Læsetid: 4 min.

Center for Vild Analyse: Kun en ting er værre end uvisheden. Det er visheden om, at Sverige valgte rigtigt

Hvoraf kommer det, at man kan tage sig selv i at håbe på, at svenskerne kommer til at lide lidt mere?
I Sverige har man taget situationen med coronavirussen mere afslappet end i Danmark, og forskellen har gjort, at flere af os på denne side af sundet har næret et mere eller mindre bevidst ønske om, at de helst ikke skulle klare sig alt for godt.

I Sverige har man taget situationen med coronavirussen mere afslappet end i Danmark, og forskellen har gjort, at flere af os på denne side af sundet har næret et mere eller mindre bevidst ønske om, at de helst ikke skulle klare sig alt for godt.

Jessica Gow

9. maj 2020

Broderkærligheden mellem Danmark og Sverige har alle dage været en speget affære. Selv om krigene ligger mange år tilbage, findes der stadig masser af ambivalens i forholdet, og i visse dele af offentligheden er »svenske tilstande« nærmest synonymt med ragnarok.

På det seneste har de uvenlige følelser mod svenskerne dog taget en interessant ny drejning, fordi Sverige har valgt en markant anderledes strategi i forhold til at bekæmpe spredningen af den nye coronavirus. Hvor Danmark har lukket ned og først nu langsomt er ved at lukke op igen, har man i Sverige taget situationen mere afslappet.

Denne forskel har uden tvivl gjort, at flere af os på denne side af sundet har næret et mere eller mindre bevidst ønske om, at de helst ikke skulle klare sig alt for godt på den anden side. Det ville næsten ikke være til at bære, hvis svenskerne bare kunne køre ubekymret videre.

Når aviserne i dag skriver med store tal om nye svenske døde, reagerer mange danskere i kommentarsektioner og på sociale medier derfor med smiley-faces. Dette er tydeligvis ikke blot den sædvanlige broderkonflikt. Der er noget mere på spil.

 

Få de bedste historier, indblik i idedebatter og opdag ting,
du ikke vidste, du var interesseret i.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Olaf Tehrani
  • Christian Mondrup
  • Erik Karlsen
  • Thomas Tanghus
  • Katrine Damm
  • Steffen Gliese
  • Peter Knap
  • Johnny Christiansen
  • Kurt Nielsen
Olaf Tehrani, Christian Mondrup, Erik Karlsen, Thomas Tanghus, Katrine Damm, Steffen Gliese, Peter Knap, Johnny Christiansen og Kurt Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Malene Wiinblad

Sikke noget vrøvl. Det er da utrolig cool, at Sverige går sin egen vej. Når nu Danmark og Sverige ligner hinanden så meget på mange punkter, skulle vi hellere være optaget af at undersøge hvorfor Sverige gang på gang kommer igennem med at have en særstilling.

Ib Christensen

Vil det sige at når vi fremover bliver spist af med, at vi kan ikke gå ene gang, så peger vi bare på sverige og siger "Det kan man da godt" :)

Birte Larnkjær, Lubitza Hanuska Vesterdal og Karen Grue anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Med tre gange så mange døde, Malene Wiinblad? Og alligevel redder de ikke deres økonomi.

Henrik Nielsen, Mads Greve Haaning, Anne-Marie Krogsbøll, jens christian jacobsen, Henriette Bøhne, Rolf Andersen, Peter Høivang, Jens Christensen, Kim Houmøller, Steen K Petersen, Flemming Olsen, Jeppe Lindholm, Carsten Hansen, Eva Schwanenflügel og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar
henrik poulsen

Vi kender ikke facit endnu.Indtil nu er det vist 1-0 til Danmark,men det vil da være dejligt,hvis svenskerne har taget et bedre valg.At påstå det modsatte er akademisk forfængelighed.

Thomas Corydon, Kim Vildnis og Erik Karlsen anbefalede denne kommentar
Lars Hansen

Det kan pakkes ind på mange måder, men basalt set er både Danmark og resten af Europa altså på vej mod at indrette sig, som man hele tiden har gjort i Sverige, dvs. med en relativt mild nedlukning kombineret med vejledning og med det formål at holde smittetallene nede men ikke nødvendigvis udrydde SARS-COV2.

Nogen lande som Østrig, Tyskland og Danmark har indtil videre haft færre døde end Sverige, men andre som Storbritannien, Frankrig, Belgien, Spanien og Italien har haft flere dødsfald på trods af langt mere omfattende restriktioner end de svenske. Så ja samlet set har krisehåndteringen i Sverige været forholdsvis vellykket, om end der dog også i Sverige er begået fejl undervejs.

Og når andre lande nu skal finde frem til en mild nedlukning, vil jeg nok anbefale, at man prioriterer at få åbnet gymnasier og erhvervsuddannelser snarere end nattelivet. Det virker lidt mærkeligt, at de unge ikke må få live undervisning og møde deres studiekammerater, men gerne må vælte fulde rundt i byen kl. 3 om morgenen.

