Satire
Læsetid: 5 min.

DR har til ’Vilde Vidunderlige Danmark’ glemt en af de mest forunderlige arter: danskeren

I weekenden sendte DR det sidste afsnit i serien ’Vilde Vidunderlige Danmark’. I den anledning bringer vi her manuskriptet til et ekstra afsnit i serien, hvor vi med brug af dronekameraer og superslow kommer helt tæt på en af de mest forunderlige arter i landet: danskeren
Føde, formering og frygt er efter flere tusind år stadig grundelementer i danskerens liv.

Føde, formering og frygt er efter flere tusind år stadig grundelementer i danskerens liv.

Illustration: Sara Houmann Mortensen

Moderne Tider
9. maj 2020

I fem afsnit har seerne på DR kunnet følge dyrene i den danske natur: hornuglen, der styrtdykker efter en halsbåndmus, der piler omkring, rålammet, som skjuler sig for ræven i det høje græs, og myreløvelarven, der graver fælder i sandet for at fange sin føde.

Men DR har glemt en af de mest forunderlige arter i landet: danskeren.

Derfor har vi på Moderne Tider skrevet manuskript til endnu et afsnit af serien, hvor vi med brug af dronekameraer og superslow kommer helt tæt på danskerens liv og i cinematografiske billeder får et indblik i danskerens vilde, vidunderlige hverdag.

Speak: Lars Mikkelsen.

Musik: Dramatisk.

Det er et valg, der skal træffes – hver dag – for at også ungerne kan få føde.

Det er et valg, der skal træffes – hver dag – for at også ungerne kan få føde.

Illustration: Sara Houmann Mortensen
1. Danskeren skaffer sig føde

Scene: En mand med to børn er på vej i Netto. Det ene barn sidder og skriger i en bæresele på mandens mave, det andet har sat sig på jorden og nægter at gå selv.

Lars Mikkelsen: Det er eftermiddag i gamle Danmark. En ganske almindelig eftermiddag som mange andre for danskeren. De sidste 14.000 år har han levet her i det tidligere istidslandskab på den østligste del af Sjælland.

Scene: Dronefoto over Valby.

Lars Mikkelsen: Han kom til området for at jage rensdyr i år 12.000 før vores tidsregning – men danskeren er ikke længere jæger.

Scene: Uden for Netto tager manden beslutsomt fat i barnet på jorden og løfter det op i en indkøbsvogn med begge hænder, så stopper han en tier i vognens lås og og skubber så vognen foran sig ind i butikken. Der bliver filmet i super slow, mens han ruller forbi en palle med grillkul og en anden palle med Capri Sonne, som er på tilbud og står ude i vindfanget.

Lars Mikkelsen: Med en normalvægt på omkring 75 kilo og med en familie at mætte skal der en del føde til. En fuldvoksen dansker spiser mere end et kilo føde hver eneste dag.

Scene: Manden kører forbi frugt og grønt, hvor han lægger ti bananer ned i vognen, og derefter videre til frysedisken, hvor han stopper op. Først tager han en pakke med 400 gram hakket kalv og flæsk op og skal til at gå videre. Men så opdager han et tilbudsskilt.

Musik: Spændingsopbyggende. Introduceres langsomt.

Lars Mikkelsen: Hver dag, når danskeren skal skaffe føde til sin familie, står han over for et valg.

Scene: På tilbudsskiltet står der, at der er fire pakker medister for 100 kroner. Manden holder pakken med kalv og flæsk i den ene hånd, mens han tænker lidt. Så lægger han pakken tilbage og tager fire pakker medister i stedet.

Lars Mikkelsen: Men valget skal tages – og denne gang ender det med noget, som også børnene kan lide.

Tidligere i evolutionen fandt parring oftest sted på hannens initiativ. I dag er der mere fælles beslutning over forplantningen.

Tidligere i evolutionen fandt parring oftest sted på hannens initiativ. I dag er der mere fælles beslutning over forplantningen.

Illustration: Sara Houmann Mortensen
2. Danskeren formerer sig

Scene: Droneoptagelser over København. Solnedgang.

Lars Mikkelsen: Kong Vinter blæser sin frosne ånde over landet. I den østlige del af Sjælland nærmer dagen sig sin afslutning, og danskeren har trukket sig tilbage til sin lejlighed.

Scene: Et yngre par sidder i deres sofa og ser fjernsyn. De har begge været på arbejde og er lige blevet færdige med at putte deres barn. Nu ser de Hammerslag på DR 1, mens de arbejder lidt ved siden af på deres bærbare computere.

Lars Mikkelsen: Disse to danskere er trætte efter en lang dag. Selv om livsbetingelserne er gode i Danmark, er hverdagen for danskeren ikke altid let. Nu bruger disse to danskere aftenen på at samle kræfter til en ny dag.

