandet kilo på, siden vi gik i lockdown, lyder det fra spørgeren, der er lille og buttet, med mørkt og krøllet hår

Mia Mottelson

Moderne Tider
11. april 2020

Jeg plejer at svømme, gå til dans og i fitnesscentret. Og cykle til arbejde. Men nu er alting lukket ned, jeg spiser flere flødekager, piratos og ostemadder. Jeg har allerede taget halvandet kilo på, siden vi gik i lockdown.

Hvad skal jeg gøre for, at min sundhed ikke smuldrer fuldstændig?

Svar I:

Jeg hørte for nylig i radioen modeeksperten Uffe Buchard sige, at han har aflyst sin sommerkrop og udskudt den til 2021. For når der er mørkt omkring os, er der heldigvis altid lys i køleskabet, og der er derfor ikke noget unaturligt i, at du lægger dig lidt ud under coronakrisen. Egentlig synes jeg bare, du skal gå fuld Uffe Buchard på det, pakke selvhadet væk og nyde ’the shit out of’ din nye krisekrop, som er så klog og dygtig, at den har polstret sig lidt ekstra til at kunne stå imod eventuelle magre tider.

Er du ude af stand til dette, må du jo bare hoppe i havet og svømme en tur. Sværere er det ikke. Dansen kan du også klare hjemme fra stuen – du fyrer bare helt op for Thomas Helmig, går ned i knæ og vugger dit underliv rundt om sofabordet. Og fitnesscentret? Det skal du kun glæde dig over, at du ikke kan komme i længere. Det er et frygteligt sted, som får det værste frem i alle mennesker. Og der er tusinder gange mere filosofi og nydelse i en flødeskumskage, end der nogensinde bliver i 30 minutter på en Stairmaster Stepmill.

– Lærke Cramon

Svar II:

Husk nu, at livet aldrig må reduceres til et spørgsmål om, hvem der lever længst og mest sundt, for det er jo ikke en konkurrence, vi er i. Det handler om at leve godt, så længe man lever. Som Kim Larsen sang: »Fik du set, det du ville?« Og han tænkte næppe på turistattraktioner. Personligt ville jeg anse det for tortur, hvis jeg skulle spise flødekager og Piratos, men sådan er vi så forskellige, og jeg kan følge dig i, at motion kan være en del af det gode liv.

Lad os gribe det praktisk an: Du kan hoppe og springe badut i dit eget hjem, medmindre du har en genstridig partner. Det er også tilladt at cykle, bare man holder afstand, hvilket kan være svært på en smal cykelsti, men så kan man stå af og trække, hvis man ser en sværm nærme sig, eller man kan opsøge en park, hvor man sagtens kan holde flere meters afstand. Svømning: Det er ikke nemt at svømme i sit badekar, især hvis man ikke har et, men det er ikke forbudt at svømme i det storladne hav. Danse med sig selv kan man uden videre i sit eget hjem, eksempelvis til en cd med Bjarne Liller, som du har dit flotte pseudonym fra.

– Kristen Bjørnkjær

Serie

Brevkassen

Hver weekend besvarer Brevkassen to spørgsmål med to svar til hver. Det kan være alt fra personlige dilemmaer som kærester, der vil være sæddonorer, til etiske overvejelser om, hvorvidt man bør sælge sine Danske Bank-aktier efter hvidvaskskandalen.

Hvis Brevkassen ikke får nok spørgsmål, låner redaktionen andre menneskers dilemmaer og skriver dem om til spørgsmål.

Skriv – gerne anonymt – til: brevkassen@information.dk

Seneste artikler

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Mikael Velschow-Rasmussen

Information skriver:
- "Og fitnesscentret? Det skal du kun glæde dig over, at du ikke kan komme i længere. Det er et frygteligt sted, som får det værste frem i alle mennesker".

Tal for dig selv Lærke :-)

I mit hjemmecenter i Fitness World (Husum) er der rigtig fin stemning på holdene (både bikefit og i fitness-salen). Vi er rigtig mange der er på fornavn og hilsen med hinanden både før og efter og i omklædningsrummene. Og dette gælder såmænd også fx i centrene, Herlev Stålen og Rødovre Centret, hvor jeg også kommer en del.

Det er heldigvis lykkedes mig at få lavet et godt hjemmeprogram, hvor jeg benytter flexbands (elastikker), stepbænk, yogamåtte, ab-wheel og powerball. (Mens jeg venter på mine bestilte håndvægte - Jeg var åbenbart lidt naiv, da jeg troede, jeg blot kunne købe nogen i den nærmeste fitness butik - hint: der var andre der havde fået samme ide :-)

Mit program blev inspireret af og sparket i gang af følgende jeg fandt på nettet:
https://www.youtube.com/watch?v=h0QJ-VpFMDQ (10 øvelser på 10 minutter)
Opfordring til at komme i gang - og bygge videre på eget program - er hermed givet videre :-)

hanne plaschke

Dit fitnesscenter har sikkert en Facebookside med gode råd i en coronatid. Allier dig med nogle veninder/venner i samme situation og hold hinanden oppe med peptalks og rapporteringer om jeres indsats. Følg et program sammen hver for sig. Og stop med flødekagerne. De er vamle og kvalmende. Køb i stedet for en stor pose af de små sprøde snackgulerødder, dine yndlingsæbler og en stak clementiner eller appelsiner. Start dagen ved frugtskålen. Det stabiliserer blodsukkeret.