Reportage
Læsetid: 11 min.

Kampen om en motorvej over øen Egholm gør infrastruktur ideologisk

Borgerne på Egholm frygter den firesporede motorvej, der skal gå tværs over deres lille ø, og projektet splitter regeringen og dens støttepartier. Den politiske strid er et tegn på, at infrastrukturen i højere grad er blevet en ideologisk slagmark, mener en ekspert

Her vil den landlige ydyl på grusvejen blive gennemskåret af den kommende mortorvejsforbindelse.

Emilie Lærke Henriksen

Moderne Tider
17. april 2021

Kurt Andersen går rundt og hyggesnakker med folk på havnen. Han stikker hovedet ind i en bil og hilser på, mens han vinker til en anden over vejen. Her på havnen kender alle den lille gråhårede mand med overskæg, mørkeblå kasket og fire guldfarvede striber på skulderen.

»Fik du købt kattemad,« spørger han en kvinde, som stiller sig i ly for regnen ved siden af hans kontor på færgelejet.

»Ja, ja, to poser.«

Han har sejlet færgen til Egholm i 12 år nu og kender passagererne ud og ind. Han ved, hvor de bor, hvor gamle deres børn er, og ofte også hvad de lavede i weekenden. Der bor kun 49 mennesker på øen, og færgen er den eneste vej derfra. Den sejler til gengæld hver halve time fra morgen til aften.

»Det værste ved det her job er, at man har 18 kaffepauser om dagen,« siger Kurt Andersen og klukker lidt, mens han sætter sig til rette i sin stol på kontoret og spejder ud over fjorden. ’Spise med Price’ kører i fjernsynet, der er kaffe på kanden og et lille stykke studenterbrød i tekøkkenet.

 

Få de bedste historier, indblik i idedebatter og opdag ting,
du ikke vidste, du var interesseret i.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Finn Thøgersen

Nu er det ikke så meget de ret få indbyggere på Egholm der har stået for kampagnen, selv om de ofte er blevet skubbet ud i front

Derimod bor hovedparten af bidragerne i Hasseris (Ålborgs svar på Gentofte/Risskov/...) og ikke mindst de tilstødende områder (i tilsvarende prisklasse) som Nørholm Enge, som først er blevet bebygget i det sidste årti oder so - længe efter at planerne om en tredie forbindelse vestover var bredt kendte

Det er naturligvis HEEELT urimeligt at velhavere der har bygget lige op ad en kommende motorvej skal lide skade på salgsværdien, er vist argumentet...

Dorte Sørensen

Hvad med en ny tunnel - der har i følge P1's Orientering ikke rigtig været undersøgt rigtigt.
Eller endnu bedre gør den kollektive- og lette-trafik så tilgængelig så folk kan se mange fordele ved at benytte sig af dem. Tillad kun handicap -,varer og anden arbejdskørsel i Ålborg og omegen.

kjeld jensen, Arne Lund, Eva Schwanenflügel, Steen Sommer, Gert Romme, Hans Larsen, erik pedersen, Ole Henriksen og Lars-Bo Andersen anbefalede denne kommentar

Det er noget af en tilsnigelse at sige, at det er et nybrud, at partierne til venstre prioriterer natur frem for infrastruktur og "udvikling". For vel var det en SF-borgmester, der blev kendt for at sørge for at letbanerne i København i sin tid blev nedlagt (dengang, man kaldte det sporveje og sporvogne). Men ikke så længe efter, i 1970'erne, fik SF en grøn profil.

Carl Chr Søndergård og Per Torbensen anbefalede denne kommentar

Der findes ikke et reelt behov for mere motorvej i Danmark; der findes et eklatant behov for at nedbringe privatbilismen og lastbiltrafikken - og så skal offentlig transport tilpasses og gøres gratis. Alt andet er perspektivløst, når behovet for bæredygtighed samt nedbringelse af ressourceforbruget og mobilitet iagttages.

