Jubilæum
Læsetid: 9 min.

Den midlertidige grænsekontrol har nu varet i seks år. Måske skal vi vænne os til den

I denne uge er det seks år siden, at Lars Løkke Rasmussen med et ønske om at etablere »ro og orden« indførte en grænsekontrol, der siden er blevet forlænget gang på gang. Er det grænseløse Europa fortid? Hvad er det præcis, vi er ved at bryde med – og hvad kommer bagefter?
De seneste år har halve løsninger og midlertidige lukninger stået i kø på grænsen. Blandt andet her ved Rødby Færgehavn.

De seneste år har halve løsninger og midlertidige lukninger stået i kø på grænsen. Blandt andet her ved Rødby Færgehavn.

Bax Lindhardt

Moderne Tider
8. januar 2022

Tilbage i 2005 klagede daværende amtsborgmester for Sønderjyllands Amt Carl Holst (V) sin nød i Jyllands-Posten: Hvor længe skulle de udslidte og kasserede pasanlæg dog stå og rode på grænsen? De skæmmede blikket for turister og gav mindelser om Østblokken, mente han.

Nu skæmmes blikket igen, når det falder på grænsen: Skurvogne uden fast internetforbindelse eller fjernvarme fungerer som politiets midlertidige kontorer og frokoststuer. Sandsække og vejbomme er sat op. Grænsen står nu på sjette år i denne uskønne midlertidighed.

Den ligner ikke noget fra før Murens fald, for dengang havde politiet deres pasanlæg, kontrolbygninger, rammer og formål. Og grænsen står heller ikke længere som i ’det åbne Europa’, hvor grænsestregen kun blev antydet af et blåt vejskilt med EU’s gule stjerner.

Men hvordan er det kommet dertil, at situationen på såvel den danske som flere andre europæiske grænser er i en slags vedvarende midlertidighed? Og hvordan tegner fremtiden sig for det grænseløse Schengen-projekt, der stadig er EU’s officielle mål?

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Jørgen Mathiasen

Det håber jeg, at EU får held med. Det er et tidkrævende og surrealistisk teater at bevæge sig gennem havneområdet i Gedser og være genstand for den mest kontrære grænsepolitik i Europa.

Kim Gammelgaard, Eva Schwanenflügel og Holger Nielsen anbefalede denne kommentar
Holger Nielsen

Jeg melder mig i koret om, at EU får held med at afskaffe grænsekontrollen helt. Hvorfor - jo jeg kan ikke i min vildeste fantasi se nytten af grænsekontrollen. Der e 21 grænseovergange, heraf er to med jernbaneskinner, resten er af asfalt. Heri er ikke medregnet de overgange, der er lavet til fods eller cykel. Men dem der er asfalteret er kun 3 bevogtet, resten er til fri overgang, hvor er værdien af kontrollen så henne? Politiet har nok at bruge de betjente, der står ved grænsen, jeg ved ikke om de hygger sig ved det, men mener at have hørt, at de savner både det, de er uddannet til, og livet med familien, der måske ikke er det samme, som hvis de var på en station i nærheden. Nu tænker I måske på, hvorfor jeg ikke nævner, det kaos der er ved færgerne, men det skyldes at jeg bor omkring Lillebæltsbroerne, og der er ikke det kaos, som Jørgen Mathiasen skriver.

Kim Gammelgaard, Claus Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Jørgen Mathiasen

@Holger Nielsen
Prøv med en passage af Øresundsforbindelsen. Når man kommer fra Sveriges-siden går farten ned, indtil man holder helt stille. Det skyldes ikke et vejarbejde, men derimod at den danske stat gerne vil markere sin tilstedeværelse her i verden...
Det er et tidspunkt, hvor jeg fuldstændig glemmer, at jeg kan tale dansk.

Kim Gammelgaard

Når man kommer sydfra til den tysk-danske grænse, uanset om det er i tog eller i bil, føles det som om man kører ud af Europa og ind i et andet, nationalistisk land, der et eller andet sted tror at selv luften kan stoppes ved grænsen.

I praksis stoppede den direkte togforbindelse Ålborg-Hamburg med indførelsen af grænsekontrol. Det mærker vi hver gang vi skal sydpå og gør rejsen med tog endnu længere til ingen verdens nytte.

At man nu også skal tjekkes for coronatest ved indrejse fra områder med langt mindre smitte end Danmark er topmålet af nationalistisk symbolpolitik, og gør det kun sværere, skridt for skridt, at tiltrække den nødvendige udenlandske arbejdskraft.

Må den overflødige grænsekontrol forsvinde hurtigere end den kom!