grøn omstilling
Læsetid: 16 min.

Et ultralet, oldgammelt og temmelig liderligt metal er ved at forandre vores verden

I takt med at salget af elbiler tager fart, er prisen på litium eksploderet. Metallet er en afgørende komponent i batterierne, og udviklingen illustrerer et grundlæggende problem ved den grønne omstilling: at der skal virkelig mange råstoffer til
De største forekomster af litium findes i Sydamerika, hvor man udvinder det fra oldgamle saltsøer. Her er to arbejdere i gang med et af de sidste trin i udvindingsprocessen ved en saltfabrik i Potosi i Bolivia. Udvindingsprocessen kræver store mængder vand, og kun omtrent 50 procent af litiumindholdet kommer med videre.

De største forekomster af litium findes i Sydamerika, hvor man udvinder det fra oldgamle saltsøer. Her er to arbejdere i gang med et af de sidste trin i udvindingsprocessen ved en saltfabrik i Potosi i Bolivia. Udvindingsprocessen kræver store mængder vand, og kun omtrent 50 procent af litiumindholdet kommer med videre.

Marcelo Perez Del Carpio

Moderne Tider
18. juni 2022
LYT ARTIKLEN
Vil du lytte til artiklen?
Prøv Information gratis i en måned og få fuld digital adgang
Kan du lide at lytte? Find vores seneste lydartikler her

Fire lange sorte gummihandsker stritter oppustede ud fra en stor gennemsigtig kasse og ligner noget fra Kunstakademiets afgangsudstilling. Kassen har dog alene et funktionelt formål. Den er fyldt med dingenoter, æsker og flasker, og selve luften derinde er erstattet med gasarten argon, så indholdet af vand og ilt er nede på en milliontedel, viser en måler.

»Der er knastørt derinde,« konstaterer en kittelklædt, langhåret herre, som er ved at iføre sig et par hvide bomuldshandsker. Så stikker han hænderne ind i kassens gummihandsker og strækker sine arme, så handskerne krænger sig ind i kassens argonfyldte luft, hvor han griber om en plasticboks og finder en rulle frem med kinesiske skrifttegn på siden.

»Her er det så,« siger Poul Norby, som manden hedder, og løfter en flap tynd, sølvblegt metalfolie op fra rullen. »Det er meget blødt.«

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anders Bentsen

Jo der bliver brugt mange ressourser på batterier, men jeg tror godt vi kan regne med, at Lithium ion batteriet bliver skiftet ud, måske til et Sodium ion batteri.

Morten Balling

Et simpelt regnestykke:

Der går ca. 160 g rent litium til at lave et batteri med en kapacitet på 1 kWh.

En typisk elbil har et batteri på 75 kWh.

Vi har pt. en milliard biler som kører på benzin eller diesel.

Hvis vi ville erstatte alle disse biler med elbiler, skulle vi bruge 12 millioner tons litium. Det er over halvdelen af den litium reserve vi har. Kun til biler. Der er også lastbiler, busser mm. Bemærk at et batteri har en levetid på ca. 10 år, og at vi ikke genbruger litium.

Sagt på en anden måde. Hvis vi kunne lave elbiler nok til at udskifte de biler som kører rundt i dag, så havde vi brugt stort set alt det litium vi havde, og efter 10 år havde vi ikke længere elbiler som kunne køre, fordi batterierne var slidt op. Hvad så?

https://pubs.usgs.gov/periodicals/mcs2022/mcs2022-lithium.pdf

I 2021 producerede Tesla ca. en million nye elbiler (ny rekord). Sagt på en anden måde ville det tage Tesla 1000 år at producere elbiler nok til at erstatte den milliard fossilt drevne biler vi pt. benytter globalt. Det er ikke hurtigt nok, hvis vi skal erstatte fossilt drevne biler med elbiler inden 2030.

Her ville nogen indvende at Tesla ikke er den eneste producent af elbiler. Det er korrekt. Hvis man tager alle "elbiler" produceret i 2021, og snyder lidt og medregner plug-in hybrid, så blev der produceret 6,6 millioner "elbiler" i 2021, men som den opmærksomme læser har bemærket, så kører mange hybrid biler i praksis rundt på benzin i stedet for strøm.

Her kigger vi kun på litium og biler. Litium skal bruges til mange andre formål end blot biler, og ift. bilerne er der som nævnt i artiklen mange andre grundstoffer vi ikke har nok af (neodymium, kobolt, kobber mm.).

