Center for Vild Analyse
Læsetid: 3 min.

Hvis uddannelse stadig skal være væsentligt for fremtidens ungdom, skal det have en kant af galskab

Spørg ikke, hvad du skal bruge det til. Spørg, hvad det skal bruge dig til
Børn slæbes på karrieremesser fra sidste halvdel af deres folkeskoleuddannelse og forventes så hurtigt som muligt at forholde sig til, hvordan de sikrer sig en solid livsindkomst, der kan kvalificere dem til at stifte langfristet realkreditgæld.

Børn slæbes på karrieremesser fra sidste halvdel af deres folkeskoleuddannelse og forventes så hurtigt som muligt at forholde sig til, hvordan de sikrer sig en solid livsindkomst, der kan kvalificere dem til at stifte langfristet realkreditgæld.

Henning Bagger

Moderne Tider
2. oktober 2021

Der er noget helt galt med uddannelsessystemet. De unge bliver stressede, og det er, som om vi er ved at miste fornemmelsen af at uddanne mennesker til at varetage meningsfulde funktioner rundt omkring i samfundet. Det er ligefrem blevet almindeligt at tale om et ’uddannelsesvanvid’. At så stærkt et ord skal til, er i sig selv bemærkelsesværdigt, men endnu mere påfaldende bliver det, at det ovenikøbet kan bruges på to helt forskellige måder. Paradoksalt nok handler den ene måde om, at der er kommet for meget uddannelse, mens den anden handler om, at der er for lidt.

Intellektualisme

Den mest almindelige forståelse af ’uddannelsesvanviddet’ er formentlig den, der ser uddannelsessystemet som ude af kontrol, fordi uddannelsen så at sige er steget uddannerne til hovedet.

 

Få de bedste historier, indblik i idedebatter og opdag ting,
du ikke vidste, du var interesseret i.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Eva Schwanenflügel

Tak for denne analyse, CVA.

Især for denne vidunderlige og uhyggelige sammenfatning af den socialdemokratiske arbejderisme med indbyggede tvangsforanstaltninger for alle, der stiller spørgsmålstegn ved det S-regulerede samfundssyn :

"I modsætning til den forenede klasse af skattebetalende håndboldfans står i stedet en broget skare af intellektuelle, arbejdsløse og minoriteter."

Fremad konkurrencestat, lad Dannebrog blafre over den dejlige makrelmad i kolonihaven ;-)

Tiderne skifter, og det gør de unge også. Og man kan spørge sig, om der er fejl ved uddannelsessystemerne, der ikke er tilpasset de unge, eller om der er en systemfejl ved dagens unge. Men det er i hvert fald ikke rimeligt med stress underuddannelsen.

Men måske ligger fejlen allerede i folkeskole og gymnasium, der måske ikke er fulgt med tiden. For sagen er nok ikke de unges faglige niveau, men at de formentlig ikke har lært at arbejde alene ud fra undervisningslitteratur og lidt forelæsning.

Netop her kan gymnasierne formentlig med fordel sætte ind med langsomt at gå fra klasseundervisning til "selvstændige studier". Og jeg vil gå så vidt, at jeg mener, at gymnasierne direkte skal træne dagens unge med henblik på fjernstudier i hjemmet via computer i andre lande.

Den efterlyste kant af galskab skal eleverne / de studerende selv medbringe. Den skal der ikke undervises i.

Det er alligevel utroligt at man kan skrive en hel artikkel om stress i skolen i et land hvor man tager sin første eksamen i ottende klasse. Jeg gik i skole i Hong Kong hvor man tager eksamener hvert år i alle fag fra når man er seks. Det er heller ikke ideelt, men danske børn har det latterligt let i forhold til dem. Hvis de danske unge får nervesammenbrud hver gang de skal lave lektier der tager længere end en halv time at lave, så frygter jeg for deres fremtid.

Vartovkollegiet Vartovkollegiet

@ Jes

"The prevalence rates of suicidal ideation and behavior among high school students in this study were 17.8% (considered), 5.4% (planning), 8.4% (attempt once or above), and 1.2% (required medical care) in 2001. Among female students, the prevalence rates were 21.1%, 6.2%, 8.3%, and 1.2%, respectively. Among male students, the prevalence rates were 13.1%, 4.2%, 8.5%, and 1.3%, respectively."

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1521/suli.34.3.284.42772?sid...

Er du sikker på, at vi skal sammenligne med Hong Kong?

Vartovkollegiet Vartovkollegiet

Vi tager lige en til

" One in three young Hongkongers suffers from stress, anxiety or depression, Hong Kong Playground Association survey shows"

https://www.scmp.com/news/hong-kong/health-environment/article/2149403/o...

// Jakob

@Nikolai - caveat: ovenstående var skrevet af min datter. Men jeg støtter, hendes pointe, der i mindre grad er, hvordan elever har det i Hong Kong, og i højere grad er, hvordan de har det i Danmark i.f.t. resten af verden. Danske elever går meget lidt i skole, har meget få lektier og lærer i det hele taget meget lidt i forhold til mange andre steder i verden. Hvor presset kommer fra aner jeg ikke, men det er næppe fra skolen. Måske fra vores hyperoptimerede samfund?