Feature
Læsetid: 8 min.

SAS var mere end et flyselskab: Det var en drøm om Skandinavien og vores plads i verden. I dag er den forbi

Tirsdag underskrev SAS’ ledelse og piloter en aftale efter to ugers strejke, som har kostet selskabet i omegnen af en milliard kroner. Hvis man skal forstå udmattelseskampen og flyselskabets fortsatte overlevelseskamp, må man også forstå SAS’ historie. Fra storhedstiden, hvor selskabet var et symbol på skandinavisk overlegenhed, til i dag, hvor man ligner et offer for alt det, der er galt med flybranchen
Tirsdag underskrev SAS’ ledelse og piloter en aftale efter to ugers strejke, som har kostet selskabet i omegnen af en milliard kroner. Hvis man skal forstå udmattelseskampen og flyselskabets fortsatte overlevelseskamp, må man også forstå SAS’ historie. Fra storhedstiden, hvor selskabet var et symbol på skandinavisk overlegenhed, til i dag, hvor man ligner et offer for alt det, der er galt med flybranchen

Ritzau Scanpix

Moderne Tider
23. juli 2022
LYT ARTIKLEN
Vil du lytte til artiklen?
Prøv Information gratis i en måned og få fuld digital adgang
Kan du lide at lytte? Find vores seneste lydartikler her

Sussie Nøhr var 19 år, da hun i 1968 så en livsændrende helsidesannonce i avisen. Annoncen var indrykket af verdens dengang største flyselskab, PanAm. Det amerikanske selskab søgte europæiske stewardesser og inviterede til audition på Vesterport i København. Sussie tog impulsivt af sted og stillede sig i kø sammen med hundredvis af andre unge kvinder.  

Skønhed og ynde var vigtige kvalifikationer, og Sussie blev bedt om at gå frem og tilbage foran det amerikanske ansættelsesudvalg, så de kunne vurdere hendes statur. Udvalget gik grundigt til værks rent kropsligt – andre ansøgere var blevet bedt om at tage strømperne af foran amerikanerne.  

Sussie endte som en af de få udvalgte og fik at vide, at hun kunne møde op i New York tre måneder senere og se frem til et arbejdsliv med jordomrejser.  

Med sin fars billigelse droppede hun lægesekretærstudiet i København. Faren syntes, at stewardesseuddannelsen i Amerika var hendes livs chance. Men det blev et andet flyselskab, der kom til at definere hendes arbejdsliv.   

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Steffen Gliese

SAS går jo bare en ny og anden storhed imøde som flagskib for udviklingen af bæredygtig flytrafik.

Torben Kjeldsen, Holger Nielsen, Søren Kristensen og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

Helt enig og SAS har allerede og hele tiden haft det perfekte logo til lige præcis den entreprise. How lucky can you be!

En begyndelse kunne være obligatiorisk CO2-afgifter på flybilletter, hvor provenuet går til udvikling af netop renere luftfart - et eller andet sted skal man jo begynde og da billetpriserne allerede vender pilen opad er der måske også plads til - hvis ikke ligefrem brug for - lidt aflad, hvis vi ser det fra kundernes synspunkt Ellers kan de rende og hoppe, indtil der komme er ægte og skruppelløst lavprisselskab forbi og samler dem op.

Gunner Boye Olesen

Tænk hvis ale de danske statsmilliarder var gået til bæredygtig transport frem for klimabelastende luftfart, som SAS også er en del af. Så ville vi kunne komme langt omkring uden at ødelægge klimaet.

Ole Olesen, Morten Bo Johansen, Niels Borre, Kim Petersen, Uffe Juul, Jacob O, Jacob Nielsen, Holger Nielsen, Steen K Petersen, Eva Kjeldsen, Carsten Munk, Steen Ole Rasmussen, Torben Arendal og erik pedersen anbefalede denne kommentar
Jacob Nielsen

Siden 1993, da vi indtrådte i Maastrichttraktaten, har SAS været udsat for unfair konkurrence fra især lavprisselskaberne. For traktaten liberaliserede transportområdet indenfor EU, og flyttede målet fra sikker transport over til billig transport. Det var for at sikre at handel ikke skulle hindres af et fordyrende led. Groft sagt skulle en appelsin koste det samme i Tromsø, som i Barcelona.

Det har for luftfarten betydet, at de selskaber der kan tilbyde den billigste billet, har vundet slaget om kunderne. For hvem vælger et dyrere produkt indenfor en genusydelse? At selskaber som Ryanair og Wizzair så er blevet rige på at udnytte det overskud af arbejdskraft der har været i EU, til at ansætte og groft udnytte både deres medarbejdere, shoppe i skattereglerne, og i ansættelsesreglerne, er åbenbart ligegyldigt for EU-parlamentet. Iøvrigt noget som SAS og de andre legacy-selskaber aldrig har gjort.

Jeg har aldrig har forstået hvad målet med billig lufttransport har været, specielt når man tænker på hvor meget det sviner og forurener. Er der blandt læserne, nogen der har lagt mærke til hvor meget vædske der flyder af flyets vinger når man letter, efter at den er blevet de-iced, altså flyveren har fået fjerne isen? Og den vædske fordamper altså ikke, som udstødningen fra motorerne, men ryger direkte ned på markerne, i folks haver, eller i havet. På en almindelig vinterdag i Kastrup, er det tonsvis af kemikalier der drysses ned i udflyvningen fra lufthavnen.

Torben Kjeldsen, Ole Olesen og Steen Voigt anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

@Jacob Nielsen
Nu kloger jeg mig lige. For mig bekendt, er de forskellige former for alkohol (ethanol), som bruges til de-icing ret flygtige vædsker, som i øvrigt ikke er særlig giftige, andet end at nogle dyr (og hvem ved, måske også planter) af og til bliver lidt opstemte. Måske nogen ved noget mindre spekulativt om emnet? Jeg er i hvert fald langt mere på linje med nogle af de andre problemstillinger du nævner:)