Loven skal stoppe volden. Men den er også en fortsættelse af volden, siger filosoffen Christoph Menke

Den tyske filosof Christoph Menke fortæller om lovens voldelige paradoks, arven efter Adorno og Habermas, den nye kapitalismekritik, og hvad vi kan lære af retssagen mellem Johnny Depp og Amber Heard

Collagerne er lavet af Jesse Jacob ud fra fotografier af Akg-Images, Louisa Gouliamaki, Evelyn Hockstein, Jim Watson, Ullstein Bild, Steve Helber/Ritzau Scanpix

Jesse Jacob

Moderne Tider
2. juli 2022

Det skulle have været afklaringen og afslutningen på en fejde mellem to mennesker, der engang var gift, men nu var fotogene modstandere i en civil retssag:

»Men det var åbenlyst, at hele stemningen omkring sagen var totalt nedtrykt til sidst,« fortæller den tyske filosof Christoph Menke:

»Hele retssagen skabte nye ofre og nye krænkelser. Det var, som om hele det juridiske apparat ikke var i stand til at håndtere det her problem på en ordentlig måde.«

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Eric Philipp

Som lille tilføjelse er det jo værd at kigge på, hvilke udtryk Christoph Menke som tysk filosof tager udgangspunkt i.
Når han er så optaget af den forbindelse af ret og vold, så skyldes det jo også, at tyskere betegner visse ting anderledes end danskerne.

Statslig myndighed for eksempel er "Staatsgewalt" - altså statsvold i Tyskland.
I Tyskland har staten desuden ikke en magtmonopol, men en "Gewaltmonopol" - altså voldsmonopol.
Desuden indleder en tysk dommer en dom altid med ordene "Im Namen des Volkes ergeht folgendes Urteil" - på folkets vegne afsiges følgende dom.

Jeg tilføjer det bare fordi jeg altid har været fascineret af, hvordan sprog kan forme tanker og idéer, hvilke også kan gå tabt når man prøver at oversætte.

Lotte Jørgensen

Essayet findes også på tysk (selvfølgelig :-)) - "Recht un Gewalt" - udgivet af August.