Jørgen Greve, Thomas Corydon, Thomas Andersen, Leif Iversen, Ketilbjørn Jonsen, Gert Romme, Hanne Utoft, Erik Karlsen, Lubitza Hanuska Vesterdal, Flemming Olsen, Jørgen Mathiasen, Armin Vauk og Jesper Frimann Ljungberg anbefalede denne kommentar
Torben K L Jensen

Privatiseringen i alle dele af det svenske samfund er den drivende kraft bag den svenske vej - et samfund som det danske der bliver kaldt en brugsforening kan uden videre gå den humanistiske vej dvs. at beskytte liv som 1. prioritet.

søren ploug, Anne-Marie Krogsbøll, Per Langholz, Troels Ken Pedersen, Steen K Petersen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Lars Hansen

@Torben K L Jensen

Har en smule svært ved at se, hvad det her har med privatisering at gøre. Og hvis man skal sammenligne Sverige og Danmark, så har Sverige fastholdt mere af den socialdemokratiske samfundsmodel, end Danmark har. Det er Danmark, som har haft borgerlige regeringer i hovedparten af dette århundrede ikke Sverige.

Jesper Frimann Ljungberg, Gert Romme og Flemming Olsen anbefalede denne kommentar
Jeppe Lindholm

Alle lande har måttet tage et valg. Et valg ind i det ukendte, hvor ingen på forhånd viste, hvad der ventede. At Danmark er et af de lande, som tog det rigtige valg i situationen er der i dag ingen som helst tvivl om. Tallene taler for sig selv.

Sverige tog også valg. Valg som byggede på en anden strategi ind den vej Danmark valgte. Et valg som foreløbig har mundet ud i forholdsvis flere dødsfald pr. 100.000 indbygger ind i Danmark. Om end langt fra så voldsomt som i syd Europa. Norge, Finland, Island og Færøerne har valgt en strategi i retning af Danmarks. Og lige som Danmark foreløbig kommet godt igennem coronakrisen.

At komme og påstå Danmark gik en forkert vej er det rene vrøvl, da ingen som sagt på forhånd viste, hvad der ventede. Danmark tog et valg, som prioriterede befolkningens sikkerhed højest. Og det kan aldrig være et forkert valg.

Danmarks absolutte styrke er igen igen og igen velfærdsstaten - Det virkelige moderne Danmark. Et Danmark som er skamrost i New York Times forleden dag https://www.nytimes.com/2020/05/08/opinion/sunday/us-denmark-economy.html

Mads Greve Haaning, Sören Tolsgaard, Anne-Marie Krogsbøll, jens christian jacobsen, Henriette Bøhne, Rolf Andersen, Peter Høivang, Jens Christensen, Rikke Nielsen, Carsten Hansen, Leif Iversen, Kim Houmøller, Steffen Gliese og Steen K Petersen anbefalede denne kommentar
Niels Christensen

@Lars Hansen Nu har regeringens formelle farve ikke så meget at gøre med den førte politik. I dette årtusinde er Sveriges interne politik i store liner lagt af den borgerlige alliance regering, den nuværende svenske regering har ikke ændret meget.
Hvis man kikker på antal døde, så må man sige at det meget store antal døde blandt pensionister i Sverige netop viser et sted, hvor Sverige har svigtet. Ældreplejen i Sverige er mange steder kilometer bag efter den tilsvarende danske. Og er i højere grad privatiseret. Det svenske offentlige skolesystem har store problemer, ikke mindst skabt af den store indvandring, som man har haft svært ved at håndtere, både i skolerne og på boligsiden.

Anne-Marie Krogsbøll, Per Langholz, Steen K Petersen, Torben K L Jensen og Troels Ken Pedersen anbefalede denne kommentar
Thomas Tanghus

> Hvoraf kommer det, at man kan tage sig selv i at håbe på, at svenskerne kommer til at lide lidt mere?

Det er ikke behageligt, når sådan en tanke strejfer ens bevidsthed, og den må bevidst benægtes adgang, hvis man vil bevare ens ellers uplettede samvittighed ;)

Lars Løfgren, Steen K Petersen, Torben K L Jensen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Torben K L Jensen

@Lars Hansen - Jeg vil bare gøre opmærksom på at den svenske socialdemokratiske regering er afhængig af Centerpartiet og Annie Lööf der efter min mening har en holdning der har sat sit tydelige præg på den svenske måde at gøre corona-krisen til et spørgsmål om økonomi.

Anne-Marie Krogsbøll, Gert Romme og Steen K Petersen anbefalede denne kommentar
Erika Lorentsen

@Niels Christensen - Det er nok mere held end andet, at vi i DK ikke har haft flere døde på vores plejehjem. Som sygeplejerske har jeg fra starten af undret mig over manglende brug af værnemidler som mundbind hos personalet, når de er tæt på på i plejesituationer. Jeg hørte forklaringen forleden - Lægemiddelstyrelsen har bedt om at regionerne blev valg først mht. de værnemidler, der var mangel på. Så man har ikke kunnet skaffe dem i KL regi. Så vi har udsat en meget stor gruppe sårbare for en høj smitterisiko, samtidig med at de er blevet nægtet besøg af deres pårørende! Emnet har været vendt flere gange på TV2 News og her har en repræsentant fra FOA flere gange i talesat problemet pga bekymring hos personalet! Og det er stadigvæk ikke bragt i orden alle steder. Jeg har selv oplevet at pleje en borger i respirator, hvor jeg selvfølgelig har anvendt mundbind, for at beskytte borgeren imod evt. smitte fra mig, hvis jeg var rask smittebære. Og personalet fra hjemmeplejen har ikke villet bruge mundbind, selv om de kunne bruge af vores udstyr! På mig virker det modsætningsfyldt - at vi lukker samfundet ned med enorme omkostninger også sundhedsmæssigt - og så misser man at beskytte de mest udsatte.