Frem for alt kører elbiler på strøm. Hvis vi globalt ville erstatte fossil energi med el fra vindmøller, skulle vi bygge hvad der svarede til så mange 300 meter høje vindmøller, at de stillet op side om side ville kunne nå over 10 gange rundt om ækvator.

Med risiko for ikke at lyde optimistisk nok, så kommer det simpelthen ikke til at ske.

erik jensen, erik pedersen, Alan Frederiksen, Frank Hansen, Steen Ole Rasmussen og Carsten Munk anbefalede denne kommentar
Morten Balling

Der skal iøvrigt nok sidde nogen og tænke at: "Ja det med vindmøllerne lyder lidt urealistisk, men så er der atomkraft". Kernekraft kører på uran. Hvis vi ville erstatte vores globale energiforbrug med kernekraft, så ville den globale uran reserve holde under 10 år (nærmere 4-5 år).

"At the current rate of uranium consumption with conventional reactors, the world supply of viable uranium, which is the most common nuclear fuel, will last for 80 years. Scaling consumption up to 15 TW, the viable uranium supply will last for less than 5 years."

https://phys.org/news/2011-05-nuclear-power-world-energy.html

Jan Eskildsen

"Plat sagt er det nemlig sådan med litium, at det er et ekstremt liderligt metal" – kun få havde vel regnet med, at man skal se sådan en plathed i Information - I burde holde jer for gode til den slags –

Morten Balling

@Jan Eskildsen

Har du det lidt stramt med "liderligheden"? I så fald, hvorfor?!?

Der er lys forude
2 gode kanaler som komme ind på mange af disse forskellige tilgange der er til de problemstillinger der er forbundet med vores omstilling til en mere ren og grøn verden.

Just Have a Think
https://www.youtube.com/c/JustHaveaThink/videos
Undecided with Matt Ferrell
https://www.youtube.com/c/UndecidedMF/videos

Morten Balling

@Jens Jensen

Begge kanaler er supergode og leverer relativt nøgtern information.

Men... Hvis vi utopisk vitterlig ville gøre andet end at snakke, altså finde en løsning, som med stor sandsynlighed ikke findes, så har vi travlt. Adskillige modeller, herunder mine egne, men mere væsentligt bla. Rom Klubbens, forudsiger et massivt systemkollaps omkring 2050 (+/-). Det er om under 30 år, ca. halvdelen af den tid vi har kendt til problemerne, og kortere tid end IPCC har eksisteret, uden at der er sket andet end snak på steddet.

Det vil derfor være rimeligt at argumentere, at en løsning er nødt til at bygge på teknologi vi allerede har og kender. F.eks. har vi meget lidt erfaring med breeder reaktorer, og vi har ingen erfaring med bla. fusion. Det samme gælder nogle af de "nye" batteriteknologier.

Frem for alt er der ikke nogen gennemregnet overordnet plan. Der er stor risiko for at de "udfordringer" vi står overfor, vil blive forsøgt løst som Covid-19. Looking out for number one.

Derfor er det sikkert godt for optimismen og væksten at påstå at "Der er lys forude", men det kan være en massiv sovepude ift. at komme i gang med at løse noget som helst.

Personligt er jeg typen, som hellere vil bruge halvdelen af tiden når jeg arbejder, på at udvikle en smart metode, som kan løse resten af arbejdet lynhurtigt og uden synderlig indsats fra min side. Jeg ved også at hvis man ikke finder den smarte løsning når man har brugt halvdelen af tiden, så har man meget travlt, og ift. klima og bæredygtighed er vi langt over halvvejs, uden nogen reel plan eller løsning. På et eller andet tidspunkt er vi nødt til at bide i det sure æble, og prøve at finde en løsning med det vi har, og ikke det vi ville ønske vi havde. Alternativt må vi blot vente på katastrofen, hvilket er den langt mest sandsynlige situation.

