Brevkassen: Min datter havde glædet sig til ’tøsefest’ – men skolen vil ikke have kønsopdelte fødselsdage

Har du en nød, du ikke kan knække, så skriv til Brevkassen – vi giver ikke op, før vi har prøvet
Har du en nød, du ikke kan knække, så skriv til Brevkassen – vi giver ikke op, før vi har prøvet

Mia Mottelson

Moderne Tider
16. oktober 2021

Min datter skal holde sin tiårs børnefødselsdag for klassekammeraterne på hendes nye skole i København. På den gamle skole på Fyn var traditionen, at pigerne inviterede alle pigerne og drengene alle drengene fra klassen med, så ingen skulle føle sig uden for ved ikke at være inviteret – og man som forældre ikke hang på en hel skoleklasse, hver gang der var fødselsdag. Det har min datter regnet med og glædet sig til – hun kan godt lide ’tøsefesterne’, som vi kalder dem.

Men den nye skole synes ikke, det er en god idé. Det er at dele efter køn på en »uhensigtsmæssig måde«, som de siger, og de ønsker ikke at reproducere fastlåste kønsforestillinger, har hendes klasselærer fortalt mig.

På det rent principielle plan er jeg enig med skolens ræsonnement, men helt ærligt: De går i fjerde klasse – er der ikke en nedre grænse for, hvor små børn vi skal inddrage kampen mod »fastlåste kønsforestillinger«?

— Martin, København

Svar I:

Umiddelbart kan jeg godt forstå din reaktion på den politisk korrekte københavnerattitude på din datters nye skole. Hvad er den nu af? Må vi nu ikke bare holde tøsefester længere? Og jeg skal være den første til at indrømme, at det er stress på højniveau at have 25 tiårige til fødselsdag i en bette københavnerlejlighed.

Men selv om skolens holdning til kønsopdelte fødselsdage nok er irriterende korrekt, så synes jeg, den har ret. Jeg tror ikke, at der er en nedre grænse for, hvornår vi er med til at påvirke børn udi fastlåste kønsforestillinger. Det gør vi hele tiden og ofte uden at lægge mærke til det. Og lige præcis fødselsdage er en god anledning til at se, at der sikkert allerede er sket en kønsopdeling – også i 4. klasse, hvor drengene ofte leger bestemte ting, og pigerne noget andet.

Så kom ind i kampen, og lav måske en leg, hvor pige- og drengerollerne bliver byttet om. Eller nyd det glade børnekaos, som kun rigtigt opstår, når hele klassen er samlet.

Lise Richter

Svar II:

Godt, at du skrev til mig: Jeg er selv fra Fyn og har et barn i 4. klasse på en skole i København, så på den måde har hele mit liv været en lang forberedelse til at svare.

Men jeg begynder lige et andet sted: Min søn går i skole seks timer om mandagen, syv timer tirsdag, seks onsdag og torsdag og fem om fredagen. 30 timer om ugen. I alle de timer er han sammen med hele klassen, både drenge og piger.

Så er der fødselsdagene, som typisk kun er for drengene og bliver holdt hver eller hver anden måned.

Det er muligt, at den eftermiddag er med til at reproducere nogle »fastlåste kønsforestillinger«, men det er også muligt, at den ikke har den store betydning. Eller for at være præcis: Omkring tre timer ud af 120 hver måned.

Og så til dit spørgsmål: Der er ikke nødvendigvis en nedre aldersgrænse for, hvornår børn skal inddrages i kampen mod fastlåste kønsforestillinger, for eksempel kan man sagtens tage et opgør med lyserødt tøj til en etårig eller insistere på legeaftaler på tværs af køn for en seksårig.

Men der er en grænse for, hvornår det giver mening at kæmpe mod fastlåste kønsforestillinger, som nu i dette tilfælde.

Otto Lerche Kristiansen

Brevkassen

Hver weekend besvarer Brevkassen to spørgsmål med to svar til hver. Det kan være alt fra personlige dilemmaer som kærester, der vil være sæddonorer, til etiske overvejelser om, hvorvidt man bør sælge sine Danske Bank-aktier efter hvidvaskskandalen.

Hvis Brevkassen ikke får nok spørgsmål, låner redaktionen andre menneskers dilemmaer og skriver dem om til spørgsmål.

Skriv – gerne anonymt – til: brevkassen@information.dk

Seneste artikler

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Denise Ellefsen

Jeg har aldrig rigtig forstået hvorfor man vil gøre børn til intetkøn i ligestillingens navn. Lad dog drenge være drenge og piger være piger hvis de selv vil. Hvis piger vil gå i blåt og lege med biler – fint med det. Og hvis drenge vil gå i lyserødt og lege med dukker – fint med det. Men lad dog børnene selv bestemme.
Gad vide om den omtalte lærer aldrig har holdt en venindekomsammen---
Hvis hun forbeholder sig ret til det, ser jeg noget dobbeltmoral der!!!
Og hvad med den sjove dag en kommende brud og brudgom har dagen før deres bryllup. Den er da stadig helt legitimt kønsopdelt. Gad vide om klasselæreren osse har en fordom mod det.
I øvrigt synes jeg ikke han/hun skal blande sig i hvad folk gør i deres eget hjem.

Sune Sørensen

Jeg bor også i København og her er beslutningen om fødselsdage taget f forældrene på et fælles møde. Det er i vores klasselære ikke noget skolen vil diktere heldigvis.

Reglen er så at man inviterer enten alle piger eller alle drenge, eller både piger og drenge. Det er ikke tilladt at man holder bestemte børn udenfor. Havde der været et barn i klassen der ikke lige havde passet ind, så havde vi nok også fundet en løsning, der tilgodeså det barn.