Baggrund
Læsetid: 4 min.

Et liv er forbi: Luftkaptajnen Oluf Husted kæmpede for passagerernes sikkerhed hele livet

Oluf Husted begyndte som jagerpilot og endte som skarp kritiker af flysikkerheden
Oluf Husted gav ikke slip, når han først blev bekendt med sager, hvor han mente, at myndighederne ikke levede op til deres sikkerhedsansvar.

Oluf Husted gav ikke slip, når han først blev bekendt med sager, hvor han mente, at myndighederne ikke levede op til deres sikkerhedsansvar.

Privatfoto

Moderne Tider
10. oktober 2020

Oluf Husted vågnede altid tidligt om morgenen, når postbuddet kørte ind på gårdspladsen. Så snart avisen blev smidt ind ad brevsprækken, stod han ud af sengen, samlede den op og gik ind i stuen for at tænde op i brændeovnen. Så tog han avisen med tilbage i seng, læste de friske nyheder og sov lidt mere. Når han igen stod op, var huset blevet varmt.

I sine sidste år nød Oluf Husted at gøre alting i et langsommere tempo. Måske fordi han meget af sit liv havde gjort det stik modsatte.

Som jagerpilot i 1970’ernes mest avancerede jagereskadrille fløj han nogle gange 1.600 kilometer i timen, og han skulle konstant være klar til at forsvare Danmark mod russerne. I Forsvaret gik Oluf Husted kun under navnet Luf, og det hængte ved resten af livet, ligesom navnet Luffe.

Efter fem år som jagerpilot på Flyvestation Skrydstrup ved Haderslev blev han luftkaptajn i SAS og flyttede til København med sin kone, Anna Husted, og deres lille søn, Peter. Dengang var der langt færre rutefly, og derfor måtte piloten blive på destinationen og vente med at flyve hjem, til det næste danske fly kom. Ofte gik der mellem fem og 14 dage. Piloterne blev indkvarteret på gode hoteller, men Oluf Husted brugte aldrig dagene på at ligge ved poolen. Han skulle se Olympen, hvis han var i Grækenland, og på safari, hvis han var i Kenya.

Oluf Husted

  • Født i Hvalsø ved Roskilde den 16. april 1942
  • Jagerpilot ved Flyvestation Skrydstrup og luftkaptajn i SAS
  • Formand for Scandinavian Stars danske støtteforening
  • Død den 31. juli 2020 i Lorup ved Sorø
  • Efterlader sig sin søn, svigerdatter og to børnebørn

Den bedste måde at opleve området på var på cykel, syntes han, men sådan en var for stor til at medbringe som håndbagage i et fly. Derfor fik Oluf Husted en cykelmekaniker i Lyngby til at konstruere en cykel, hvor saddel og hjul kunne skrues af, og hvor stellet kunne skilles ad. Den puttede han i en grøn lærredssæk og stillede i et skab i cockpittet. Når han var fremme på hotellet, samlede han cyklen og tog på tur.

Erklæret psykisk ustabil

I 1991 måtte en af Oluf Husteds kolleger i SAS nødlande et fly med 129 mennesker om bord. Flyet knækkede over i tre dele, men ingen omkom. Oluf Husted begyndte at undersøge, hvad årsagen til ulykken kunne være. Det var et held, at ingen døde, mente han, men nu måtte SAS ændre på sikkerhedsprocedurerne.

Oluf Husted var insisterende, når han engagerede sig i noget. Og han følte ikke, at hans indvendinger blev taget alvorligt. Det udviklede sig til en større konflikt, og Statens Luftfartsvæsen erklærede ham psykisk ustabil. Oluf Husted var dybt uenig i diagnosen, som han tolkede som et påskud for at fyre ham. Diagnosen betød nemlig, at han som 49-årig blev frataget sit flycertifikat og dermed pensioneret.

Det var en hård periode for Oluf Husted. Selv om SAS ændrede nogle af de procedurer, han havde påpeget, frygtede han for flere ulykker, og samtidig skulle han bevise, at han ikke var sindssyg. I samme periode gik han og Anna Husted fra hinanden.

Da Oluf Husted fik konflikten med SAS og skilsmissen lidt på afstand, sendte han et brev til den 22 år ældre journalist Nan Henningsen, som han beundrede. Han spurgte, om hun ville mødes til en frokost på D’Angleterre. Det ville hun gerne. De blev forelskede, flyttede sammen i Nan Henningsens hus ved Sorø og giftede sig.