Anders Bentsen

Morten Balling, jeg kan godt se at vores indlæg muligvis krydsede hinanden, men jeg tror altså at jeg gav dig løsningen på dit problem i første indlæg. Sodium ion er mere effektivt til batterier end Lithium ion, så vidt jeg husker bruger man ca. 400% mere Lithium ion i et batteri end Sodium ion og der findes ca. 1000 gange så meget i hele verden.
Så hvis du siger der findes 24mio ton Lithium og det er nok til 200% af verdens biler, så kan vi have et pænt stort overskud af batterier, hvis vi bruger 24mia ton Sodium ion, problem solved.
Det er vidst kun i Danmark vi er så naive at vi ser vindmøller som en løsning på CO2 udledningen, men du har da ret i at verden ikke kan få den nødvendige strøm fra vindmøller, i hvert i fald ikke fra den slags møller vi kender i dag - American Wind har måske en vindturbine på vej, der kan bringe os på rette vej med vind.
I dag kører elbiler 5-12km/kwh dvs. det koster mellem 3-6øre per km at køre på el til 30øre/kwh lavet af kul. Til sammenligning koster det ca. 70øre at køre i en benzinbil der køber benzin til 10kr./liter. Så verden ville spare store mængder energi og CO2 hvis alle skifter til el biler. Også selv om det ikke lykkes os at skifte de fossile energiformer ud.

Morten Balling

@Anders Bentsen

Natrium (sodium) har været nævnt som erstatning for litium mange gange. Her er f.eks. en 15 år gammel artikel om emnet:

- Informeren kan ikke lide links, men "Google er din ven".

Alligevel kører vi elbiler med litium batterier 15 år senere. Bla. fordi man kan lagre dobbelt så meget energi i et typisk litium batteri, og du ved, elbil ejere lider af "range anxiety". De er også vilde med tanken om at deres elbil kan accelerere fra 0-100 på under x sekunder, og her hvor jeg bor så jeg forleden at alle de parkeringspladser der var reserveret til elbiler pånær én var besat af en kæmpe SUV. Danskerne vil gerne "redde planeten", men det skal være iført firehjulstræk, læder og åndenød på instrumentbrættet...

Natrium har også været nævnt ifm. kæmpe NaS batterier. De kræver bla. at det natrium man bruger opvarmes til det er på flydende form (ca. 350 gr. C). Disse batterier kan bygges store, selvom det vil kræve tilsvarende store mængder energi at varme batterierne op. Til gengæld kan de kun bruges til stationære formål, grundet størrelse, vægt mm. En anden udfordring med NaS batterier er at hvis der går ild i dem, så kan man ikke slukke ilden med vand, fordi det leder til en voldsom eksplosion.

Problem solved?

Hvor køber du i øvrigt el til 30øre/kwh (lavet af kul?)??? Sådan noget el kan jeg sælge langt dyrere uden problemer, så hvis du kan skaffe el til de priser kan vi rotte os sammen og blive rige. RIGE!!! ;)

Erik Karlsen

Anders Bentsen
18. juni, 2022 - 09:22

"...måske til et Sodium ion batteri."

Til de uforstående kan det nævnes, at Sodium hedder natrium på dansk. Symbolet for metallet er da også Na og ikke "So" eller lignende. ;-)

I øvrigt er det en glimrende artikel!

Henning Kjær

Problemet med mange ting til den grønne omstilling er, at de forudsætter fortsat høj/stigende forbrug, som kræver stigende energiforbrug, og det er ikke holdbart på en enkel klode. Det er nødvendig at vi nedsætter vores forbrug af alt, og hvis vi vil, kan utroligt mange leve vi fint leve med et meget lavere forbrug. Det gør langt de fleste mennesker i verden allerede.

Anders Bentsen

Morten Balling, produktionsprisen på el lavet af kul er under 20øre/kwh som det sælges til på Nordpool børsen for el i vores område. Men der lægges 50% på prisen for tab i ledningsnettet, derfor betaler man retteligt 30øre/kwh resten er avancer i salgsleddet, betaling for opkrævninger og afgifter.
Du undrede dig ikke over at jeg taler om benzin til ca. 10kr./liter? Det er også uden afgifter. Når vi taler om bilkørsel og hvor ren uren den er, hjælper det ikke at medregne ting som afgifter og profit mm., derfor prøver jeg at undgå dette.
Morten jeg tror du skal til at læse lidt op på Sodium ion batterier, hvis din viden er 15år gammel, så er der vidst ikke nogen grund til at vi taler om det i dag.
Bortsen fra det så er det muligt at verden ender med at se meget anderledes ud, Mercedes arbejder på deres Flow cell, hvor de vil erstatte batterier med ioniseret vand. Men de har lidt vanskeligheder med at masseproducere det ioniserede vand.