Per Christiansen, kjeld jensen, Birthe Drews, Klaus Schwab, Kent Bajer, jens christian jacobsen, Estermarie Mandelquist, Eva Schwanenflügel, Carl Chr Søndergård, Flemming Berger, Søs Jensen, Michael Finn Jørgensen, Steen K Petersen, Carsten Munk, Svend Elming, Hans Larsen, erik pedersen, Ole Henriksen, Steen Sommer og Lars-Bo Andersen anbefalede denne kommentar

Nej, det handler ikke om grundpriserne i Hasseris. Jeg har været modstander af motorvejen i snart mange år, og jeg bor på den anden side af fjorden, nemlig i Nørresundby. Motorvejen vil ødelægge flere af Aalborgs grønne områder; ved Egholm findes der flere truede arter – bl.a. strandtudsen og den lysbugede knortegås.

Egholmmotorvejen skal også føres igennem Østerådalen, som er et naturområde kun tre kilometer fra Aalborgs centrum.

https://www.visitaalborg.dk/aalborg/planlaeg-din-tur/oesteraadalen-gdk59...

kjeld jensen, Birthe Drews, Arne Lund, Eva Schwanenflügel, Steen Sommer, Lars Bækgaard, Carl Chr Søndergård, Poul Erik Pedersen, Inge Lehmann, Søs Jensen, Carsten Munk, Per Torbensen, Steen K Petersen, Svend Elming, erik pedersen, Ole Henriksen, Lone Pedersen, Dorte Sørensen, Hanne Utoft og David Zennaro anbefalede denne kommentar
Lone Pedersen

Hvor er det ærgerligt, at Information ikke kommer mere op i helikopterhøjde, og at det stort set kun handler om påvirkningen på Egholm. Den er selvfølgelig også vigtig. Men det er 20 km motorvej lige op af det vestlige Aalborg, Nørresundby, samt et par mindre byområder Egholmlinjen omfatter. Der er en lang række bynære rekreative områder, der bliver spoleret af trafikstøj. Østerådalen, Drastrup Skov, Hasseris Skov, engarealer vest for Hasseris, kysterne, hele fjordområdet, der huser et par håndfulde vandsportsklubber, der får deres rammer væsentligt forringet og Lindholm Fjordpark, på nordsiden af fjorden, som er mindst lige så besøgt som Egholm.
Der er problematikken med beskyttede dyrearter, bla. Strandtudsen og den Lysbugede Knortegås, som lever i linjeføringen, i de lavvandede områder rundt om Egholm, og som burde medføre, at området er beskyttet på samme niveau, som det Natura 2000-område, der ligger umiddelbart vest for linjeføringen, som Aalborg Kommune lukker øjnene for, burde udvides.
Der er hele den demokratiske proces, fx med en borgmester der anvender kommunale midler til at promovere linjeføringen, via Aalborg Alliancen og det forhold , at kommunen har finansieret ½-delen af VVM'en, samt bidrager til anlægsprojektet med 600 millioner, taget fra det kommunale budget.
Der er problemstillingen med, at statens vejprojekter, siden 2007, ikke har vøret omfattet af muligheden for at blive påklaget til en uvildig klageinstans, som de burde være jf. EU's VVM-direktiv og Århuskonventionen.

Per Christiansen, kjeld jensen, Birthe Drews, Estermarie Mandelquist, Eva Schwanenflügel, Peter Nissen, Carl Chr Søndergård, Inge Lehmann, Søs Jensen, Per Torbensen, Carsten Munk, Steen K Petersen, Svend Elming, erik pedersen, Ole Henriksen, Hans Hüttel, David Zennaro og Hanne Utoft anbefalede denne kommentar

Ideologisk. Jada.
Husk at mange bilejere behandler deres rullende sofa som et halv-tamt kæledyr.
Bekvemmeligheden styrer livs-retningen - og en fast hånd på rattet - er i de kredse uimodsigeligt. Også kaldet frihed.
Rendyrket ideologi. Bilismens overskudsproduktion tysses ned - eller fortrænges via fitness ræset - og skide være med naturen. Det skidt . . .