Thomas Tanghus, Sören Tolsgaard, Anne-Marie Krogsbøll, Thomas Corydon, Jane Jensen, Lars Hansen og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Ketilbjørn Jonsen

Det er jo trist at nogle opfatter antallet af døde i henholdsvis DK og Sverige som en fodboldkamp. Der er ganske mange forskellige forhold der gør sig gældende. Eksempelvis at smitten på et meget tidligt tidpunkt kom ind på pleje- og sygehjemmene i Stockholms området. https://www.aftenposten.no/verden/i/aw9je2/de-maatte-ta-farvel-med-faren...? Her kan læses hvordan man i Norge opfatter situationen i Sverige, nemlig langt mere nuanceret end hvordan pressen i DK forholder sig til den svenske strategi.
Hvis vi f.eks tager Malmø området er det ganske få mennesker der er smittet. At nogle prædikerer parti politik forplumrer blot sagen. Det der kan konstateres er at Sverige har fastlagt en strategi ud fra et sundhedspolitisk synspunkt som de har holdt fast i, mens Danmark har kørt en zigzag kurs med masser af modsætninger, sundhedsfaglige og politiske blandet sammen i en pærevælling som Erika Lorentsen beskriver eksempler på. Der kan nævnes utallige andre.

Thomas Corydon, Thomas Andersen og Lars Hansen anbefalede denne kommentar
Lars Hansen

Stockholm er den største by i Norden, og på den baggrund er det vel ikke overraskende, at Stockholm blev Nordens epicentrum for SARS-COV2. Men når det er sagt, vil de færreste i Sverige benægte, at en mere omfattende nedlukning selvfølgelig på kort sigt får bragt smittetallene hurtigere ned.

Det virkeligt kontroversielle er, hvad strategien egentlig er på langt sigt i forskellige lande. De svenske virologer siger meget klart, at de ikke tror på, at SARS-COV2 kan udryddes, og at målet derfor alene er at sænke hastigheden af udbruddet, så sundhedsvæsenet kan følge med, samtidig med at man forsøger at skærme sårbare grupper.

Hvis denne pessimistiske spådom er rigtig, kan man sige, at de lande, som fik lukket meget tidligt ned, og som derfor nu har meget få døde, måske ikke har opnået ret meget andet end at sparke bolden længere ned af vejen. Helt så sort/hvidt er det dog næppe, da der f.eks. kan komme bedre behandling, før der evt. kommer en vaccine.

Thomas Corydon, Gert Romme og Ketilbjørn Jonsen anbefalede denne kommentar
Peter Jensen

Det er da klart, at mange danskere håber at vi har valgt den rigtige vej, og som konsekvens deraf klarer os bedre end svenskerne. Men det er en meget uvenlig og manipulerende måde at udlægge dette på, ved at formulere det som, at vi håber at svenskerne vil lide mere.

Men sagen er vel, at lige som der er mange danskere, der gerne vil kritisere svenskerne, så forekommer det modsatte absolut også. Hos politisk korrekte danskere - ikke mindst centreret omkring Politiken, men også repræsenteret på Information - er en almen opfattelse af, at svenskerne altid gør alting bedre og mere rigtigt end Os. Denne tendens er vanskelig at lægge fra sig, selv når svenskernes holdning åbenlyst koster menneskeliv.

Allerede i marts måned, skrev chefredaktør på Politiken Christian Jensen, han han inderligt håber, at svenskerne vil få ret i alt hvad de har gjort, i denne sammenhæng. Men det ville vel være meget uvenlig, at udlægge dette som, at hans håb var, at danskerne vil komme til at lide mere.

Anne-Marie Krogsbøll og Sören Tolsgaard anbefalede denne kommentar
Kent Nørregaard

Steffen Gliese om Sverige så ender med tre gange så mange døde vil vi få et bedre overblik over i fremtiden når man sammenligner de to lande og forskellene i en lang række andre sygdomme. Livsstilssygdomme, depression, m.fl.

Ketilbjørn Jonsen

Denne virus er tydeligvis bedøvende ligeglad med hvilket politisk system der er i et land. Den spredes af grunde vi ikke aner ret meget om.. Vi ved dog at mere end 80% af dem der dør har været i behandling for andre sygdomme de sidste 5 år.
I nogle lande går alle med mundbind men har ufattelige høje dødstal. Her i Danmark vader vi forbi hinanden uden mundbind i supermarkeder og tager gerne en kurv masser af andre menneske har haft i deres hånd, men der er forholdsvis få døde. I mit lokale supermarked kom der først håndsprit ved indgangen en måneds tid efter alt var lukket. Der gik også flere uger før der kom plexiglas ved kasserne.

