Analyse
Læsetid: 4 min.

Tiden rinder ud for techgiganternes tvivlsomme moderering af indhold på sociale medier

I USA vil demokraterne have mere indhold fjernet fra sociale medier, mens republikanerne vil have mindre fjernet. Måske skal en tværpolitisk løsning findes i kravet om større gennemsigtighed
Twitters chef, Jack Dorsey, (på skærmen) blev af demokraterne i senatets retsudvalg afkrævet svar på, hvordan Twitter kan fjerne mere indhold, der har karakter af hate speech og ekstremisme.

Twitters chef, Jack Dorsey, (på skærmen) blev af demokraterne i senatets retsudvalg afkrævet svar på, hvordan Twitter kan fjerne mere indhold, der har karakter af hate speech og ekstremisme.

Hannah McKay/Ritzau Scanpix

Moderne Tider
28. november 2020

I sidste uge stod Facebooks Mark Zuckerberg og Twitters Jack Dorsey skoleret foran medlemmerne af det amerikanske senats retsudvalg for at forklare, hvordan de har modereret brugernes ytringer under USA’s nyligt afholdte præsidentvalg.

Demokraterne ville have svar på, hvordan Facebook og Twitter kan udvide deres moderering, så de fjerner mere indhold, der har karakter af hate speech og ekstremisme.

Det undrede eksempelvis demokraten Richard Blumenthal, at Facebook ikke greb ind over for Trumps tidligere chefstrateg Steve Bannon, da han foreslog, at man kunne sætte viruseksperten Anthony Faucis hoved til skue på et spyd som et signal til bureaukrater, der modarbejder præsidenten.

Republikanerne ville derimod have forklaring på, hvorfor platformene systematisk fjerner bestemte synspunkter. De krævede svar på, hvordan Facebook og Twitter kan begrænse deres indholdsmoderering, som republikanerne finder alt for omfattende.

 

Få de bedste historier, indblik i idedebatter og opdag ting,
du ikke vidste, du var interesseret i.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Der er mange gode grunde til helt at ignorere de såkaldte "sociale medier".

En af de vigtigste er efterretningstjenesternes registrering. En anden er det enorme misbrug, der fører til enorme indtjeninger for "mediet". Og endelig - så dør disse "medier" en stille død, hvis de ikke anvendes. Og ingen vil savne dem.

Vi har haft private pc siden 1984, og vi klarer os faktisk ganske godt uden brug af såkaldte "sociale medier".

Estermarie Mandelquist, kjeld hougaard og Carsten Munk anbefalede denne kommentar
Krister Meyersahm

”Sociale medier” skal pålægges udgiveransvar.

Google, Facebook, Twitter og alle andre der stiller spalteplads gratis til rådighed for alle, skal pålægges samme ansvar for udgivelser som dagblade, tv- og radiostationer. De skal have en ansvarlig redaktør og kan passende skaffe indtægter til dette med en afgift på brugerne.

Platformbrugerne skal desuden begrænses i deres udgivelser, så disse kun kan læses af de modtagere som afsender har udvalgt. Sådan som det oprindelige mail-system, som eksempelvis G-mail er organiseret. Annoncer undtages naturligvis.