Sport
Læsetid: 7 min.

Ny bog om Nike skildrer en drengeklub styret af arrogante mænd med forskruede egoer

En grænsesøgende jagt på sejre og profit skabte en kvindefjendsk kultur hos sportsgiganten Nike, hedder det i en ny bog, der skildrer en betændt virkelighed bag det legendariske brand
Kara Goucher med sin etårige søn efter et halvmaraton i New York i 2012. De første måneder efter fødslen måtte hun træne med smerter og ble på. For som Nike sagde: Vi betaler hende for at løbe.

Kara Goucher med sin etårige søn efter et halvmaraton i New York i 2012. De første måneder efter fødslen måtte hun træne med smerter og ble på. For som Nike sagde: Vi betaler hende for at løbe.

Seth Wenig

Moderne Tider
13. marts 2021

I december 2019 gik mere end 400 Nike-medarbejdere i strejke. Årsagen var genåbningen af en nyrenoveret kontorbygning i Nikes hovedkvarter i Beaverton, Oregon, opkaldt efter Alberto Salazar, maratonløbets største navn i begyndelsen af 80’erne. Foran bygningen – der ligger over for John McEnroe-bygningen – bar de strejkende skilte, hvorpå der stod »Vi tror på Mary«, »Mere magt til kvinderne« og »Just Do Better«, det sidste med reference til sloganet »Just Do It«.

Den omtalte Mary er Mary Cain, en talentfuld amerikansk løber, der som blot 17-årig deltog ved VM i 2013 og året efter satte juniorverdensrekord på 1.000-meter-distancen. Siden faldt præstationsniveauet, og den 7. november 2019, altså måneden inden strejken, stod Cain frem i The New York Times og berettede, hvordan hendes træner, Alberto Salazar, havde tvunget hende til rutinemæssigt at lade sig veje foran holdkammeraterne og dertil udskammet hende, hvis ikke vægten blev holdt under 52 kilo. Sammen med Salazars hårde træningsprogram havde det resulteret i træthedsudbrud, hyppige skader, humørsvingninger og udeblivelse af menstruation i tre år.

 

Få de bedste historier, indblik i idedebatter og opdag ting,
du ikke vidste, du var interesseret i.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

'Just do it!' er blandt reklamehistoriens mest signifikante opfordringer til tankeløst forbrug og hæmningsløs selvrealisering. Forretningsverdenens nedbrydende psykologi hører til i børneværelset, hvis overhovedet nogen steder.

Søs Jensen, Espen Bøgh, jens christian jacobsen og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar

Folk køber lortet, det kan de bare lade vær med.