daniel malcus, Per Christiansen, kjeld jensen, Kent Bajer, Eva Schwanenflügel, Carl Chr Søndergård, Carsten Munk, Hans Larsen, erik pedersen og Hanne Utoft anbefalede denne kommentar

I området på sydsiden, hvor motorvejen skal anlægges, er der fra 1976 og frem blevet nedgravet affald fra Dansk Eternikfabrik. En overgang ankom der 20 vognlæs om dagen. 35 procent af affaldet er asbest. Al denne asbest ligger begravet få meter nede.

kjeld jensen, Eva Schwanenflügel, Lars Bækgaard, Carl Chr Søndergård, Poul Erik Pedersen, Inge Lehmann, Per Torbensen og Svend Elming anbefalede denne kommentar
Margit Johansen

Ja, i dag kan lokalpolitik vælte borgmestre og statsministre. Folk finder sig ikke i hvad som helst når det gælder deres lille plet jord.
Således i København, hvor S og SF vil bygge al den bynære natur til - på Amager fx. Mindre velkendt måske - også i Aarhus hvor Jakob Bundsgård i år risikerer sin borgmesterpost på grund af en hovedløs byudvikling med beboerinddragelse på skrømt og skandaløst mange dispensationer fra lokalplaner og kommuneplaner som tilgodeser stenrige byudviklere og - desværre efterlader et indtryk af mindre stuerene aftaler. Vi ser frem til at vagthunden - pressen får færden af hvad i alverden det er der foregår.

kjeld jensen, Torsten Jacobsen, Eva Schwanenflügel, Peter Nissen, Carl Chr Søndergård og Carsten Munk anbefalede denne kommentar

Det er i det hele taget et stort problem, at mere og mere af naturen plastres til med asfalt.

Denne gang er det et lille øsamfund, der risikerer at blive opdelt, og samtidig et problem for naturen, der både opdeles og reduceres.

Men at anvende såkaldt lavbundsjord til solcelleparker, som regeringen netop har foreslået, er simpelt hen bindegalt, når der findes alternativer. Med lidt hjælp kan man lade lavbundsjorden gå tilbage til naturen. Og solcellerne kan i stedet placeres på tagene af bygninger, langs motorveje og jernbanelinjer. Der er simpelt hen plads nok for mange år ud i fremtiden.

I øvrigt er velfungerende lavbundsjord en ganske god og helt naturlig biologisk vandrenser, for det smudsige og kemikaliefyldte vand, der hældes ud i søer og have.

Birthe Drews, Estermarie Mandelquist, Eva Schwanenflügel, Steen Sommer, Carl Chr Søndergård, Inge Lehmann og Carsten Munk anbefalede denne kommentar
Uffe Palludan

Aalborg er som skabt til bompenge. 50 kr for passage af Limfjorden i bil, så er der ingen kapacitetsproblemer i Limfjordstunnelen og så svært kan det vel ikke være for nordenfjords besøgende at parkere i Nørresundby og gå over broen, eller tage en bus.

kjeld jensen, Carsten Munk, Arne Lund, Steen Sommer og Carl Chr Søndergård anbefalede denne kommentar

Ja, bompenge. Fornuftens ideologi.

Så skal bompenge ideologien bare lige stå i mod den orkan fra bekvemmeligheds bilisternes tågehorn og hylekor der måtte komme.
Nogle vil sikkert klaske sig i lårene af grin, af de argumenter, vennerne af bilismens hellig - og undværlighed vil betone.
Som til forveksling kunne minde om rendyrket idioti.
Men fornuften sejrer desværre sjældent.

kjeld jensen, Carsten Munk og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

u-undværlighed

Og når bompenge politikken er en realitet. Som - indrømmet - virker som ren utopi i det bilglade Danmark.
Men så kan de fleste i og omkring Aalborg ikke bare há en mindre støjende by, men også en renere og luft - og naturen og roen bevares omkring Egholm.
Og til glæde for både økonomer og naturglade mennesker, kan alle de dejlige penge som bliver sparet til den 3 forbindelse over fjorden - så bruges til anden naturbevarende natur et andet sted i Danmark.

