Feature
Læsetid: 15 min.

Danmarks største havn vil udvide. Men der mangler 1.000 containerskibe i beregningen af klimakonsekvenserne

Danmarks største havn har vokseværk, og det vil betyde langt flere lastbiler og containerskibe. De er imidlertid ikke blevet medregnet i projektets miljøkonsekvenser, selv om myndighederne krævede det. Ifølge rapporten er klimapåvirkningen ’begrænset’ set i lyset af Danmarks samlede udledninger, men den vurdering er ’helt i skoven’, mener ekspert, for på den måde ser alle projekter uvæsentlige ud
Den nye havn skal bygges omkring en kilometer ud i vandet og vil kunne ses fra hele kysten.

Den nye havn skal bygges omkring en kilometer ud i vandet og vil kunne ses fra hele kysten.

Tobias Nicolai

Moderne Tider
30. april 2022
LYT ARTIKLEN
Vil du lytte til artiklen?
Prøv Information gratis i en måned og få fuld digital adgang
Kan du lide at lytte? Find vores seneste lydartikler her

Svend Erik Kristensen er ikke »aktivisttypen«.

Han har aldrig opfattet sig selv som sådan én, der gik på gaden for at protestere mod myndighederne. Men for omkring en måned siden skulle det være; han fandt en gammel papkasse og skar et stykke på omkring en halv meter gange en halv meter ud, sømmede det fast på en fyrretræsliste og tog så papskiltet og smurte lim på hele fladen. Så limede han en blå plakat fast og sørgede for at glatte hjørnerne ud med fingrene, så man kunne se teksten, som de seneste uger er blevet en parole for ham og hundredvis af borgere i Aarhus:

»STOP UDVIDELSEN AF AARHUS HAVN.«

Svend Erik Kristensen er 63 år og deltog for omkring en måned siden i sin første demonstration nogensinde. Og ikke nok med det, som formand for foreningen Beskyt Aarhusbugten var han også med til at arrangere den og havde lavet 30 skilte til sig selv og de andre demonstranter.

»Jeg har sådan set aldrig været bange for at blande mig i den offentlige debat og sådan noget, men derfra og så til at deltage i en demonstration … det var bare ikke lige mig,« siger han. 

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Martin Sørensen

der er faktisk to faktore mere man overser,

Første faktor. vi er midt i at se en global genlokalisering af produktionen hvilket vil medføre mindre fragtrater i fremtiden, det er en ret afgørende trend vi ser i produktionen nu at ja hele globaliserings filmen nærmest køre baglæns og væk fra Kina hjulpet af høje priser på at fragte, automatisering der gør det billigere og producere her, og at man i kina har stigende produktions omkostninger hvilket er min næste. årsag demografien,

Vores markeder i europa vil helt enkelt skrumpe i den nærmeste fremtid da vi bliver flere ældre og færre unge. kina vil se at deres produktions omkostninger er stigende, fordi at man har tømt landsby kina for arbejdskraft. helt simpelt. og det vil medføre at produktion søger væk fra Kina mod europa.

der virker lidt som om at vores elite nærmest nægter og ville annerkende at 40-50 års lav fertiltiet viil betyde noget for fremtiden ja ja man snakker om at hæve pentions alderen, og ser en krise her men at det så også vil påvirke marked, ja det tror man helt enkelt ikke på. hvilket er lidt en vi ser strudsen med hoved ned i sandet politik fra vores elites side.

fremtiden vil IKKE se stigende fragtrater, men FALDENDE fragtrater der bliver ganske enkelt færre " koteletter" der skal eksporteres ud af danmark fordi de markeder der efterspøger dansk svinekød, bliver mindre.. det er en helt klar mega trend for fremtiden, som vi vil se flere ældre vil vi se markederne skrumpe, ja forbruget vil ganske enkelt falde. og en udvidelse af container havnen er ja at satse på det modsatte. lynteteholmen er lidt i samme boldgade. man forventer at presset på boligmarked vil forsætte evigt. og medregner ikke at vores fertiltiet har været lav i 50 år, at indvandringen ( før ukraine krisen) er faldende og at på et tidspunkt vil vi se, kurven for udvandring krydse indvandringen så der udvandre flere væk fra danmark end der indvandre til danmark ( tallet for udvandring er relativt stabilt)

Det virker lidt som om at vores elite ikke kan eller vil se denne virkelighed i øjenhøjte mens man er totalt besat af globaliseringen som historie mens det eneste der virkelig kan stoppe denne galoperende inflasion vi nu ser er ja øget genlokalisering af produktions basen og energi forsyningen. ( vedvarende energi), altså færre containere med vare fra kina og flere vindmøller og solceller ( sidste vil nok være lidt fra kina eller andre steder i verden og ankomme til århus i contanier skibe) .

problemet er helt enkelt at eliten ikke ser det andet to tal i at man lægger to og to sammen og får fire. flere ældre i befokningssammensætningen vil ja HELT automatisk betyde skrumpede forbrugsmarkeder. og når alle dem vi handler med ser samme udvikling ja så er det lig med mindre behov for at fragte noget rundt om i verden, højere priser på fragt og billigere omkostninger ved og producere tæt på forbrugeren ja det betyder automatisk at produktionen vil forsvinde fra fjernøsten og komme hjem tættere på os som forbrugere, ( vi skal se europa som et stort nærmarked) og tænke regionalt som lokalt. der er ganske enkelt ikke BEHOV for at udvide kapasiteten, i Århus havn i fremtiden selv om prognosen for fragtraterne fortlæller det modsatte, skal man lige tænke jo de prognoser de er så lavet med den nuværende demografi om ti år er vi alle ti år ældre. og udgangspunktet er nu forandret drastisk

Poul Skaanning, Michael Finn Jørgensen, Alvin Jensen, Ib Christensen og Jørgen Tryggestad anbefalede denne kommentar
Henning Kjær

Så længe ingen/meget få vil begrænse enhver form for trafik så er kampen mod udvidelsen af Aarhus havn en Don Quixote kamp mod vejrmøller. Folk og virksomheder vil få leveret deres varer, med skib, bil eller fly.

Thomas Helbo Hansen

Det var en enorm infrastrukturel fejltagelse, at man i første omgang udvidede Aarhus havn.
Man burde i stedet have bygget en helt ny havn ved Glatved på Djursland. Her er dybde til de (helt) store skibe og masser af bagland til havnen. Begge mangler i Aarhus.

Tør man tage konsekvensen at tidligere forkerte beslutning og flytte havnen? eller forsætter man nedad det forkerte spor??