Analyse
Læsetid: 4 min.

Center for Vild Analyse: Cardi B viser os, hvor lille og ubetydelig penis er i forhold til den kvindelige nydelse

»Den unge kvinde lykønskede sig selv, mens hun jublede over sin vidunderlige vulva«
Cardi B og Megan Thee Stallion skriver sig med »WAP« ind i en smuk tradition – og tilmed en, der er overraskende gammel. I eposset »Inanna nedstigning«, der blev forfattet omkring år 1.700-1.800 før vor tidsregning, møder vi en heltinde, Inanna, der også kendes som Ishtar. Og hun er lige så lidt bange for at tale om sin vagina, som de to amerikanere er det: »Hvem vil pløje min vulva?/ Hvem vil pløje mine græsgange?/ Hvem vil pløje min våde jord?«

Cardi B og Megan Thee Stallion skriver sig med »WAP« ind i en smuk tradition – og tilmed en, der er overraskende gammel. I eposset »Inanna nedstigning«, der blev forfattet omkring år 1.700-1.800 før vor tidsregning, møder vi en heltinde, Inanna, der også kendes som Ishtar. Og hun er lige så lidt bange for at tale om sin vagina, som de to amerikanere er det: »Hvem vil pløje min vulva?/ Hvem vil pløje mine græsgange?/ Hvem vil pløje min våde jord?«

Planet Photos

Moderne Tider
22. august 2020

For nylig udgav den amerikanske rapper Cardi B sammen med Megan Thee Stallion en single med den fængende titel »WAP«, der er et akronym for Wet-Ass Pussy. Det kom der en masse internetsnak ud af. Ikke mindst fordi sangens lyrik følger den tone, som titlen slår an, og handler om, hvor glade de to kunstnere er for deres egne meget våde vaginaer. Sangen er kort sagt en eksplicitering af kvindelig nydelse på en så direkte og voldsom måde, som man kan ønske sig.

Den slags bliver mødt af omtale. Forargede konservative elsker at tale forarget om det. Andre professionelle meningstilkendegivere elsker og fejrer det som frigørende. Ekstra Bladet laver en artikel om sangen med en masse reklamer for porno. Alt det er på en måde forventeligt, og hvis der ikke havde været mere i historien, ville den ikke opfordre til yderligere analyse, men det er der, og det gør den.

Inannas nedstigning

De to amerikanske artister skriver sig ind i en smuk tradition – og tilmed en, der er overraskende gammel. I eposset »Inannas nedstigning« (der blev forfattet omkring år 1.700-1.800 før vor tidsregning) møder vi en heltinde, Inanna, der også kendes som Ishtar, som er lige så lidt bange for at tale om sin vagina, som Cardi B og Megan Thee Stallion er det.

Hun siger (i vores egen oversættelse af Diane Wolksteins engelske oversættelse):

Min vulva, hornet,
Himlens båd
Er ivrig som nymånen
Mit braklagte land ligger øde hen
Og hvad angår mig, Inanna,
Hvem vil pløje min vulva?
Hvem vil pløje mine græsgange?
Hvem vil pløje min våde jord?

Det våde element er et slående fællesstræk i metaforikken. Både hos Inanna og hos Cardi B og Megan Thee Stallion flyder det. Det flyder voldsomt, og det flyder over. Det strømmer fra vaginaen. Og selve det, at det strømmer, er en kilde til smittende og umiskendelig glæde. Et andet sted kan vi læse om Inanna, idet hun læner sig op ad et æbletræ: »Den unge kvinde lykønskede sig selv, mens hun jublede over sin vidunderlige vulva.«

Denne sætning fungerer glimrende som en opsummering af såvel Inannas, som Cardi B og Megan Thee Stallions historier.

Ukastreret nydelse

Når beskrivelserne i »WAP« har vakt så megen debat i forskellige medier, kan det også forstås som en del af et større billede. Velkendt er for eksempel ideen om, at kvinden er »polymorft pervers«, det vil sige at hendes nydelse breder sig ud over hele hendes krop, at hendes nydelse er ustyrlig og farlig og følgelig skal tæmmes, kontrolleres og civiliseres. Vi kender denne myte i utallige variationer fra The Graduate og Den kroniske uskyld og tilbage til Biblen.

De mytiske forståelser af den kvindelige nydelse bør ses i sammenhæng med en særlig form for paranoia, som hersker i de fleste samfund (inklusive vores eget). Nemlig den form for paranoia, som kan opstå, hver gang nogen ser ud til at nyde for meget. Ikke så sjældent er det nemlig sådan, at angiveligt excessiv nydelse bliver mødt af en voldsom og tydeligt excessiv følelsesmæssig reaktion.

