naturvin
Læsetid: 6 min.

Markedet truer med at udvande naturvinen

Markedet har ingen ideologi, derfor kan det optage alt. Selv den mest fejlbehæftede naturvin. Og det siger ikke så lidt. Derfor handler naturvin i dag i højere grad om, hvor instagramable etiketterne er, end om det oprør mod kemi og ensartethed, der startede naturvinsbølgen for 40 år siden
Markedet har ingen ideologi, derfor kan det optage alt. Selv den mest fejlbehæftede naturvin. Og det siger ikke så lidt. Derfor handler naturvin i dag i højere grad om, hvor instagramable etiketterne er, end om det oprør mod kemi og ensartethed, der startede naturvinsbølgen for 40 år siden

Jesse Jacob

Moderne Tider
17. april 2021

I slutningen af 1970’erne begyndte Marcel Lapierre, der lige havde overtaget sine forældres vingård i Beaujolais, sammen med Jules Chauvet at lave spontangæret og ufiltreret vin uden tilsat svovl. Naturvin, simpelthen. De var trætte af det manipulerede industriprodukt, som vin i stigende grad var blevet til op gennem 60’erne og 70’erne, hvor fødevare- og landbrugskemien for alvor blomstrede.

Og vinen smagte godt nok til, at tre andre vinbønder i området begyndte samme naturlige praksis. Thenevet, Foillard og Breton. Sammen blev de til den ikoniske Gang of Four, der står som den moderne naturvins faddere.

Klip til en varm forårslørdag på Sdr. Boulevard på Vesterbro i København, hvor de unge og de smarte mødes for at hænge ud på græsset i midterrabatten, drikke naturvin og løbende forevige det hele på Instagram. Vinen skal være juicy og funky og nem at bælle. Og hvis den kommer i en klar flaske, så man (læs: følgerne på Instagram) kan se, hvor plumret den er, så er det et klart plus. Naturvin er blevet københavnsk allemandseje og identitetsmarkerende fashion.

 

Få de bedste historier, indblik i idedebatter og opdag ting,
du ikke vidste, du var interesseret i.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her