Vores version
Læsetid: 4 min.

Sådan tager du et godt billede til din politiske kampagne – en praktisk indføring

Den politiske selfie, valgplakaten eller det rigtige gruppebillede – det vigtige er, at det når ud til mange. Sådan gør du
Den politiske selfie, valgplakaten eller det rigtige gruppebillede – det vigtige er, at det når ud til mange. Sådan gør du

Mia Mottelson

Moderne Tider
20. marts 2021

Danske politikere bruger oftere og oftere billeder af sig selv til at promovere deres politik. På grund af algoritmerne på sociale medier når opslag med billeder ganske enkelt ud til flere. Men det kan være svært at finde den rigtige vinkel. Her bringer vi en praktisk indføring i de muligheder, som brugen af billeder giver den moderne politiker.

Den politiske selfie I: Politikeren er A) vred eller B) skuffet

En gammel kliché lyder, at et billede siger mere end 1.000 ord, men når det handler om politikeres brug af billeder på Facebook, må det være en del mindre. Måske omkring fem ord, måske endda kun et par tegn. Hvordan har de regnet sig frem til det? Jo, altså, de fleste politiske selfies har meget enkle kompositioner og simple budskaber: Politikeren er ofte enten skuffet eller vred. Og det viser vedkommende så ved at kigge direkte ind i kameraet med et fast blik: »Nu er det SIMPELTHEN nok med den nedlukning« eller »Jeg er SÅ skuffet over regeringens klimapolitik«. Det motiv indeholder formentlig ikke mere information end en emoji, og sådan en kan laves med et kolon, en parentes og et par andre specialtegn.

Tip til politikeren: Som politiker har du inden for de seneste år været med til at udvikle to velfungerende udtryk, vred og skuffet. Brug dem, men overvej også at variere dit visuelle udtryk.

Den politiske selfie II: Det private er politisk (kommunikation)

Det er især blevet populært blandt danske politikere at dele hverdagsbilleder på de sociale medier. På den måde kan man som folkevalgt vise, at man er et helt almindeligt menneske, og at man skam også laver helt almindelige ting. For eksempel drikker Lars Boje Mathiesen fra Nye Borgerlige en del Booster-energidrik. Så poster han et billede af det. Og Martin Lidegaard var i vinterferien ude at gå en tur på stranden, og på vejen hjem købte han en stor fisk på havnen. 1.100 likes. Mange politisk interesserede vil nok sige, at de ikke lader sig påvirke af den slags, men der tager de fejl. Vores hjerne husker faktisk i billeder. Det hele sker inde i den visuelle kortex, og derinde ligger altså et billede af Mathiesen med en Booster og Lidegaard med en stenbider. Hvem ved, om de popper op, næste gang vælgerne står i stemmeboksen?

Tip til politikeren: Engang sagde man, at »det private er politisk«, men i dag kunne man sige, at det private i højere grad er politisk kommunikation. Brug det til din fordel. 

Gruppebilledet: Ryk sammen

Vi mennesker bruger ofte billeder til at vise, at vi er en del af en gruppe, for eksempel vores familie. Se lige et dejligt billede – det er mine børnebørn! Det samme kan man gøre som politiker. Men vær varsom: Afstanden på billeder ser ofte større ud, end den er i virkeligheden. Det er derfor, man altid bliver bedt om at rykke tættere sammen, når der skal tages klasse- eller familiebilleder. Hvis du står ved siden af din moster, som du ikke har set i lang tid, kan det være lidt akavet. Men selv et par centimeters afstand ses tydeligt på et billede. Da Mette Frederiksen for nylig forhandlede genåbningen med de andre partiledere og efterfølgende tog billeder sammen med dem på hendes kontor, stod de med omkring to meter imellem sig. Det var selvfølgelig for at overholde coronarestriktionerne, men det blev samtidig et symbolsk udtryk for den politiske afstand mellem hende og de andre. Og på billedet kom den til at virke endnu større end i virkeligheden. Not good.

Tip til politikeren: Ryk tættere sammen, ellers vil I senere se tilbage og tænke, at den store afstand kunne være undgået med et lille skridt mod midten.

 

Valgplakatportrættet: Professionel og i øjenhøjde

Man siger, at politik er »showbusiness for grimme mennesker«, men det er ingen undskyldning for ikke at gøre noget ud af sig selv. Ikke mindst i valgkampen. Her handler det om at vise sig fra sin bedste side, når der skal tages billeder til valgplakaten. Man skal være professionel uden at virke kedelig, afslappet uden at fremstå sløv. Man kan eventuelt prøve at lægge en legoklods eller lille aspargeskartoffel på stolen. Sidder man så godt?, tænker du. Nej, men man retter ryggen og skyder brystet frem, og samtidig tænker man på noget andet end at se naturlig ud – og så kommer det faktisk helt af sig selv.

Tip til politikeren: Sæt dig på noget. Hvis det er en kartoffel som nævnt ovenfor, skal den ikke være kogt. 

Reportagebilledet: Ude i virkeligheden

De fleste bruger det meste af deres liv »ude i virkeligheden«. Men for politikerne, som går rundt inde på Christiansborg og derfor efter manges opfattelse ikke befinder sig i denne virkelighed, kan det være nødvendigt at tage på besøg. Som politiker kan man for eksempel bruge et par timer eller en formiddag på et slagteri i Horsens eller en industrivirksomhed i Hobro og lade sig fotografere, mens man går rundt i produktionen i sikkerhedssko og hjelm og spørger ind til forskellige ting. Man skal dog være opmærksom på, at virkeligheden kan være ganske uforudsigelig. Da Mogens Lykketoft op til folketingsvalget i 2005 var på besøg i en børnehave i Ålsgårde og gjorde sig klar til en photo opportunity ude fra legepladsen, blev den ikke bare aflyst, han forpassede samtidig muligheden for at tale med børnehavens personale og børnene, fordi han stod ude på legepladsen alene og ventede på journalisten. Som om det ikke var nok, så blev hele den mislykkede iscenesættelse af »politikerens møde med virkeligheden« filmet og vist i dokumentarfilmen Lykketoft Finale.

Tip til politikeren: Undlad at iscenesætte dit besøg i virkeligheden. Det sker ofte, at nogen ser sit snit til at filme bag kulisserne.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her