Kommunalvalg
Læsetid: 13 min.

350 lastbiler om dagen i 30 år: Lynetteholm indkapsler en grundkonflikt om Københavns byudvikling

Modstanden imod Lynetteholm vokser og kan meget vel rykke stemmer fra Socialdemokratiet til Enhedslisten i København. Striden om den kunstige halvø i Øresund indkapsler en grundkonflikt om hovedstadens byudvikling – en udvikling, som socialdemokraterne hidtil har drevet, men som nu risikerer at koste dem dyrt ved kommunalvalget
Allan Norr Johansson har stemt på Socialdemokratiet hele sit liv, men Lynetteholm betyder, at det ikke sker denne gang.

Allan Norr Johansson har stemt på Socialdemokratiet hele sit liv, men Lynetteholm betyder, at det ikke sker denne gang.

Sigrid Nygaard/Arkivfoto

Moderne Tider
13. november 2021

John Gade har bøvl med teknikken. En stor højttaler, som afspiller lyden af en kørende lastbil fyldt med jord, står placeret ud for busstoppestedet på Christianshavns Torv. Målet med dagens demonstration er at give christianshavnerne et indtryk af, hvad de kan forvente, når lastbiler fremover skal køre forbi torvet med jord til et af danmarkshistoriens største byggeprojekter, Lynetteholm. Men først vil John Gades telefon ikke snakke sammen med højttaleren, og da det endelig lykkes at få lyd igennem, er lastbilen i højttaleren for lav.

»Vi må have kalibreret den,« siger John Gade og tager fem store skridt væk fra højttaleren og stiller sig op med en støjmåler. Den skal helst ramme 83 decibel. Det er den lydstyrke, der er den korrekte støjbelastning ifølge hans egne målinger.

Mens lydniveauet justeres, begynder hans meddemonstranter fra Rådet for Bæredygtig Trafik at dele pjecer ud og tale med dem, som venter på bussen.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Der er brug for en favorisering af de almene boliger, derudover der der brug for, at kommunen selv opfører boliger mhp. at etablere nye, billige andelsboliger.
Finansieringen vil kræve lovændringer, der giver offentlige bygherrer og almennyttige boligforeninger adgang til langt længere løbetid for lån, fordi der ikke er en afhængighed af den almindelige levetid. Lavtforrentede lån over 100 år vil effektivt kunne bringe afbetaling over huslejeindtægterne ned.

Rasmus Kristiansen, Torben Bruhn Andersen, Susanne Kaspersen, Ole Olesen og Tomas Hoch anbefalede denne kommentar

Byg nogle andelsboliger med en deklaration om forbud mod spekulation. Kommunen har pligt til at føre det nødvendige tilsyn. Bor i en ejendom hvor boligerne er til at betale for studerende og pensionister. Opført i 1924 som deklarationsejendom. At teknisk forvaltning ikke fører det lovpligtige tilsyn er kriminelt, men lovgivningen er god.

Til det kommende transportkaoset omkring Storkøbenhavn vil der også skulle lægges affaldsaftalens vogntog med renovation som følge af nedbringelse af forbrændingskapaciteten, dvs forbrændingsanlæg i yderkommunerne. Transport ad motor/ringveje til enten Arco i Roskilde eller Arken på Amager. Vælg selv den mindst ringe løsning

Line Barfod påpegede i vistnok Deadline, at etagemeter er en forkert måde at måle EL's modstand på, fordi partiets modstand især var mod to rigtigt store projekter som bla Amager Fælled.

Rasmus Kristiansen, Ruth Sørensen, Birte Pedersen, Rune Stilling og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar

Man skulle 'opdyrke' Københavns omegnskommuner, så der kunne (videre-) udvikles nogle hyggelige og attraktive by-miljøer her.

Og der skal blandes lejligheder i mellem hinanden. Små billige lejligheder til den studerende, eller den voksne, som er blevet skilt. Fornuftige lejligheder til enken/enkemanden, der ikke længere vil bo i det gamle hus. Og så videre.

Der er alt for mange politikere, der udelukkende vil bygge nye, kønsløse bydele med beton og glas, og udelukkende lejligheder, der er tilpasset familien med far, mor og børn i den skattebetalende aldersgruppe. Der findes altså også andre mennesker, der har brug for et et sted at bo.

Og vi vil gerne bo sammen, og skabe nogle hyggelige miljøer, hvor man har lyst til at gå en tur i solen, eller en stille aftentur.

Der må også gerne være indtænkt mindre private erhvervsvirksomheder i bymiljøet: Frisører, caféer, kiosker, den lokale snedker ... Det giver alt sammen liv og sammenhold.

Men de 'Bomaskiner' specielt socialdemokrater er så stærke fortalere for, er altså grundlæggende forkert tænkt.

