Center for Vild Analyse
Læsetid: 4 min.

Så trådte de høje hæle endelig ind i bestyrelserne. Nu mangler vi bare kvinderne

Ikke nok med, at magtfulde mænd ikke har tænkt sig at gøre noget for at få flere kvinder i bestyrelser. De har også stjålet deres sko
Hvad vi tilbydes her, er en løsning uden bøvlet: Måske vi bare kunne få hælene, selve dét, der ville skabe fred og harmoni? Det lille skarpe klik fra hælene, de innovative, åbensindede mænd og vækstkurven, der bare stiger.

Hvad vi tilbydes her, er en løsning uden bøvlet: Måske vi bare kunne få hælene, selve dét, der ville skabe fred og harmoni? Det lille skarpe klik fra hælene, de innovative, åbensindede mænd og vækstkurven, der bare stiger.

Christian Lindgren/Ritzau Scanpix

Moderne Tider
18. marts 2022

En ny reklamekampagne har gået sin sejrsgang på de sociale medier. Billederne viser mere eller mindre kendte mænd (Brian Mikkelsen, Bjarne Corydon, Morten Albæk, Morten Strunge) og en enkelt kvinde (Mia Wagner) iført højhælede sko i anledning af kvindernes internationale kampdag den 8. marts. Billederne ledsages af en tekst, der siger noget om, at man skal respektere høje hæle i bestyrelseslokalet.

Kampagnen er blevet mødt af både begejstring og kritik. I den første kategori finder vi eksempelvis Politikens Lars Dahlager, der mener, at Brian Mikkelsen er sexet i hæle. På denne måde bryder reklamen på god queerteoretisk vis op i stivnede kønskategorier. Og hvor er det dog modigt af de fire mænd, lyder hyldesten.

Kritikken har derimod påpeget det hykleriske i, at der i de bestyrelser, som mændene i reklamerne er involverede i, enten er meget få eller slet ingen kvinder. Her har vi med andre ord en række mænd, der hævder, at de gerne ser flere kvinder i bestyrelserne, men ikke har tænkt sig at gøre noget ved det ud over at deltage i en reklame for sko med høje hæle.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her