Sommerlyset er blødt og venligt, filtreret gennem løvdækket. Menneskene læner sig frem mod hinanden, med fyldte glas og åbne ansigter. Der er hvid dug på bordet, men hele situationen er utvungen og let: Hulter til bulter står flasker og glade mennesker. At reklamere med P.S. Krøyers oliemaleri fra 1888 var en genistreg af turistorganisationen Visit Denmark – dem med slagordet, der i sig selv er blevet en institution: »Det er dejligt at være norsk i Danmark«. »Det mest berømte billede i Danmark hedder Hip, Hip, hurra,« stod der tørt i annoncen: »Norges mest kendte billede hedder Skriget.«
En skandinavisk rus bredte sig i 00’ernes litteratur, og den udgik især fra Danmark
I 00’erne havde den skandinaviske litteratur et æstetisk overskud – den var tænkende, men også handlende. Den vendte sig mod verden, og den havde et distinkt dansk præg. I Norge lod vi os overvinde

Moderne Tider
16. juli 2022
Kommentarer (0)
Ønsker du at kommentere artiklerne på information.dk?
Du skal være registreret bruger for at kommentere.
Log ind eller opret bruger »