Læsetid: 3 min.

Ida Holmegaard: Virginia Woolfs ’Orlando’ er en hyldest til alt det et menneske kan være

’Orlando’ er i mange år blevet læst som en bog om køn, men i lige så høj grad er det en bog som interesserer sig for muligheden af at se hinsides køn, skriver forfatter Ida Holmegaard
Forfatter Ida Holmegaard anbefaler, at man læser Orlando om sommeren.

Forfatter Ida Holmegaard anbefaler, at man læser Orlando om sommeren.

Sarah Hartvigsen Juncker

8. august 2020

»En skikkelse som, hvad end det var en drengs eller en kvindes, for den russiske modes løse tunika og bukser slørede kønnet, fyldte ham med den største nysgerrighed.« Sådan tænker Virginia Woolfs Orlando om Sasja, som senere bliver hans kæreste.

Orlando er en ung adelsmand ved dronning Elizabeths hof. Han ser en smuk person stå på skøjter, men er det en dreng eller en kvinde? Han er snart overbevist om det ene, snart det andet, og det er, som om denne dobbelthed åbner de sproglige sluser for et helt vildt billedsprog; Sasja kan pludselig også være: »en melon, en smaragd, en ræv i sneen«.

Rundt om de androgyne karakterer i romanen – for selv om Orlando måske er bedst kendt for at forvandles fra mand til kvinde, vakler han selv frem og tilbage mellem de to mange gange i romanen, og alle hans elskere vakler med – blomstrer et særligt rigt sprog op, et blik for alt det smukke og spændende, et menneske kan være. Sasja fortæller Orlando, at han ligner »et juletræ med en million lys (…) og behængt med gule kugler; strålende; nok til at oplyse en hel gade.«

 

Få de bedste historier, indblik i idedebatter og opdag ting,
du ikke vidste, du var interesseret i.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Hanne Utoft
  • Troels Ken Pedersen
  • Anders Olesen
Hanne Utoft, Troels Ken Pedersen og Anders Olesen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Troels Ken Pedersen

Orlando er en aldeles fantastisk bog, som handler om mange ting på en let og elegant måde. Blandt andet at det nogle gange tager virkelig lang tid at skrive et værk som er rigtig godt (i Orlandos tilfælde, solide 300 år).