Læs evt.: https://dac.dk/viden/artikler/boligen-en-maskine/

Poul Reynolds, Rasmus Kristiansen, Nike Forsander Lorentsen, Jens Thaarup Nyberg, Rune Stilling, Torben Bruhn Andersen, Susanne Kaspersen, Steffen Gliese og Ole Olesen anbefalede denne kommentar

Efter at have boet som nabo til et metrobyggeri (fra helvede) nåede jeg frem til min konklusion, værende at empati aftager med kvadratet til det man skal forholde sig til. Det vidste Metroselskabet tydeligvis også.

De brugte mere tid på at ansætte kommunikationsuddannede RUC'ere, til at "tage telefonen" end de brugte på at løse de reelle problemer. Ringede man til kommunen, kunne man opleve mennesker, som arbejdede der, og som begyndte at græde i telefonen, fordi de "ikke længere kunne holde til den måde man behandlede borgerne på".

Mine medborgere var 100% ligeglade, med mindre de selv boede ved siden af et metrobyggeri. Sådan er det åbenbart bare. Lev med det.

Rasmus Kristiansen, Søren Nielsen, Ruth Sørensen, Steffen Gliese, Torben Bruhn Andersen, Carsten Munk, Kim Houmøller og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar

Kunne man ikke transportere al den jord med skib?

Torben Kjeldsen, Erik Winberg, Lars Jensen, t. helleskov, Bent Nørgaard, Steffen Gliese og Torben Bruhn Andersen anbefalede denne kommentar

Enig Søren, ‘sandsugeren’ er opfundet for længe siden og de danske sejlrender skal hele tiden holdes i orden. Så hvad er problemet ??

Projekt Lynnetteholm er kørt igennem af meget få mennesker. Københavnerne er ikke blevet spurgt. Det er omegnskommunerne heller ikke. Lynetteholm indgår heller ikke i en større gennemtænkt plan for hovedstadsområdet.

Dertil er der utrolig mange dele, der er helt uigennemtænkte:

- Man påstår det gælder klimasikring, men det behøver man ikke en ø til 70 millarder for at sikre (se BT's dækning)

- Man påstår, at det gælder billige boliger, men kommunen får utroligt få billige boliger ud af det i forhold til, hvor meget natur og plads det ødelægger og fratager Københavnerne

- Man påstår det vil aflaste København for trafik og trængsel, selvom det er åbenlyst for enhver, at 35.000 nye beboere på østsiden af København vil føre til en øget trængsel og belastning af hele København

- Man udvider motorvejsnettet for at understøtte en kæmpe udvidelse af lufthavnen i tider, hvor vi skal skære ned på flyvning (helt sort)

- Spørg den gennemsnitlige politiker, der har stemt for projektet, om de kender til bare en brøkdel af problemerne. Det gør de ikke. De er helt blanke og papegøjesnakker bare en remse de har lært udenad

- Københavnerne skal ikke have en 3 km2 stor byggeplads liggende nærmest midt i byen, som for altid vil adskille Øresund og dermed havet fra byen ud over al den larm og trafik byggepladsen vil generere i nærmest flere generationer

Erik Winberg, Rasmus Kristiansen og Carsten Munk anbefalede denne kommentar
Torben Kjeldsen

Søren Nielsen
Lige præcis, det er mig en gåde og lige her kunne man yderligere investerer i eldrevne skib, der kan sejle på lavt vand. Måske er de fleste af vores 'små havne' blevet til boligområder. Løsning lav nogle nye små havne der laves til formålet. Der findes sikker forskellige regnemetoder til beregning af forskellen i CO2 forbrug for skibs - eller lastbiltransport. Men her en en: Et skib kan for sammen mængde brændstof transportere 1 kg gods 120 km hvor en lastbil kun kan transportere 1 kg 20 km. Dertil støjer og belaster lastvogne både beboer og vejnet.

350 lastbiler om dagen i 30 år........helt ærligt? Lynetteholmen er en kopi af de udvidelser af halvøen Nordhavnen, der har fundet sted de sidste 30 år på nordsiden af Københavns havneløb. Nu er turen kommet til sydsiden af havneløbet i form af en holm. Der er intet nyt. Ingen forandring. Blot en kontinuitet. Og de 350 lastbiler kan let og enkelt køre gennem en kommende havnetunnel og i øvrigt kan opfyld komme fra udboringen af en evt. kommende Øresundsmetro. Man blir så træt. Det er Amager Fælled om igen. Der ER det besluttet, at der ikke skal bygges. Derfor har man fundet en alternativ grund til grunden på Amager Fælled, en gammel værdiløs lossepladsgrund, som indtil 1970erne var hav og ikke inddæmmet og som nu benævnes Lærkesletten selv om der aldrig har været en lærke. Og for at gøre det hele endnu mere absurd skilter man med billeder af Isfulge, der aldrig er blevet observeret på Amager.