Fodrede høns

Den uretfærdighed og vrede, Oluf Husted følte efter konflikten med SAS, kanaliserede han over i en bredere kamp for transportsikkerhed og særligt flysikkerhed. Ligesom tidligere gav han ikke slip, når han først blev bekendt med sager, hvor han ikke mente, at myndighederne levede op til deres sikkerhedsansvar, og han kunne eksempelvis finde på at møde op til en reception for at få en minister i tale.

Han fulgte med i flysikkerhed over hele verden og kontaktede myndigheder, politikere og journalister. Han skrev kronikker, holdt foredrag og tog til konferencer. Også myndighedernes ansvar i den uopklarede brand på Scandinavian Star gravede han i.

I 2004 mistede Oluf Husted Nan Henningsen. Når han ikke fyldte sin tid med flysikkerhed og Scandinavian Star, gik den med de to børnebørn, som han hver mandag hentede i institution. »Hvilken vej skal vi gå hjem?« kunne han spørge, og så gik de i den retning, barnebarnet angav. De skulle fodre høns og i parken, og inden de var hjemme, kunne der været gået over to timer.

Den 31. juli 2020 døde Oluf Husted i en soloulykke i sin bil. To år før det skete, nåede han at blive forelsket igen, denne gang i Birgit Bredtoft. Han ville stadig gerne hente og passe børnebørnene om mandagen, men han kunne altså ikke blive og putte, sagde han indimellem. For han havde noget, han skulle inde i København.

Serie

Et liv er forbi

På denne plads fortæller vi hver uge om en afdød person på basis af samtaler med de pårørende.

Hvis du har mistet en, som du synes, at Informations læsere bør kende til, så skriv til modernetider@information.dk.

Seneste artikler

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

RIP, Commander.

Steen K Petersen, Trond Meiring og Dan Jensen anbefalede denne kommentar
Peter Beck-Lauritzen

Et flot og uegennyttigt liv, på trods af den urimelige modgang.

Alvin Jensen, Steen K Petersen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

En aktiv og ordentlig debattør i mange andre spørgsmål, ikke mindst i dette kommentarfelt. Han er savnet.

David Zennaro, Alvin Jensen, Anders Reinholdt, Christian Mondrup, Peter Beck-Lauritzen, Steen K Petersen, Hanne Utoft og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
olivier goulin

Ja, en brav forkæmper for afdækningen af Scandinavian Star skandalen

/O

Alvin Jensen, Anders Reinholdt, Peter Beck-Lauritzen, Steen K Petersen, Hanne Utoft og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Steen K Petersen

God vind der hvor du er Oluf og tak for din utrættelige tilgang til andres menneskers ve og vel

Alvin Jensen, Peter Beck-Lauritzen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar

Olufs hjemmeside er desværre nede, men her er en artikel i Ingeniøren, som tog SAS-sagen op:
https://ing.dk/artikel/luftkaptajn-sas-flyvninger-afslorer-fatale-sikker...

Steen K Petersen, Anders Reinholdt og Trond Meiring anbefalede denne kommentar

En flot kamp at kæmpe. Men desværre er det så ikke helt gået som Oluf gerne ville det; tværtimod er det idag de luftfartsselskaber der “hugger en hæl og klipper en tå” der har succes og som har klaret sig bedst igennem Coronaen. For det er dem der kan producere de billigste billetter. Og det er det som forbrugerne vil have. Skal det være anderledes så skal EU ind og regulere, for det er EU der valgte at deregulere med Maastrichttraktaten. Det gælder iøvrigt indenfor hele transportområdet, hvor der alt for tit kører dødtrætte østeuropæiske chauffører rundt på de danske veje, fordi de er makset helt ud på arbejdstid, og minimeret på løn, og overnatningsomkostninger.

Steen K Petersen

Danske ministre og rigsadvokater har i 30 år fortalt en forkert historie om efterforskningen af Scandinavian Star

Officielt har dansk politi undersøgt ejer- og forsikringsforholdene bag ’Scandinavian Star’. Nye oplysninger peger på, at det IKKE passer.

Ærgerligt du ikke skulle opleve opleve dette Oluf!