Velkommen til Vores version. Informations helt enestående udlægning af tidens allermest presserende emner – på tryg afstand af saglighed, presseskik og andre snærende bånd.
Fra på fredag indledes Tour de France for første gang nogensinde i Danmark, og de tre planlagte etaper ser ikke ligefrem frygtindgydende ud. Anden etape byder ifølge løbets officielle hjemmeside på en bjergspurt på »Côte de Asnæs Indelukke«, mens tredje etapes højdepunkt bliver »Côte de Koldingvej«. Men måske skulle vi bare indrømme, at vi ikke har bjerge i Danmark, og i stedet lave en rute, som afspejler de sande udfordringer, man støder på som cyklist herhjemme. Med enkelte justeringer af den planlagte rute kan vi skabe spænding, udfordre rytterne i feltet og én gang for alle sætte Danmark på Tour de France-kortet.
1. etape: København-København
Ligesom det er tilfældet med den annoncerede rute, bør løbet naturligvis starte med en enkeltstart i København. Men for at gøre oplevelsen mere autentisk og udfordrende, skal der samtidig slippes 40-50 småbørnsforældre med ladcykler løs udvalgte steder på ruten. Særligt på Frederiksberg, hvor cykelstierne er ekstremt smalle, kan det blive en interessant prøvelse. Vil det lykkes for den franske stjernerytter Julian Alaphilippe at overhale Marie-Louise, som er på vej ned til vuggestuen ad Gammel Kongevej med Bertil og Nora i ladet?
Ruten kan også gå forbi Prinsessegade, hvor gæster fra Christiania traditionelt bevæger sig i helt uforudsigelige mønstre – og selvfølgelig til Ingerslevsgade ved DGI-byen, hvor horder af rejsende spærrer cykelstien, mens de forsøger at proppe rullekufferter ind i langtursbusserne til Berlin og Oslo. Ruten bør slutte ved Langebro, hvor feltet som en sidste forhindring skal navigere uden om en gruppe unge, sydeuropæiske turister, som lige har lejet elcykler inde på Danhostel.
Som et ekstra plus for os danskere vil enkeltstarten med stor sandsynlighed blive vundet af en dansk rytter, da kun de er vant til at cykle i byer under så ekstreme forhold.
2. etape: Roskilde-Nyborg
På anden etape er der også kun brug for enkelte justeringer i forhold til den planlagte rute, som strækker sig fra Roskilde til Nyborg. Men når man nu har valgt at starte etapen i Roskilde midt under Roskilde Festival, vil det jo være helt naturligt at slå et smut forbi selve arrangementet ad den udfordrende rute fra Roskilde Station til festivalpladsen. Tour de France-rytterne er vant til udklædte, overgearede og omklamrende tilskuere, når de cykler i Pyrenæerne, men de har aldrig prøvet 2. X fra Rysensteen Gymnasium med ølbonger, festivaltelte og soundboxe, der spiller »ErruDumEllaHvad« med ICEKIID på repeat. Danmarks ungdom har europarekord i druk, og Tour de France er en oplagt mulighed for at vise omverdenen, hvad vi gør bedst.
Ved rutens afslutning er der store forventninger til turen over Storebæltsbroen, fordi man her håber på uforudsigelige vinde, som kan splitte feltet ad. Vind er vitterligt en af de helt store udfordringer for danske cyklister, men en tilfældig sommerlørdag kan vejret lige så vel risikere at være mildt og solrigt. Den chance må arrangørerne ikke tage, og derfor kan de med fordel opsætte store vindkanoner ved pylonerne på højbroen, hvor der i forvejen kan være udfordrende vindforhold. Et heftigt vindstød fra siden, lige der hvor rytterne kommer ud af læ fra pylonens betonkonstruktion, vil øge risikoen for drama betragteligt og sikre spænding om, hvem der når først til Nyborg.

3. etape: Vejle-Sønderborg
Turens planlagte tredje etape langs den sønderjyske østkyst er også den kedeligste af de tre, så her er der virkelig brug for et benspænd og tilsat action, hvis det danske Tour de France-besøg skal blive en succes. Det er oplagt at arbejde med endnu en typisk kilde til frustration ved cykling i Danmark, nemlig den dårlige vejbelægning. Tredje etape går forbi Jelling, hvor Harald Blåtand i 965 rejste Jellingstenen, og hvorfor ikke gøre vejen derhen til en kampestensvej, ganske som man byggede dem i vikingetiden? Det vil gøre ruten mere udfordrende og samtidig vise noget af det barske, nordiske vikingesind, som udlandet elsker os for.
