Interview
Læsetid: 2 min.

Årets kassedame: »Folk påskønner os mere for tiden«

Sidste onsdag blev Anne Svendsgaard fra Q8 i Vojens kåret som Danmarks sødeste kassedame i en konkurrence af Alt for damerne. Hun fortæller, at hemmeligheden bag at være en god kassedame er at være lidt flabet
Moderne Tider
2. maj 2020
Det er en lille by, vi bor i, så det er vigtigt, at de kan lide os. For ellers går snakken hurtigt, og så finder de bare et andet sted at tage hen, siger Anne Svendsgaard.

Det er en lille by, vi bor i, så det er vigtigt, at de kan lide os. For ellers går snakken hurtigt, og så finder de bare et andet sted at tage hen, siger Anne Svendsgaard.

Privatfoto

Hvordan fandt du ud af, at du havde vundet?

»Jeg stod ude i køkkenet og lavede sandwich. Pludselig var der en kollega fra butikken, der kaldte på mig, og da jeg så kom ud, var der kamerahold, diplom, blomster og det hele. Der begyndte jeg sgu at tude, for hvad fanden sker der lige? Jeg kunne slet ikke kapere det. Man kan roligt sige, at det var en stor dag på lille Q8.«

— Hvorfor tror du, at kunderne har indstillet dig til prisen?

»Jeg er en kassedame, der faktisk gider sit job. Jeg går op i, at folk går herfra med et smil. Man kender også kunderne så godt, at man kan se, når de kommer ind og har en dårlig dag. Så gør man lige lidt ekstra for, at de kommer i godt humør. Mange tror, at en kassedame skal være sådan en, der høfligt smiler og er tilbageholdende. For mig virker det bedst at være lidt flabet. Det er ligesom bedst at være sig selv, ik’?«

Anne Svendsgaard

  • 53 år gammel.
  • Souschef på Q8 i Vojens.
  • Flyttede fra København til Vojens i 1995.
  • Modtager af prisen som Årets Kassedame

— Hvordan er forholdet mellem dig og kunderne så?

»Det er jo en lille by med mange stamkunder. De kan finde på at komme ind og sige ’hvad så din skide københavner?’ – og så giver jeg dem bare lidt krydderi igen. Jeg har kunder, hvor de snakker så sønderjysk, at jeg ikke forstår et eneste ord af, hvad de siger.

Men det fungerer alligevel, fordi de altid skal have det samme skiveskårede rugbrød, eller hvad det nu er. Man lærer virkelig kunderne at kende, så man ved, hvad de skal have, og hvad man kan lokke dem til at købe oveni. Hvis jeg ved, at nogle ser Badehotellet, kan jeg for eksempel finde på at sige: ’Der er Badehotellet i aften. Skal du have lidt hygge med?’«

— Hvad tror du er forskellen på at være kassedame på en tankstation og i et supermarked?

»Jamen i starten tænkte jeg også, at jeg da ikke skulle være en del af den her pris. Jeg er jo ikke sådan en, der sidder med et bånd foran mig og siger bip, bip, bip. Jeg tror, at forskellen er, at vi har bedre tid til at snakke med kunderne. Selv om det skal gå stærkt, så er det i min verden sådan, at jeg skal have tid til kunderne. Det er en lille by, vi bor i, så det er vigtigt, at de kan lide os. For ellers går snakken hurtigt, og så finder de bare et andet sted at tage hen.«

— Har du mærket nogen forskel under coronasituationen?

»Jeg har da set, at folk påskønner kassedamer mere for tiden. De forstår ligesom, at vi også er vigtige for, at samfundet drejer rundt, og at vi faktisk sætter os selv i en risikosituation ved at gå på arbejde. Kunderne er heldigvis gode til at holde afstand, og mange spritter også mønterne af, inden de betaler.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Katrine Damm

- Ja fandme bør kasseekspedienter hyldes - altid!
Hårdt arbejde, alt for mange utålmodige og uforskammede kunder og en ikke videre god løn.
(Selvfølgelig bortset lige fra de to - tre stykker, jeg i mit mere end 50-årige liv har mødt, der måske godt lige kunne arbejde en smule med service-genet ;-))

Susanne Kaspersen, Erik Fuglsang og Thomas Tanghus anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Der er godt 300 indlagt med corona på de danske hospitaler. Sundhedspersonalet har på det nærmeste fået gudestatus. Fint nok. Det tog imidlertid meget lang tid inden personalet i supermarkederne fik sat plexiglas op og de mødte i snit langt flere potentielle smittede end sygehuspersonalet. Lastbilchaufførerne kunne ikke komme på lokum for dem havde man låst ved vejene og også ved afleveringsstedet. Buschaufførerne beklagede sig naturligvis også. Disse grupper var og er i mindst lige så høj grad berettigede til heltestatus.

Katrine Damm

Jamen helt sikkert da jens peter hansen, der er skam flere andre faggrupper, der helt sikkert også fortjener hyldest og bedre løn og arbedsvilkår, jeg nævner i flæng: rengøringsarbejdere og lagermedarbejdere, fortsæt endelig listen :-)