Geopolitik
Læsetid: 6 min.

En ny kold søkrig er på vej – fra Den Persiske Golf til Det Sydkinesiske Hav

Verdens maritime knudepunkter er kommet under voksende pres på det seneste. En ny kold søkrig er ved at tage form, delvist foranlediget af USA’s ændrede prioriteter til havs. I de kommende år vil stater oftere forsøge at bruge kanaler, stræder og søveje som våben, spår ekspert

Den britiske olietanker Stena Impero bliver omringet af fartøjer fra den iranske revolutionsgarde i Hormuzstrædet, fordi iranerne ikke mente, det respekterede internationale søfartsregler

Xinhua/Sipa

Moderne Tider
5. juni 2021

Efter et tumultarisk år med en verdensomspændende pandemi, økonomisk krise og internationale spændinger virkede det betryggende, at den største trussel mod de globale forsyningskæder skyldtes en rutinefejl begået af en sjusket egyptisk navigatør ved Suezkanalen, der binder Det Røde Hav sammen med Middelhavet.

Billedet af Ever Given, et af verdens største containerskibe, der i syv dage spærrede Suezkanalen og satte alverdens handelsruter i stå i marts i år, er allerede blevet udråbt til årets måske største meme på internettet.

Men episoden ved Suez har også tydeliggjort et undervurderet problem. Verdenshavenes flaskehalse er kommet under stigende pres over de senere år. Det gælder ikke kun Suezkanalen, men også Hormuzstrædet ved indsejlingen til Den Persiske Golf; Malaccastrædet, der forbinder Det Indiske Ocean og Det Sydkinesiske Hav; Bab al-Mandeb, der binder Det Røde Hav sammen med Adenbugten; og senest Bosporusstrædet ved millionbyen Istanbul.

 

Få de bedste historier, indblik i idedebatter og opdag ting,
du ikke vidste, du var interesseret i.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Til gengæld har kineserne kik på transporten over land.

For kineserne har fordel af at EU ikke vil betale for infrastruktur på grund af deres dumme regler. Så når kineserne kommer med en pose penge og tilbyder at bygge højhastighedsforbindelser og havne siger landene ja tak, for hvem skal ellers gøre det. Planen er at skaffe adgang over land og via vigtige havne.

Kineserne sidder med et overskud af dollar i form af værdiløse amerikanse papirer. en følge af at de er gjort til eksportør af varer til hele verden Dem investerer de nu rundt omkring, og når EU ikke vil ryste op med midlerne på grund af et totalt sygt pengesystem, så slår kineserne til. Hvad skal de ellers gøre af overskudet. Selv i Tyskland tilbyder de at fikse sluserne på deres kanalsystemer som de har ladet forfalde på grund af stram finanspolitik.

Kineserne tænker langsigtet og planen er at at der med al infrastrukturen på plads er forbindelse til Europa udenom USAs kontrol med vandvejene

Og så vil kineserne på et tidspunkt formodentlig også gerne af med dolaran som eneste handelsvaluta (SWIFT).

dollaren