H.C. (Hans Christian) Ebbe

Det kan godt være at tyskerne og nordmændene lå i spidsen ved første mellemtid, men Gunde Svan bankede dem alle til sidst...dermed ikke sagt at det lykkedes denne gang, det ved vi først når alle er i mål.

Jens Christensen

Udover de allerede nævnte problemer ved den svenske måde at gribe det an på kan det undre, at man ikke tester meget mere i Sverige. Antal test i forhold til befolkningstal er i Sverige helt nede på niveau med østeuropæiske lande, hvor sidstnævnte måske mere forståeligt nok kan mangle ressourcer til det. At holde samfundet åbent (og mere sårbart) som i Sverige eller nu forsigtigt at genåbne her i bl.a. DK burde vel gerne følges med grundig monitering af smittespredning.

Anne-Marie Krogsbøll, Sören Tolsgaard, Peter Høivang og Per Langholz anbefalede denne kommentar
Lars Hansen

Det er grundlæggende rigtigt, at der er gået for meget "landskamp" i den. Hvis det viser sig, at andre lande har haft succes med noget, bør det jo kun vække glæde, da andre så kan kopiere det, der virkede godt. Desuden er vores økonomier som forbundne kar. Så hvis det går rigtig skidt selv i fjerne lande som USA, så rammer det indirekte også os.

Lars Hansen

@Jens Christensen

Det svenske strategi er grundlæggende at holde sig under den "grønne kurve", hvor sundhedsvæsenet kan følge med, samtidig med at sårbare grupper forsøges skærmet (hvilket ikke er lykkedes ret godt hidtil).

Da forventningen dermed er, at hovedparten af den ikke-sårbare del af befolkningen vil møde SARS-COV2 før eller siden, er der ikke noget formål med en aggressive test-strategi. Man render jo heller ikke rundt og tester halvdelen af befolkningen for influenza hver vinter. Man kan være uenig, men i forhold til den strategi, Sverige har valgt, giver det mening ikke at bruge så meget krudt på testning.

Jens Christensen

Lars Hansen, ja, det understreger tydeligt i hvilken udstrækning man forlader sig på ideen om immunitet i Sverige, hvilket har præg af en vis portion hasard. Og det understreger også, at man basalt set i alle andre lande bestemt ikke "er på vej til at indrette sig, som man hele tiden har gjort i Sverige" men derimod klogt nok arbejder med meget højere grad af monitering sideløbende med genåbningen.

Det her er bestemt ikke nogen "landskamp" men nærmere ren og skær politik, hvor Sverige har fået den sikkert lidet ønskværdig rolle som model for både skidt og kanel.

Anne-Marie Krogsbøll, Sören Tolsgaard, Peter Høivang og Per Langholz anbefalede denne kommentar
Per Langholz

Sverige har valgt at det i høj grad skal være op til den enkelte at sikre corona ikke udbreder sig, med meget få restriktioner i forhold til de fleste andre lande i Europa. Sverige tester meget lidt. Det er en fundamental anderledes strategi end i Danmark, hvor staten tager ansvar og pålægger restriktioner og beskytter sine borgere. I Sverige må den enkelte borger tage mere ansvar og være sin egen lykkes smed. Tror det bliver meget afgørende for hvordan de danske og svenske samfund vil udvikle sig i fremtiden, og formentlig i meget forskellige retninger.
En meget stor part af de døde i Sverige har ikke fået hospitalsbehandling, men er døde i eget hjem eller på plejehjem, på den måde holder Sverige antallet af indlagte og intensiv behandling under den grønne kurve. Synes det er brutalt og sørgeligt at se hvor lidt den svenske stat gør for sine borgere.

Peter Høivang, Henriette Bøhne og Jens Christensen anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

Man skal da være et slemt menneske, hvis man for alvor håber på at svenskerene klarer sig dårligt igennem, bare fordi de har valgt en anden strategi. Så mon ikke det er de færreste der for alvor tænker sådan? Jeg opfatter det mere som en broderlig joke, da vi danske jo vandt til at være lidt mere loose og påberåbe os retten til at håne svenskerne for deres alkoholadministration, forsigtighed og regeltyrani, ligesom vi i tidligere dage mobbede jyderne for at være både langsomme og dumme. Intet af det holder længere og så må vi bare finde på noget andet at drille hinanden med.

Henriette Bøhne

Det er lidt svært for nuværende at gøre op, hvem som har taget det "rigtige" valg - Sverige eller Danmark?
Indtil videre har Sverige flest døde, 3 gange så mange som DK og lige så mange som Danmark, Norge, Finland, Island, Færøerne, Grønland tilsammen.
Og det handler jo ikke kun om døde, jo flere som smittes, jo flere vil overleve med varige lungeskader, jo flere yngre vil få alvorlige slagtilfælde og jo flere børn vil udvikle Kawasaki syndrom.
Vi er indtil videre kun i begyndelsen af pandemien, meget vil afhænge af, hvad som sker senere - om der kommer en 2. bølge og hvor slem den bliver, om vi udvikler fuld immunitet efter smitte og hvor længe?
Vi ved det ikke endnu.
Jeg håber det bedste for Sverige, men er samtidig virkelig glad for at bo i DK med de valg, vi har taget.

