Ugens historie
Læsetid: 3 min.

De bilfrie søndage kan være på vej tilbage. Men faktisk var de aldrig så udbredt endda

Sidste weekend forsøgte både Nørrebro og Gladsaxe sig med bilfri søndag, og står det til Det Internationale Energiagentur, bør de bilfrie søndage gøres til fast praksis i storbyerne. De bilfri veje er et velkendt billede på 1970’ernes økonomiske krise, men faktisk var der kun bilfri søndag 11 gange i Danmark
Næste år har de bilfri søndage 50-års jubilæum.

Næste år har de bilfri søndage 50-års jubilæum.

Erik Friis. Bearbejdet af Jesse Jacob

Moderne Tider
24. september 2022
LYT ARTIKLEN
Vil du lytte til artiklen?
Prøv Information gratis i en måned og få fuld digital adgang
Kan du lide at lytte? Find vores seneste lydartikler her

Husker du de bilfri søndage? Hvis du ikke er gammel nok, kender du sikkert billederne af dem: Børn i sæbekassebiler på vejene, hestevogne i gaderne og en nærmest romantisk undtagelsestilstand.

De bilfri søndage har så fremtrædende en plads i den nationale erindring, at man kan tro, der var tale om et forbud mod søndagskørsel, der strakte sig over mange år.

Men ligesom de hvide juledage huskes som så magiske, at de bliver genfortalt som essensen af selve barndommens leg, har de bilfri søndage indtaget en plads i historien om 1970’ernes hverdagsliv, som forbuddets hyppighed i hvert fald ikke berettiger til.

Faktisk var der kun 11 bilfri søndage i alt. De fandt sted fra den 25. november 1973 til den 19. februar 1974, og lillejuleaftens søndag i 1973 var undtaget, så danskerne havde mulighed for at køre hjem til jul.

Bilens årti

Den første energikrise handlede ikke om eksplosive elregninger og manglende naturgas fra Rusland, men om ekstreme prisstigninger på olie fra Mellemøsten. I 1973 kom 90 procent af Danmarks samlede energiforsyning fra olie, og 80 procent af den olie kom fra Mellemøsten.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Frederik Schwane

En romantiseret tankegang om fællesskabets kollektive lidelse, og at det skulle skabe en eller anden form for sammenhængskraft..

Rolf Andersen, Henrik Madsen, Holger Nielsen, erik pedersen og Claus Nielsen anbefalede denne kommentar

Tror at bilfri mandag vil gavne lidt mere.

Naja Abelsen, Hans Larsen, Per Christensen, Rolf Andersen, Jacob O, Jonas Efternavn, Ditlev Palm, Inge Lehmann, Eva Schwanenflügel, Carsten Munk, Mogens Holme, erik jensen, Eva Kjeldsen, Holger Nielsen, erik pedersen, Anker Nielsen og uffe hellum anbefalede denne kommentar

Vi har fået S-tog i Seattle. Vi var så glade, for nu skulle vi endelig ind i det tyvende århundrede, med 100 års forsinkelse. Det er bare noget lort.

Forladte huse har det med at forvandles til lossepladser, når hjemløse og junkier overnatter der. Uanset om et hus eller et s-tog er forladt og uden opsyn, så er den naturlige udvikling at fysisk og menneskeligt affald gradvist overtager, og normale civiliserede mennesker fortrækker.

Der er simpelthen ingen vej udenom permanent tilstedeværelse af personale, så der kan være hyggeligt og rent og sikkert.

Hvis s-togs-officeren kom rundt med gratis rødvin og tapas og sodavand, så var det straks lidt mere fristende at lade bilen stå. Hvis hun også hjalp med at montere cykel og baggage og kørestole og barnevogne, så var det mere behageligt at dele s-tog med de mere service-krævende passagerer. Som alle småbørns-forældre ved, så bliver børnefamilier forkælet i hoved og røv på flyveren (for at beskytte de andre passagerer). Hvorfor er det ikke med i s-toget?

Hvis jeg får et angst-anfald, og skaber mig i en flyver, bliver jeg muligvis sort-listet og kan ikke flyve med det selskab længere, ligesom Thestrup. Hvorfor er det ikke en relevant overvejelse for støjende drenge i s-toget?

Det absolut dyreste ved et s-tog er ikke gratis snacks, men at mange simpelthen føler sig tryggere og renere i vores egen bil. Der skal varme hænder til, søde og hjælpsomme tog-officerer med autoritet både til at hjælpe og til at blackliste.

OK, selv om tapas og rødvin ikke er gratis, kunne hun jo godt sælge det for en beskeden pris. Hvis ingen er sultne og tørstige, og har rene toiletter og friske, rene sæder og rene gulve, så bliver tonen sikkert lidt høfligere og venligere.