Når feltet mod etapens slutning rammer Als, kan man sørge for, at landevejen er plaskvåd og fuld af små fordybninger, hvor vandpytter har samlet sig. Den helt autentiske danske cykeloplevelse får rytterne, når gule bybusser, som er indsat til lejligheden, kører igennem de største af vandpytterne, præcis når rytterne kommer forbi, og efterlader dem drivvåde.
Vil man gå hele vejen, kan man placere et egentligt vandhul – ligesom det, vi kender fra den traditionsrige Hubertusjagt – et par kilometer før målstregen. Intet er sjovere end folk, der falder i vandet, og alene muligheden for, at en stjernerytter ender i hullet, vil gøre det til etapens helt store tilskuermæssige trækplaster – og sikre drama til det allersidste i det danske Tour de France-eventyr.
Vores version
Velkommen til Vores version. Informations helt enestående, satiriske udlægning af tidens allermest presserende emner – på tryg afstand af saglighed og andre snærende bånd.
Seneste artikler
Sæddonorer, ’prospects’ og Alternativets konsulenter: Her er de faggrupper, som også fortjener mere i løn
23. september 2023Regeringen vil hæve lønnen for sygeplejersker, pædagoger, fængselsbetjente og sosu’er, og det er der god grund til. Men Informations nye tænketank, INHVI – Institut for helt vilde ideer, kan nu præsentere en analyse, som viser, at flere faggrupper på både det offentlige og private arbejdsmarked trænger til et betydeligt lønløftRegeringen har været på bustur i provinsen. Nu svarer oppositionen igen med et superevent
16. september 2023Det nye roadshow vil blandt andet byde på et musikalsk indslag af Alternativets pigekor, der opfører Torsten Gejl-sangen. Alex Vanopslagh og Pernille Vermund er konferenciererVAR-dommere og bodegaeksperter: Her er Danmarks kommende tænketanke
9. september 2023Sigge Winther og Tommy Ahlers har skænket Danmark tænketanken INVI, som skal løse landets ’vilde problemer’. Den udfordring kan de dog næppe klare alene, og heldigvis er der hjælp på vej. Ifølge Informations oplysninger vil hele seks nye tænketanke snart se dagens lys
Hvis de vil have rigtige udfordringer, så skal de tage toget på Sjælland. Det kræver for tiden herkulianske mængder af udholdenhed.
Hvad med en enkeltstart i Rundetårn? En helt uforglemmelig etape i Kongens København!
Alternativt vil jeg foreslå, at feltet kører forbi Aarhus og tager cyklen med DSB mellem Aarhus og Skanderborg. En togtur på ca. 12 minutter.
Her skal feltets 176 ryttere så købe dels en billet til toget (fair nok) til kr. 54,- (!). Dels en cykelbillet (fair nok) til kr. 13,-. Samt købe en cykel-pladsbillet til kr. 30,- (!!).
Men pågældende pladsbillet kan så ikke købes on-line....
Følgende er copy/pastet fra DSBs egen hjemmeside:
Køb i 7-Eleven på stationen (DSB Salg & Service på Københavns Hovedbanegård), eller bestil på 70 13 14 15, og hent din Cykelpladsbillet i en billetautomat på stationen.
Al kommunikation i den forbindelse vil selvfølgelig foregå på dansk (og dårlig skole-engelsk), så der skulle være basis for en komplet kaotisk, men tv-venlig etape.
(Og det kunne iøvrigt være hvor som helst i provins-danmark, hvor man som pendler måtte formaste sig til at tage en cykel med DSB i 10-15 minutter om sommeren....)
Hvad med bare at acceptere det faktum, at Tour de France også indeholder flade etaper der oftest er røvkedelige at følge på tv, og at Tour ledelsen har taget sig betragtligt betalt for at disse etaper i år køres i DK.
Jeg synes det var en sjov artikel.