Læsetid: 3 min.

’Dark ads’ truer det amerikanske valg

Såkaldte ’dark ads’ med misinformation kan være meget farligere for demokratiet end profiler som Alex Jones’, der spreder løgne, falske anklager og ekstreme konspirationsteorier. De kommer kun til offentlighedens kendskab ved et tilfælde, og der kan være mange flere end dem, der aktuelt er blevet afsløret
I falske annoncer er basketballstjernen LeBron James blevet citeret for at sige, at brevstemmer er »systematisk racisme og understrykkelse«. Annocerne kan blive et farligt problem i den amerikanske valgkamp.

I falske annoncer er basketballstjernen LeBron James blevet citeret for at sige, at brevstemmer er »systematisk racisme og understrykkelse«. Annocerne kan blive et farligt problem i den amerikanske valgkamp.

Kim Klement

12. september 2020

The Washington Post har for nylig afdækket en større misinformationskampagne, der gennem Facebooks annoncesystem forsøgte at udnytte den eksisterende angst for valgsvindel med brevstemmer i USA.

I flere annoncer bliver basketballstjernen LeBron James fejlagtigt citeret for at fordømme brevstemmer som »systematisk racisme og undertrykkelse«. I andre annoncer advares der i bedste breaking news-stil imod valgsvindel: »IT’S HAPPENING & THE ISSUES ARE REAL,« hvorefter en række ubekræftede påstande om problemer med brevstemmer opremses.

Der findes ikke beviser for, at brevstemmer fører til omfattende valgsvindel. Alligevel kan de vildledende annoncer være med til at afspore borgere, så de midt under coronapandemien mister tilliden til at stemme via brev, eksempelvis hjemmefra.

 

Få de bedste historier, indblik i idedebatter og opdag ting,
du ikke vidste, du var interesseret i.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Alvin Jensen
  • John Scheibelein
  • Eva Schwanenflügel
  • Thomas Tanghus
Alvin Jensen, John Scheibelein, Eva Schwanenflügel og Thomas Tanghus anbefalede denne artikel

Kommentarer

Randi Christiansen

Spørgsmålet er, hvorfor mennesker griber til uærlighed?

Et bud er, at mennesker, som har, hvad de skal bruge, er tilfredse og derfor fredelige - og ærlige.

Denne tillidsbaserede samfundspagt er med konkurrencesamfundets diktum sprængt i stumper og stykker.