Bøger
Læsetid: 3 min.

Ida Holmegaard: Virginia Woolfs ’Orlando’ er en hyldest til alt det et menneske kan være

’Orlando’ er i mange år blevet læst som en bog om køn, men i lige så høj grad er det en bog som interesserer sig for muligheden af at se hinsides køn, skriver forfatter Ida Holmegaard
Moderne Tider
8. august 2020
Forfatter Ida Holmegaard anbefaler, at man læser Orlando om sommeren.

Forfatter Ida Holmegaard anbefaler, at man læser Orlando om sommeren.

Sarah Hartvigsen Juncker

»En skikkelse som, hvad end det var en drengs eller en kvindes, for den russiske modes løse tunika og bukser slørede kønnet, fyldte ham med den største nysgerrighed.« Sådan tænker Virginia Woolfs Orlando om Sasja, som senere bliver hans kæreste.

Orlando er en ung adelsmand ved dronning Elizabeths hof. Han ser en smuk person stå på skøjter, men er det en dreng eller en kvinde? Han er snart overbevist om det ene, snart det andet, og det er, som om denne dobbelthed åbner de sproglige sluser for et helt vildt billedsprog; Sasja kan pludselig også være: »en melon, en smaragd, en ræv i sneen«.

Rundt om de androgyne karakterer i romanen – for selv om Orlando måske er bedst kendt for at forvandles fra mand til kvinde, vakler han selv frem og tilbage mellem de to mange gange i romanen, og alle hans elskere vakler med – blomstrer et særligt rigt sprog op, et blik for alt det smukke og spændende, et menneske kan være. Sasja fortæller Orlando, at han ligner »et juletræ med en million lys (…) og behængt med gule kugler; strålende; nok til at oplyse en hel gade.«

Jeg vil anbefale, at man læser Orlando om sommeren. Jeg gjorde det selv i min have i London, mens mine samboer hængte vasketøj op, vandede blomster eller tog fliser op af terrassen for at anlægge et nyt bønnebed. Orlando lever i 300 år, gennem hele Englands nyere historie. På en rejse til Tyrkiet forvandles han til en kvinde af tre gratier og deres medfølgende trompetensemble.

Da Orlando sejler tilbage til England med skib, iklædt store skørter, som tidens kvindemode foreskrev, erkender hun, hvor besværligt et kvindeliv er. Hun kan ikke svømme i sådan et skørt, ikke løbe. Selv mærker hun ingen større forskel i at være kvinde frem for mand, men det er al staffagen, alle rollerne og begrænsningerne, som gør kønnets teater så svært at spille med i. Som hun udbryder på skibsdækket: »Sikke nogle tåber, de gør os til – sikke nogle tåber vi er!«

Fjollede væsentligheder

Netop det lidt teater- eller slapstickagtige er noget af det, jeg elsker højest. Romanen er ikke fortalt af Orlando selv, men af hendes både snagende, kærlige og drilske biografist, som jævnligt kommenterer fortællingen, bliver utålmodig eller anklager den distræte og selvbevidste Orlando for ikke at være et af de »kvikkeste hoveder.« Fortælleren skruer op for verfremdung, billedsprog, for det magiske og overstyrede, og som en dygtig drag king eller queen lader Woolf Orlando tage kønnene på på skift, på en gang kærligt, indlevende og parodisk.

På trods af at bogen er fra 1928, går den til sine ellers alvorlige emner med en utrolig lethed. Den lader de systemer, den kritiserer, fremstå lige så fjollede og mærkelige, som de er, lader dem falde sammen nærmest af sig selv. Det er uden tvivl en litterær strategi, som jeg har fundet meget inspiration i.

Orlando er i mange år blevet læst som en bog om køn, men i lige så høj grad er det en bog, som interesserer sig for muligheden af at se hinsides køn. Romanen bruger det, at man kan være begge dele eller imellem som en adgang til at vise præcis, hvor meget af alt muligt et menneske kan være.

Mod slutningen af romanen sidder Orlando i en bil. Hun er på vej op i fart, ind i den moderne verden. Hun siger: »Hvad så? Hvem så? Seksogtredive; i en bil; en kvinde. Ja, men også en million andre ting. Snob, er jeg det? Hosebåndet i entreen? Leoparderne? Mine forældre? Stolt af dem? Ja! Grådig, elsker luksus, ondskabsfuld? Er jeg det?«

Serie

Bogen, der forandrede alt for mig

Der findes altid en bog, som har særlig betydning for udviklingen af et forfatterskab. Vi har bedt en række bogaktuelle forfattere om at pege på sådan en altforandrende bog

Seneste artikler

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Troels Ken Pedersen

Orlando er en aldeles fantastisk bog, som handler om mange ting på en let og elegant måde. Blandt andet at det nogle gange tager virkelig lang tid at skrive et værk som er rigtig godt (i Orlandos tilfælde, solide 300 år).

Filmatiseringen fra 1992 (og Tilda Swintons medvirken) er på flere måder romanen værdig.