Peter Høivang, Steffen Gliese og Jens Christensen anbefalede denne kommentar
Jens Christensen

Stadigvæk 1700 intensiv-indlagte ... det er da helt på sin plads at kalde det brutalt og sørgeligt, hvis det kan opfattes som resultatet af en valgt politik. Vi er nede på 40, og tilsvarende gælder andre lande her omkring.

For mit vedkommende er ærindet ikke at være urimelig overfor et i mange andre henseender dejligt land, men derimod at argumentere imod idéen om at have Sverige som positiv model for visse politiske ønsker om så få restriktioner som overhovedet muligt i en periode med smittespredning.

Anne-Marie Krogsbøll, Sören Tolsgaard, Peter Høivang, Steffen Gliese og Henriette Bøhne anbefalede denne kommentar
Jesper Frimann Ljungberg

@Nira Skjernaa Hansen
Rigtigt, det sammenlignelige tal for Danmark er 317. Men det er jo svært at sammenligne, for vi er nok forskellige steder i udviklingen af den her pandemi.

// Jesper

Lars Hansen

"En meget stor part af de døde i Sverige har ikke fået hospitalsbehandling, men er døde i eget hjem eller på plejehjem, på den måde holder Sverige antallet af indlagte og intensiv behandling under den grønne kurve."

Sådan er det heldigvis ikke. Som det fremgår af ovenstående tal, så ligger antallet af personer, der har modtaget intensiv behandling, i både Danmark og Sverige på omkring 60% af det antal personer, der er døde.

I alle vestlige lande er en stor del af dødsfaldene sket på plejehjem mv., hvilket er hovedårsagen til, at der de fleste steder også er en underrapportering i forhold til den konstaterede overdødelighed i marts og april. Officielt har lande som Italien og Spanien haft cirka 30.000 COVID-19 relaterede dødsfald, men reelt er tallene nok tættere på 50.000.

jens christian jacobsen

. In fact, the official rhetoric about solidarity and social democracy notwithstanding, Sweden is not first and foremost a warm Gemeinschaft composed of altruists who are exceptionally caring or loving, but rather a hyper modern Gesellschaft of self-realising individuals who believe that a strong state and stable social norms will keep their neighbor out of both their lives and their backyards.' (Berggren and Trägårdh, 2010: 56)

Thomas Andersen

I den her debat er det utrolig vigtigt at huske på at man på ingen måde kan sammenligne tallene.

Det er så, vidt jeg ved, endnu ingen international standard for opgørelse af corona patienter og dødsfald. Flere lande har f.eks. kun talt dødsfald på hospitaler med.

Og eksempelvis Belgien tæller også mistænkelige dødsfald med i deres statistik, selvom det ikke er en verificeret corona-smittet.

Så der er eksempler på både over- og underrapportering. Nok mest under...

Ved ikke en gang om Danmark og Sverige opgør deres tal på sammenlignelig måde.
Dvs om vi 1 til 1 kan sammenligne tal over hhv. indlagte, behandlede, raskmeldte/ikke-døde, intensivt behandlede, eller døde.

Lars Hansen

"Stadigvæk 1700 intensiv-indlagte ... det er da helt på sin plads at kalde det brutalt og sørgeligt, hvis det kan opfattes som resultatet af en valgt politik."

Jeg tror, man skal passe på med at skrue sig op på den helt store moralske klinge. I Danmark døde godt 2.800 personer af influenza i vinteren 2017/2018, hvilket så ud fra din tankegang også er "brutalt og sørgeligt", fordi det givetvis kunne have været undgået ved at lukke samfundet ned, som man gjorde 11. marts 2020.

Det er også "brutalt og sørgeligt", at op mod 15% af amerikanerne nu er arbejdsløse, og kraftige nedlukninger medvirker i høj grad til, at ledigheden stiger endnu mere, end den ellers ville gøre. Man kan simpelt hen ikke ignorere de økonomiske og menneskelige omkostninger ved nedlukninger og holde fast i et rent moralsk synspunkt om, at COVID-19 dødsfald skal undgås for enhver pris.

Lars Hansen

@Thomas Andersen

Trods alt er der ingen tvivl om, at der er væsentligt flere syge og døde i Sverige end de andre nordiske lande. Tallene er usikre javel men i vestlige lande er der ikke en faktor 3 eller mere i usikkerhed. Det mest forskellige er nok metoderne for raskmelding, hvor tilsyneladende næsten ingen i Sverige er blevet raske. Det er givetvis noget metodisk snarere end det reelle billede.

Når vi taler om udviklingslande og lande med udemokratisk styreform er der sikkert massiv underrapportering og i nogen tilfælde også bevidst sminkning af tallene for at tage sig bedre ud i den internationale sammenligning og berolige befolkningen.