For det første er der frygten. Nydelsen truer med at få samfundet til at bryde sammen. Hurtigt. Alting ender katastrofalt, fordi de arbejdsløse ligger på sofaen, de fremmede spiser fremmed mad, eller fordi kvinderne nyder deres egen seksualitet.

Og for det andet er der skammen. Der er noget iboende pinligt ved at være til stede i nærheden af mennesker, der nyder alt for meget.

Nydelsesmisundelse

Cardi B og Megan Thee Stallions »WAP« fremmaner alle disse reaktioner én gang til. Godt nok er der ikke noget ved de to rappere, der som sådan truer samfundet. De opererer ganske tydeligt inden for den økonomiske orden, hvor kussen kan veksles til penge og tilbage igen. Og de er bestemt ikke hinsides det heteronormative. Men hvad der lykkes for dem, er at vrænge ad den nydelsesmisundelse, der stadig findes i samfundet.

En af Freuds få fejl var, at han opfattede kvinders angivelige »penismisundelse« som et reelt problem for kvinder. Måske er det i virkeligheden snarere en forestilling, mænd har opfundet for at dække over deres misundelse over (fantasien om) den kvindelige nydelse, det vil sige misundelsen over en tilsyneladende excessiv og overskridende nydelse?

Her kan ideen om penismisundelse fungere som en udmærket lappeløsning for den ængstelige mands ituslåede verdensbillede. Alt hænger sammen igen, hvis man siger til sig selv, at den excessive nydelse er farlig (og sidder i uterlige kvinder og fremmede), men at det, det i virkeligheden handler om, er at have en penis.

Hvad Cardi B og Megan Thee Stallion tvetydigt og måske endda en smule ironisk gør os opmærksom på, er, hvor lille og ubetydelig den penis er i forhold til den kvindelige nydelse. Her skal noget andet til, og det er ikke sikkert, det kan kontrolleres: »Yeah, you fuckin’ with some wet-ass pussy / Bring a bucket and a mop for this wet-ass pussy

Serie

Center for Vild Analyse

Center for Vild Analyse har eksisteret som sted for tænkning siden august 2006.

CVA analyserer kulturelle og politiske fænomener under parolen ’hvis du vil vide det modsatte’, ofte med inspiration fra psykoanalysen

Seneste artikler

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

steen ingvard nielsen

Pik elle Patter, hvad er vigtigst?
Hvilket et Universitet har du gået på?

Nu problematiserer man Roskilde Universitet, ,man skriver, at folk ikke kan få arbejde, når de har gået der.
Forud for det problematiserede man hele humaniora. Det betød at de velopdragne studerende, selv valgte det fra. Win Win.

Hvad er et land uden humaniora?

Hvad er et land uden kultur?

Det får vi at se.
Det kan være første etape til en nedlægning af Universitetet i Roskilde..

Den sidste humanistiske bastion i Danmark.

Jeg kan huske at der en gang var et Universitet i Roskilde.

jens christian jacobsen, Erik Winberg og Jane Doe anbefalede denne kommentar

Måske går Cardi B og Megan hele vejen...og lukker den hvide 12-talspige ude.

Siger de ikke, at den psyko-seksualitet den hvide mand altid har tillagt sorte mænd. Den har sorte og brune piger også. Det lange lem er bare blevet en Wet-Ass-Pussy.....

Malou Lauridsen

Ja det er voldsomt frigørende som ung kvinde at høre de to tale om hvad de er til på et nummer produceret af to mænd og hvor 3 af 5 sangskrivere også var mænd.

De to har meget mindre med deres egen musik at gøre end f.eks Taylor Swift som kan det hele selv.

“I don't wanna spit, I wanna gulp
I wanna gag, I wanna choke
I want you to touch that lil' dangly thing that swing in the back of my throat“

Spændende, men frigørende er det ikke. Det er bare et udtryk for at sex sælger og som de to talenter selv siger i omkvædet “Whores in this house There's some whores in this house
There's some whores in this house
There's some whores in this house” og de har en pointe..

Eva Schwanenflügel, jens christian jacobsen, Ib Christensen, Erik Winberg, David Zennaro, Jane Doe, Tommy Gundestrup Schou, Allan Stampe Kristiansen og Rune Haller anbefalede denne kommentar
Rikke Nielsen

Det er jo bare porno, og porno er typisk lavet til mænd.

Det minder mig om dengang, der var noget ,der hed Erotisk Museum inde i København. Skuffelsen var stor, da det viste sig, det bare var en gennemgang af prostotutionens historie. Der er vel ikke noget, der er længere væk fra erotik end prostitution - bortset fra i sexkøbernes selvforståelse, selvfølgelig.