Og det er jo DYRT at køre i bil på arbejde. Vil du sidde i kø med din krydsord og din podcast, eller vil du heller have et glads rødvin og hurtig wifi til din laptop?

Jeg husker de bilfrie søndage, fordi jeg stod på rulleskøjter på Frederikssundsvej. Man blev mindet om, at ambulancer, brandbiler og politi stadig måtte køre,
Dengang var børnerulleskøjter ikke luksus. Jeg husker ikke barndom og især ikke ungdom som romantiske.
Der var billetkontor og ventesal på den lokale togstation. Den lugtede meget specielt.

6-mands kupéer med nedtræksvinduer, gardiner og der var en ydergang. I toget fra
Kbh til Vestjylland i efterårsferierne.
Toget rullede ind på færgen i Korsør, men kørte hele vejen til Aulum uden skift.
Men -hovsa- Dér hentede moster os i sin 2-CV. !.- For nu skulle vi længere ud på landet.

Biler kan undværes, hvis den kollektive trafik blev stabil, effektiv, opdateret, tidssvarende, Jeg har aldrig været glad passager i bil, og kunne aldrig drømme om at købe en. De mennesker der har levet længst, har aldrig haft bil. (Lidt af en statement).

uffe hellum, Naja Abelsen, Hans Larsen, Inge Lehmann, Eva Schwanenflügel, Lise Lotte Rahbek, Holger Nielsen og erik pedersen anbefalede denne kommentar

...men de var nu hyggelige

der var ikke så mange der havde bil dengang i 1970’erne – de fleste cyklede i al slags vejr – vi sad ofte på kantstenen og skrev sjældne nummerplader ned – orv ! en helt fra Aalborg og syntes Danmark var kæmpestort og Tappernøje og Nørre Snede eksotiske næsten ved verdens ende og hinkeruder på asfalten – der var vist heller ikke så meget brok

Naja Abelsen, Eva Kjeldsen, Inge Lehmann, Eva Schwanenflügel og erik pedersen anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Kollektiv lidelse... hvorfor skulle det være en lidelse?
Brug dog fantasien. Og den kollektive transport, hvis du absolut skal afsted.

Naja Abelsen, Hans Larsen, Eva Kjeldsen, erik pedersen, Jacob O, Carsten Munk og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Og ja, her ude på landet er der ingen busser i weekenden.
Vi har åbenbart ikke behov for dem - endnu.

Per Christensen, Eva Kjeldsen, Inge Lehmann og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

langt ude på bøhlandet er der rigeligt meget af det som dem inde i byen først skal til at lære om – feks. de åbne landskaber næsten nabofrihed de vilde dyr og stilheden stjernehimlen – og plads til at råbe højt af glæde over tilværelsens umådelige lethed uden at man bliver anset for en tåbe af den grund

Ja til det med færre biler dengang.

Der er bilfrie søndage en behagelig påmindelse om en mindre stressende og larmende tid.

Jeg kan godt forstå forældre, der ikke tør lade deres børn selv gå eller cykle i skole.

Danmark er indrettet til biler, hvor billisterne kører som om alle andre skylder dem noget og skolevejen er blevet længere pga stordrift fordele.

Ps mange cyklister kører som billisterne på cykelveje og fortove.

Men hvorfor i alverden betyder det også offentligtransportfri?

Som svagtgående, fanget langt væk fra næste stoppested, bander man det langt væk.

Tiltagets effekt på alle i forhold til det ønskede formål er bare ikke gennemtænkt.

Det virker som et typisk indslag, der på engelsk hedder greenwashing.

Se hvor vi gungrer med bilfrie søndage, forbedring af offentlig transport med nedlæggelse af stoppesteder og moderne it-rejsekort, der koster 3 gange så meget i drift og vedligehold end det gamle analoge system. Rejsekortet blev heller ikke mere simpelt.

Men der, hvor det gælder de krævede strukturelle rammer, bliver de forringet fra budgetforhandling til budgetforhandling, uden den store presseinvolvering langt fra folks øjne.

Jeg vil lige tilføje, at jeg er afhængig af den kollektive trafik og følger forringelserne nøje.
Min søn er født psykisk handicappet (det hedder noget med udviklingshæmning o.s.v.) i svær grad, og bor pt i det 'mørke' Midtsjælland. Dog Ok. (altså bostedet, men IKKE den kollektive trafik)!!!!

Således kan historien meget nemt udvide sig.

God søndag aften til alle.

Udvidelse/genindførelse af den desværre nedlagte offentlige trafik i "yderområder", og flere hjemmearbejdsdage vil nok nytte mere end bilfrie søndage? Og alle 3 tiltag, vil batte endnu mere