Thomas Andersen

@Lars Hansen

Ja jeg tænker også at de nordiske landes tal kan sammenlignes næsten 1til1.

Synes bare at det er alt for meget fokus på tal og tal og tal. Og hvis de tal ikke kan sammenlignes og/eller bliver læst/brugt forkert, så er det jo hat og briller og skader hele debatten, jf. den med intensiv patienter i Sverige.

Og helt generelt er jeg ikke blevet skidemeget oplyst om hvordan man/de rent faktisk opgør tallene, sidder trods alt ikke dag ud og dag ind for at tjekke corona relaterede nyheder (og sorry, det var vist en sviner til den samlede journaliststand).

Mht. Dødsfald:
I Danmark tæller et corona dødsfald med i statistikken, hvis personen dør indenfor 60 dage efter en positiv diagnose.
Så dør du i et trafikudheld på dag 58, så tæller du med. Men dør du af en coronarelateret lungebetændelse på dag 61, så gør du ikke.

Mht raske:
I Danmark benytter vi os af "ikke-syge" begrebet. Dvs er du ikke død eller indlagt 14 dage efter en diagnosticering, så tæller du med i den statistik.

Lars Hansen

@Thomas Andersen

Den mest præcise måde at opgøre antallet af COVID-19 relaterede dødsfald er nok at se på den samlede overdødelighed, som Financial Times har gjort. Det kræver selvfølgelig, at der overhovedet er en statistisk significant overdødelighed, men hvis det ikke er tilfældet, er tallene jo så små, at de reelt er ligegyldige. Financial Times fandt, at der i alle de hårdt ramte lande herunder også Belgien var en større overdødelighed, end hvad der kunne forklares med de officielle tal.

Lars Hansen

"Synes bare at det er alt for meget fokus på tal og tal og tal."

Det er jeg helt enig i. Pressen rapporterer dagligt om, hvor mange døde, der er i alle mulige lande, men det er mere interessant at finde de mindst ringe løsninger til, hvordan vi kommer gennem krisen.

Thomas Andersen

Okay, tak. Må kigge på den der financial times oversigt ved lejlighed.

PS dejligt at se signifikant brugt rigtigt :) det har ellers udviklet sig til at være et af mine hadeord

René Arestrup

Om Sverige har valgt den rigtige eller forkerte strategi, vil først vise sig over tid. Men det er rigtigt, at pandemien nu danner kulisse for den ældgamle Nordiske strid, som altid er blevet næret af danske mindreværdskomplekser og svensk arrogance. Danske medier er på det nærmest sygeligt optaget af hvad svenskerne gør og ikke gør, netop fordi vi aner, at der er en mulighed for en sjælden sejr over vores bedrevidende broderfolk. Det er aldeles upassende, men ikke desto mindre.

Anne-Marie Krogsbøll

Heller ikke Sverige kan holde sin strategi uendeligt - selv om de påstår det. Nu går man i gang med at fifle med risikogrupperne for at få strategien til at passe:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/folkhalsomyndigheten-ser-over-rekomme...

Økonomien har det heller ikke for godt.

Og der har løbende - og med tiltagende hyppighed - være fortvivlede sundhedsansatte, som er ved at give op - heller ikke de kan holde til det i længden. Og nu har Stockholm svært ved at skaffe sygeplejersker. Hvorfor mon?

Så den der med at kunne blive ved i al evighed ser ud til allerede at være ved at have nået en grænse.

Herhjemme er vi så desværre ved totalt at undergrave vores fine position efter nedlukningen. Det kommer til at gå galt.

Væk med afstandskravet. Væk med mundbind. Væk med karantæne for folk med risikogrupper i hussstanden. Væk med den lovede massive testning. Væk med smittetrykket som målestok. Væk med alle krav om evidens, som kunne komme i vejen for flokimmunitetsjagten.

Man er begyndt at regne baglæns: Vi vil have genåbnet samfundet af hensyn til erhvervsinteresserne. Så nu må vi regne baglæns i anbefalingerne for at få dem til at passe med hasarderet genåbning. I stedet for at gøre det modsatte.
Selv Allan Randrup Thomsen tager nu bladet fra munden, og siger det direkte: Hvis det er økonomiske interesser, der skal styre genåbningen, så vær ærlige og sig, at det er politiske hensyn - ikke sundhedsfaglige hensyn, man styrer efter nu! I dag lyder han direkte vred - han er min nye helt.

Så med SST's flokimmunitetsjagt skal det nok ende med at holde stik: Vi ender med at være værre stillede end Sverige. Men det er pga. SST's og SSI's uærlige manipulation af befolkningen. De ender med at tage livet af rigtigt mange borgere.

jens christian jacobsen, Jens Christensen og Sören Tolsgaard anbefalede denne kommentar
Sören Tolsgaard

"Lassaiz faire" holdningen, hvor man ikke vil ofre krudt på at teste, kan meget vel i Sverige, ligesom det i nogen grad har været tilfældet i Danmark, være årsag til, at personale og pårørende i plejesektoren er fløjet under radaren. Man indrømmer jo fra svenske myndigheders side, at man ikke har gjort det godt nok.