Scene: Kvinden er lige ved at falde i søvn. Men så lægger manden sin hånd på hendes lår og lader den glide op mod hendes skridt.

Lars Mikkelsen: Her skal til at ske noget: Et spil så gammelt som livet selv.

Scene: Kvinden mærker mandens hånd. Hun smiler til ham.

Lars Mikkelsen: I dag lever danskerne ofte i monogame forhold – ifølge historikere og arkæologer en samlivsform, som blev udbredt for mellem 5.000 og 10.000 år siden. Men hvor det i parringssæsonen tidligere var hannen, som nærmede sig hunnen, når han ønskede at parre sig, er der i dag tale om en fælles beslutning med hensyn til tid og sted. Ofte om onsdagen.

Scene: Kvinden siger til manden, at hun lige vil se Hammerslag færdig og sende en arbejdsmail, men bagefter vil hun gerne have samleje med ham.

Lars Mikkelsen: I dag er der flere end syv milliarder mennesker på hele Jorden. I Danmark er der særligt gode betingelser for at stifte familie – og i denne lille familie er der måske endnu en lille dansker på vej om ni måneder.

Det tager årevis at opnå en position i hierarkiet. Denne hun har gennem flere år arbejdet hårdt – og det ved de andre i flokken.

Det tager årevis at opnå en position i hierarkiet. Denne hun har gennem flere år arbejdet hårdt – og det ved de andre i flokken.

Illustration: Sara Houmann Mortensen
3. Danskeren er i fare

Underlægningsmusik: Rolig. Fugle pipper.

Scene: Dronebilleder af en erhvervsejendom i Glostrup. Det er morgen.

Lars Mikkelsen: Gennem årtusinder har danskeren brugt det meste af sit liv på at arbejde. Fra tidligt om morgenen til sent om aftenen bærer han med smil sin byrde. For 12.000 år siden bestod arbejdet i at samle spiselige planter og jage urokser – hvilket var forbundet med stor fare. Men sådan er det ikke længere.

Scene: Optagelser inde fra erhvervsejendommen, hvor man ser en kvindelig udviklingskonsulent sidde foran sin computer i et åbent kontorlandskab. På bordet foran hende står et papkrus med en islatte fra Lagkagehuset.

Lars Mikkelsen: Danskeren har gennem årtusinder opfundet nye redskaber og nye arbejdsmetoder, som har forandret danskerens arbejde.

Scene: Nærbillede af den kvindelige udviklingskonsulent foran sin computer. Hun er en del af virksomhedens ’agile’ udviklingsteam. Men lige nu er hun på Facebook.

Lars Mikkelsen: Under arbejdet er danskeren ikke længere i fare for at blive angrebet af en urokse eller ikke at kunne forsørge sin familie. Men der lurer andre farer i danskerens hverdag.

Musik: Bygger op.

Scene: Kameraet skifter vinkel. Skråt bag kvinden kommer afdelingens mellemleder gående.

Musik: Intensitet øges.

Lars Mikkelsen: Det tager årevis at opnå en position i hierarkiet. Denne hun har gennem flere år arbejdet hårdt – og det ved de andre i flokken.

Musik: Dramatisk.

Lars Mikkelsen: Men der skal ikke meget til for at ændre de ældre hunner og hanners syn på hende.

Scene: Udviklingskonsulenten hører skridt bag sig. Det gibber i hende. Nu skal hun handle hurtigt. I superslow ser man, hvordan hun med et hurtigt tryk på genvejstasterne alt+tab skifter fra sin private Facebook til en fane med Facebook For Business, som er en del virksomhedens strategiske kommunikationsværktøjskasse. Men for sent.

Lars Mikkelsen: For danskeren er livet langt. 76 år bliver en hun i gennemsnit. Men lykken kan for vores udviklingskonsulenthun blive kort.

Scene: Afdelingslederen tager fat om sin blazers revers og spørger, om hun har registreret den tid, hun brugte på Facebook som arbejdstid, for det vil være problematisk, og desuden, siger han, ville det være i strid med firmaets policy for brug af sociale medier.

Lars Mikkelsen: I dette øjeblik begynder en kamp så gammel som livet selv. En kamp for at beholde sin plads i hierarkiet. Og ligesom en brombærbusk både kan stikke og sætte søde bær, bliver kampen nogle gange frugtbar – andre gange ubarmhjertig og hård.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Peder Bahne

Jæ syn's sgu nok der mangled' et afsnit i Vilde Vidunderlige Danmark.

Nu forstår jeg langt bedre ironien i 'det Vilde Vidunderlige' og agendaen bag gengivelserne i slow motion, de evige igen og igen plus forgrundsmusikkens candy floss.

Mennesket i pagt med ever-streaming flow-tv helt derude fra det virkeligt rigtige.

c",)