Stambord
Læsetid: 6 min.

Gastronomien er ramt af en ny trend: Ser det her godt ud på Instagram?

Instagram har fremelsket et madunivers fyldt med farver og fancy effekter, hvor der er knald på den kulinariske selviscenesættelse. Men det stilrene udtryk er ved at få modspil fra et mere kaotisk take på madlavning i den digitale æra
På de sociale medier drukner vores mad i glitter, farver og visuel iscenesættelse.

På de sociale medier drukner vores mad i glitter, farver og visuel iscenesættelse.

Mia Mottelson

Moderne Tider
18. september 2021

Er du på Instagram? Det er jeg. Og med undtagelse af et par kattebilleder og et foto, hvor jeg har tapet mit ene øre sammen for at ligne Captain Spock fra Star Trek, handler stort set alle mine p.t. 773 opslag om mad.

En sirligt anbragt skefuld kaviar på en kålterrine, et blomstersmykket aspargestableau på et løvgrønt fad, en æggesælgerske på et marked i Uzbekistan. Og så er der selvfølgelig de billeder, hvor jeg med blussende kinder gnubber skuldre med den globale kokkeelites halvguder til World’s 50 Best Restaurants i Bilbao i 2018. Og ja, jeg går til bekendelse: skyldig i gastronomisk selviscenesættelse af første grad.

Instagram er det sted, hvor madekshibitionister nu i godt og vel ti år har kunnet dele deres passioner og frembringelser. Og selv om man også finder både mode, rejser, sport og kendisliv på platformen, træder madnørderne tydeligt frem blandt de mere end en milliard globale brugere, der kigger forbi hver måned.

 

Få de bedste historier, indblik i idedebatter og opdag ting,
du ikke vidste, du var interesseret i.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

At mad, både det søde og det salte, i dag ”Instagrammes” så hårdt som det gør, handler først og fremmest om at blive bekræftet i at spise det ”Rigtige” og være det ”Rigtige” sted.
Maden er i alt det her fuldstændig underordnet
For år tilbage var det at blive anmeldt og udstillet noget filmskuespillere, musikere og kunstnere tog sig af. De var og er stadig afhængige af at blive godt anmeldt for at kunne tjene penge og leve det gode liv
Resten af os spejlede os i dem og gøs og glædede os med dem, som de nu blev anmeldt og omtalt.
Med de sociale mediers fremmarch, er det blevet alle mands eje at blive anmeldt for det liv man lever.
I dag er rigtig mange dybt afhængige af konstant at skulle bekræftes i at de gør det ”Rigtige”. De tror ikke de lever hvis de ikke bliver positivt anmeldt af den gruppe de identificerer sig med, at de ikke får ”Likes” for det de foretager sig. Det sted de befinder sig. Det mad de spiser. De vine de drikker.
Dette er både et udtryk for en enorm uselvstændighed og for en konservatisme som hæmmer udviklingen af meget. Også gastronomien.
Vores forbrugsmønstre er stivnet i bobler af snæver social kontakt og afsværgelse. Hvor man førhen samledes om at gøre eller holde af bestemte ting, samles vi i dag om ting vi ikke vil gøre og ting vi afsværger. Ingen gluten. Intet fedt. Ingen svovl i vinen. Ingen gris (..men som oftest gerne Parmaskinke). Ingen sukker. Ingen mælkeprodukter. Ingen kød. Ingen konventionelt dyrkede grøntsager.
Underligt er disse bobler af afsværgelse fuldstændig stivnede og krydsen rundt mellem dem er anset for at være det rene kætteri. Nul ”Likes” til de der træder uden for boblen.
Det betyder også at selv om en gæst på en restaurant får det mad og den vin vedkommende holder aller mest af, bliver restauranten aldrig genbesøgt, hvis ikke gæsten af de andre i sit bobel-univers, ikke bekræftet i at der blev spist det rigtige på den rigtige restaurant.
Instagram har en kæmpe hånd i at den danske gastronomi er stivnet i indholdsløst pynte pjat, uden substans, hvor håndværk, sæson og udvikling er blevet en by i Rusland.