Hvem kan da have noget i mod denne glæde ?

Per Christiansen, kjeld jensen, Carsten Munk og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Nu skal man ikke hænge sig i, at SF i den aktuelle situation siger, at de er imod motorvejen. Det gør SF med alle motorvejsprojekter, men når det kommer til afstemning i Folketinget, så ender det alligevel med, at SF stemmer for. Det gjaldt hele Femern Bælt-projektet, og det gjaldt Silkeborg-motorvejen, der krydsede Gudenå-dalen. Og så videre...
SF - og de radikale med - "vil ikke stå ude på sidelinien og råbe". Næh, de to partier vil skam med ved bordet og have indflydelse. Åh ja, der er ingen ende på clicherne når det gælder om at skjule, at de to partier ikke kan holde det, de gik til valg på.
Og tro ikke, at det er anderledes med Engelbrechts nye infrastrukturudspil.
Til Ritzau siger SF's trafikordfører Anne Valentina Berthelsen d. 8.4., at "selvfølgelig skal vi udbygge vores veje, og nogle af tingene, regeringen lægger op til, giver god mening. Men en af de største opgaver, som vi har, er at stoppe klimakrisen, og det bliver vi nødt til at bidrage med her," siger hun.
De radikale siger ja til det hele. Èt er at trafikordfører Rasmus Helveg ikke vil have flere motorveje, men hans næstformand i FT-gruppen, Martin Lidegård, har i Fr.borg Amtsavis sagt ja til både en forlængelse af Hillerød-motorvejen og af motorvejen til Frederiksund.
Så der er kun EL og resterne af ALT, der skal forhindre det næste landsdækkende adfaltorgie.

Per Christiansen, Eva Schwanenflügel, Carsten Munk og Dorte Sørensen anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Folketinget har vedtaget en 70% reduktion - men et flertal er ikke villig til at begynde for alvor at gøre den reduktion muligt.

Begynd dog med at reducerer biltrafikken - det vil mindske udledningen og gøre livet letter i byerne og på vejnettet. Tænk hvis den kollektive trafik blev prioriteret og gjort billigere hvor lidt trængsel der ville blive i byerne og på vejene.

Per Christiansen, kjeld jensen, Eva Schwanenflügel, Arne Lund, Carsten Munk og Kent Bajer anbefalede denne kommentar
Uffe Palludan

Lad mig lige slå fast, at jeg ikke på totalitær vis ønsker at bestemme over andre menneskers transportforbrug. Jeg er derfor hverken for eller imiod andres bilkørsel. Når jeg skriver at Aalborg er som skabt til bompenge er det fordi der er kapacitetsproblemer i Limfjordstunnelen og brugerpenge ved Limfjordstunnelen og Limfjordsbroen er uhyre lette at administrere og uden unødige bivirkninger. Knappe ressourcer plejer man at rationere med brugerbetaling. Dermed opnår man, at den vigtige biltrafik kommer frem mens den mindre vigtige holder tilbage for den. Det er på den måde man skaber velfærd. Den vigtige trafik er naturligvis den produktionsrelaterede. Jeg synes, at når en østlig omfartsvej omkring København, hvis potentiale er en fuldstændig fredeliggørelse af det centrale København ikke kan etableres fordi den ikke kan finansieres med bompenge og jyske skatteborgere ikke skal til lommerne, så skal Københavnerne heller ikke skattefinansiere en vestlig omfartsvej omkring Aalborg, der stort set kun er et velfærdsgode.

De fleste toneangivende politikere i regeringen og Folketinget er vel nu fra Aalborg og omegn. Så gør din pligt - og ret så ind.