Eva Schwanenflügel, jens christian jacobsen, David Zennaro, Jane Doe, Allan Stampe Kristiansen og Anina Weber anbefalede denne kommentar
Niels Johannesen

En parafrase over artiklens overskrift: "Søren Kierkegaard viser os, hvor lille og ubetydelig kvindens hjerne er i forhold til den mandlige tænkning" -

Må man virkelig gerne sige den slags ude på RUC? - så længe man bare husker at det er manden, der skal nedgøres, går det åbenbart helt fint...

Bjørn Pedersen

Breaking News: Kvinder kan onanere og have sex med hinanden! Banebrydende opdagelse ovre fra Amerika, bragt af de gæve svende fra Centret for Vildbasser.

Jeg er så chokeret at jeg tror jeg dåner. Nogle der monstro har noget lugtesalt?

Søren Kristensen

Jeg er mere til dry-ass, wet-pussy.

Eva Schwanenflügel

@ Bjørn Pedersen :
"Breaking News: Kvinder kan onanere og have sex med hinanden!"

Det er så bare overhovedet ikke det de to damers sang handler om:

"Godt nok er der ikke noget ved de to rappere, der som sådan truer samfundet. De opererer ganske tydeligt inden for den økonomiske orden, hvor kussen kan veksles til penge og tilbage igen. Og de er bestemt ikke hinsides det heteronormative."

Sorry, jeg ser ingen banebrydende eller revolutionerende antydninger af den guddommelige, kvindelige og nydelsesfulde seksualitet beskrevet.
Tværtimod.

Ekstra Bladet havde da helt ret; det er bare en omgang typisk porno, uanset bølgeskvulp i vulvaen - eller snarere 'langt ned i halsen', som en kult-pornofilm også hedder..

Bjørn Pedersen

@Eva
Det er jo ikke banebrydende herhjemme, men det er det vist i USA. Og det er vist ikke meningen, at den skal dyrke den... "guddommelige" kvindelige seksualitet. Det er jo ærligt talt da også en kikset måde at tale om seksualitet på, og i øvrigt noget jeg personligt forbinder mest reklamer der fortæller kvinder at deres produkt frigør deres "indre gudinde", og Gillettes "I'm your Venus, I'm your fire, your desire" reklamejingle. Din seksualitet er ikke "guddommelig", det er sådan noget new age vrøvl, opfundet af sexforskrækkede spiritualister, der med tiden blev kapitalister. Så er porno sgu sundere - og mere ærligt. Ikke at det er porno, det er en sang om kvindelig liderlighed fra et amerikansk, specifikt amerikansk sort, kulturperspektiv. Amerikanske kvinder vil i højere grad end danske, forsørges og være hjemmegående. Hvorfor tror du ellers guld og "bling" har været dyrket så meget i den amerikanske hiphop kultur i flere årtier?

Er det en syg seksualitet? Muligvis. Men det er kultur. Kultur der nok ændrer sig en dag, og også har et klasse og lokalgeografisk element men det er hvad det er, i dag. Mon ikke unge danske kvinder, godt ved at de lytter til amerikansk musik, og at deres kultur er anderledes og dermed deres sange?

Eva Schwanenflügel

@ Bjørn

Ja, chokerende er det da 'over there' - ikke mindst fordi det plejer at være de mandlige rappere, der synger om hvordan kvinderne skal undertrykkes..
Men de to damer synger efter min mening om det samme, blot på en anden måde.

He he, ja Gillette sangen ku' da snerpe derhenad ;-)

Malou Lauridsen

Eva de synger ikke om at nogen skal undertrykkes men om deres sexlyst. Der er ingen undertrykkelse af hverken manden eller hans seksualitet. De taler om hvad de gerne vil have, og det er rimeligt meget det hele. Fred være med det. Omkvæddet, en gammel sample a Baltimore Club, siger det hele.

Nok et spørgsmål om tid inden Ayo sampler denne her til de to damer også. Den ligger jo lige til højrebenet.

https://www.youtube.com/watch?v=hGWHwsNGkew

Eva Schwanenflügel

Malou, jeg var vist ikke klar nok; jeg mener faktisk de synger om selvundertrykkelse.
Prøv at google pornofilmen "Langt ned i halsen", så vil du muligvis se min pointe.

Eva Schwanenflügel

PS. Med udgangspunkt i de bidder af sangen, du selv har citeret ;-)

Malou Lauridsen

De siger jo ikke at de tvinger eller truer deres partnere til at stikke penis ned i halsen på dem for røre ved uvula.