Intetheden
Læsetid: 4 min.

Center for Vild Analyse: Hvad man gør, når intet betyder noget – og når alt betyder alt for meget

Når vi bliver konfronteret med, at intet betyder noget, går vi i gang med at dynge intet til

Album/Ritzau Scanpix

Moderne Tider
18. september 2021

Det er blevet sagt om den såkaldte ’outsiderkunst’, at den er baseret på en form for horror vacui, en angst for det tomme. Især psykisk syge kunstnere er blevet forstået sådan, at de nærmest har måttet male eller grifle sig væk fra et stort tomrum, der ellers ville opsluge dem.

Når man ser på værker af den skizofrene multikunstner Adolf Wölfli, der var indlagt i store dele af sit liv, giver læsningen umiddelbart mening. Papiret er fyldt helt ud til kanten. Man står ikke over for en enkelt minimalistisk streg på et hvidt lærred, men over for et sammensurium af streger, mønstre og symboler, som får én til at svimle. Wölfli efterlod sig i øvrigt omkring 25.000 siders autobiografiske skriblerier med fiktionaliserede beskrivelser af sit liv som henholdsvis ridder Adolf, kejser Adolf og sankt Adolf.

 

Få de bedste historier, indblik i idedebatter og opdag ting,
du ikke vidste, du var interesseret i.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her