Vores version
Læsetid: 4 min.

Det er på tide, at danske politikere lærer at bruge YouTube. Vi viser, hvordan det kan løfte demokratiet

De danske politikere bruger mindre tid på lovforberedende arbejde og mere tid på sociale medier end tidligere, viste et forskningsprojekt tidligere i år. Men selv om de fleste er på Facebook og Twitter, har få for alvor fundet ud af at bruge YouTube – og der er ellers rigtig meget at hente for et moderne folkestyre som det danske. Her er fire scener fra en fremtid, hvor ’pranks’ og ’challenges’ har løftet dansk politik til et nyt niveau
De danske politikere bruger mindre tid på lovforberedende arbejde og mere tid på sociale medier end tidligere, viste et forskningsprojekt tidligere i år. Men selv om de fleste er på Facebook og Twitter, har få for alvor fundet ud af at bruge YouTube – og der er ellers rigtig meget at hente for et moderne folkestyre som det danske. Her er fire scener fra en fremtid, hvor ’pranks’ og ’challenges’ har løftet dansk politik til et nyt niveau

Sofie Holm Larsen

Moderne Tider
14. maj 2022

Vores version er Informations ugentlige og helt enestående udlægning af tidens allermest presserende emner – på tryg afstand af saglighed, presseskik og andre snærende bånd.

De danske politikere har de seneste år for alvor taget de sociale medier til sig.

De blander sig i den offentlige debat på Facebook, hvor partierne har kontakt til tusindvis eller hundredtusindvis af danskere. De kommer med politiske udmeldinger på Twitter, som er en direkte kanal til borgere, organisationer og medier.

Men selv om de fleste politikere de seneste år er blevet gode til at bruge Facebook og Twitter, så mangler de stadig at omfavne YouTube. De er endnu ikke begyndt at lave videoer med pranks fra gruppeværelserne, unboxing i ministerkontorerne og challenges på gangene på Christiansborg, men hvis de kommer i gang, er der virkelig meget at hente her for et moderne demokrati.

Her er fire scenarier fra en fremtid med mere YouTube i det danske folkestyre.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Margit Johansen

Nej - de såkaldte sociale medier: Facebook, Twitter og Instagram - er hardcore business for stenrige mediemoguler, storbidragere til verdens ulighed og CO2 udledning - de reducerer brugere til storforbrugere af snik snak og pseudo indsigt og iscenesat gennemsigtighed
. Det samme gælder internet kanaler som Youtube. Det er ikke fremtidens arenaer for politikere og embedsmænd. Fremtiden er som bekendt meget mindre snak og meget mere direkte aktion - herunder med dem som vi i dag kender som brugerne, vælgerne, medlemmerne, abonnenterne.

Peter Hansen

Jo tak, jeg bruger skam youtube og håber snart der kommer et seriøst reklamefrit alternativ med brugernes indhold.

Jeg er så dødtræt af alle reklamerne som afbryder dokumentarer, nyheder osv. hvert andet minut, ja faktisk overvejer jeg helt at skrotte tjenesten som virkelig har skruet op for reklamerne og de reklamer rammer midt i udsendelser, klip, koncerter osv. på de mest irriterende steder og ødelægger derved ofte indholdet, desværre.