Der propaganderes nu meget for, særlig fra blå blok og de radikale, at åbningen af grænserne skal foregå snarest, synkront og i fuld udstrækning. Her vil det givetvis blive et stort problem, at smitten er meget mere udbredt i Sverige end i det øvrige Nordeuropa.

Pga. Sveriges sporadiske testning ved vi kun meget lidt om det. Der søsættes jævnligt påstande om, at Stockholm nærmer sig flokimmunitet, men der er vistnok et stykke vej endnu, og imens spreder smitten sig i de øvrige distrikter. Sveriges enegang vil helt selvindlysende medføre, at man lang tid vil være isoleret mht. bevægelser over grænserne. Havde Sverige blot gjort som os andre, kunne et samlet Norden have været en forbilledlig realitet i dag.

Der tales også (særlig i DF) om regionale tiltag, hvor man lokalt, hvor smittetrykket er lavt, kan lempe på restriktionerne. Det indebærer uundgåeligt, at der vil være andre områder, hvor restriktionerne er strammere, og det taler man ikke så meget om!

Det ser fristende ud, at Sønderjylland har meget lavt smittetryk og kan være mere åbent. Schleswig har også lavt smittetryk, så grænselandene passer jo som hånd i handske til større frihed. - Sagen er dog blot, at det hele sommeren i høj grad er turister fra København og Hamburg, der drager på kryds og tværs i disse egne. Så områdets lave smittetryk vil antagelig stige betragteligt, og det er vel også, hvad mange uudtalt går ind for: At smitten skal spredes!

Tilsvarende tager en del københavnere til Sverige for at feste, så længe det er tilladt. Den svenske enegang befordrer nu engang smittespredning, både den ene og den anden vej. Så hvorfor skal svenskere (inkl. massivt smittede stockholmere) ikke også kunne færdes frit i Danmark?

Omvendt kunne man forestille sig, at der blev lagt en ring omkring Stockholm og København (Nordens største epicentre), ligesom Paris, Madrid og Barcelona, der ikke lukkes op, før smitten er banket i bund. Erfaringen viser efterhånden, at det kan lade sig gøre. Det vil kræve nogle uger med intensiv test, opsporing og karantæne, men kravet om kolde fadøl vil sikkert overdøve enhver fornuft.

Alle står i kø for at lempe restriktionerne, og millioner vil drage på ferie, så frit og så langt væk, som de overhovedet får lov til. Men hvorfor skal smitten dog spredes til endnu uberørte landsdele?

Anders Tegnell er en sexet mand, synes toneangivende svenske influencers. Den sidste svenskekriger. Overalt i verden er han idol for tilhængere af smittespredning og flokimmuntet. Og eks-statsepidemiolog Johan Giesecke slår fast, at Sverige har gjort det bedre end alle andre. Der er ligesom gået stockholm-syndrom i den svenske model.

Carl Bildt og Dronning Sylvia ryster på hovedet..

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70vo08/carl-bildt-satt-munkavle-pa-...

https://www.bt.dk/udland/dronning-silvia-revser-unges-opfoersel-i-corona...

Jens Christensen og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Lars Hansen

"Man er begyndt at regne baglæns: Vi vil have genåbnet samfundet af hensyn til erhvervsinteresserne."

Det er altså ikke kun "erhvervsinteresserne", der er afhængige af en fungerende økonomi. Det er vi alle sammen, og derfor kan politikerne selvfølgelig ikke nøjes med KUN at kigge på, hvordan man undgår, at folk bliver smittet med SARS-COV2.

Det er nødvendigt at foretage en afvejning af forskellige interesser og herunder jo også den personlige frihed. I Frankrig må folk selv efter "genåbningen" ikke bevæge sig mere end 100 km væk fra deres hjem.

Den slags har man hidtil undgået i Danmark, og måske er det på tide, at også franskmændene begynder at spørge sig selv og hinanden, om det virkelig er nødvendigt og proportionalt. Det er jo ret surt, hvis ens gamle far eller mor bor 120 km væk, og det er lidt svært at se, hvorfor en rejse på 120 km spreder mere smitte end en rejse på 80 km, hvis den gennemføres i bil.

Lars Hansen

@ Søren Tolsgaard

En realistisk model for genåbning af de indre grænser i Schengen kunne meget vel være, at regioner / byer med smittetal over et vist niveau skal sættes i karantæne. Jeg tvivler dog meget på, at så mange lande kan blive enige om noget sådant.

Hvad angår Johan Gieseckes udtalelse om, at "Sverige har gjort det bedre end alle andre", finder jeg den arrogant. Man skal selvfølgelig være åben over for at lære af hinanden, og svenske politikere udtaler sig heldigvis meget mere afbalanceret.

Det skal så selvfølgelig også ses i lyset af den helt overdrevne mængde opmærksomhed, Sverige har fået i store dele af Verden for sin krisehåndtering. Selv Donald Trump har jo fundet anledning til at mene noget om, hvad man gør i Sverige og påstået, at "svenskerne lider".

Men faktum er, at USA har gode chancer for snart at overhale Sverige i antallet af døde per million indbyggere og desuden har 15% arbejdsløshed. Så alt i alt lider amerikanerne nok mere end svenskerne, og set i det lys skulle Trump måske hellere bruge sin energi på at feje for egen dør.

jens christian jacobsen og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

"Det skal så selvfølgelig også ses i lyset af den helt overdrevne mængde opmærksomhed, Sverige har fået i store dele af Verden for sin krisehåndtering. "

Ja, de er uden tvivl i forsvarsposition, og rent menneskeligt kan jeg godt have ondt af Tegnell og Giesecke - det er ikke rart at stå med ansvaret for mange tusinde døde, og de har selvfølgelig lagt strategien i bedste mening. Så de har brug for en stærk tro på, at de gør det rigtige. Men netop fordi det er et spørgsmål om liv og død, bliver folk ekstra vrede, når man oplever en lidt arrogant reaktion på kritik.

Jeg kan ikke frigøre mig fra en fornemmelse af, at der ligger en vis "machomentalitet" bag tilslutningen til flokimmunitetstanken. "A man's gotta do, what a man's gotta do...". Det er bare ikke det, man skal styre en epidemibekæmpelse efter.

Anne-Marie Krogsbøll

"»I starten af epidemien frygtede vi, at vi kom til at løbe tør for respiratorer, men i dag kan vi se, at forsyningsproblemerne er mere alsidige. Vi kan blive presset på intensivpladser, ECMO-behandling, specifikke behandlinger og lægemidler som for eksempel Flolan (epoprostenol). Og vi kan blive presset, når der dukker et godkendt antiviralt lægemiddel op, som virker mod coronavirus. Men den begrænsende faktor til hverdag er jo personalet. Hvis vi kommer til at opleve
et langvarigt tryk, er man nødt til at tage hensyn til personalets psykiske velbefindende«, siger Joachim Hoffmann-Petersen."
https://ugeskriftet.dk/nyhed/det-er-ikke-beslutninger-man-skal-tage-alen...

Har man husket at tage det med i sine beregninger, at måneder og år oppe omkring kapacitetsgrænsen kommer til at slå benene væk under mange af vore sundhedsansatte?

Med inddæmningsstrategi undgår man det enorme faremoment - som ikke kun er til fare for cocona-patienter, men for alle patienter.

Jesper Frimann Ljungberg

@Lars Hansen
"Det er nødvendigt at foretage en afvejning af forskellige interesser og herunder jo også den personlige frihed."
Det er så her jeg er rigtig bekymret, generelt virker det som om at frygten har så godt et tag i store dele af befolkningen, at man tyr til retorik og krav om tiltag, som ikke hører hjemme i et demokrati.
Man behøver bare at læse kommentar sporet på f.eks. kronikken her i information, hvor kommende studenter, beder om de ikke nok må køre studenterkørsel, for at se hvor langt ud mange er kommet.
Hvorom Sverige har lavet en masse fejl, og at man kan diskutere strategi mv. så er deres tab af livsår (YLL Years of Life Lost) per 100.000 indbyggere, endnu stadig under halvdelen af hvad 2017/18 influenzaen kostede i Danmark. 313 YLL/100.000 indbyggere mod 793 YLL/100.000 indbyggere. Og Sverige har i høj grad undgået, at indskrænke fundamentale demokratiske rettigheder, hvis man sammenligner med andre lande.
Demokratiske rettigheder og principper der har taget mange årtier at opbygge, og som det har kostet os mange gange flere liv at tilkæmpe os, end Corona virus nogen sinde vil koste os.

// Jesper
Fundamentale demokratiske principper vi har

Ketilbjørn Jonsen

Sidder netop og ser Sveriges TV 2 om et program om corona. Her kom en yderst interessant kommentar. Hvad betyder det for skoleeleverne at de er udelukket for undervisning? Gir det skader der overstiger ældre mennesker få måneders fremskredne død?

Sören Tolsgaard

To whom it may concern -

Jeg hørte P1 Orientering i dag. 1. indslag var med Prof. Jørgen Gaul Andersen, som talte mere klart end nogen dansk ekspert jeg endnu har hørt, om behovet for at teste og opspore, hvis covid-19 skal inddæmmes. Gid flere forskere finder frem til lignende konklusioner og vinder gehør.
Der var flere interessante indslag, bl.a. om udviklingen i Sverige og om, hvorfor smittetrykket bør suppleres med flere indikatorer.

1:29 - Danmarks corona-politik står og falder med test
46:26: Hvis vi ser på økonomien ender Danmark og Sverige samme sted efter corona
56:25 - Myndighederne taler ikke længere om smittetryk

https://www.dr.dk/radio/p1/orientering/orientering-2020-05-11

I øvrigt også et interessant indslag i BT om en af verdens førende virologer, Prof. Peter Piot, som har været corona-døden nær. Han er 71 år, så hans liv kan i øvrigt beregnes til at være af forholdsvis ringe værdi. Not?

https://www.bt.dk/samfund/peter-har-dedikeret-sit-liv-til-at-bekaempe-vi...

Sider