Villads Nederby står foran en nyopført bygning i Ny Østergade, midt i det gamle København.
Han har selv foreslået mødestedet, for bygningen er ifølge den unge arkitekt det bedste eksempel på, at det godt kan lade sig gøre at bygge nyt og flot uden at larme. Et eksempel på, at vi efter årtier med mange ekstraordinære og spektakulære nybyggerier har indset, at der også kan være noget smukt i netop ikke at skille sig for meget ud. I at tilpasse sig byen og forholde sig til den omkringliggende arkitektur. Og i at dyrke de gode materialer og de små finesser snarere end at skabe en bygning, som er en skulptur – eller et værk – i sig selv.
Det er således ikke sikkert, at de mange forbipasserende på fortovet denne onsdag eftermiddag overhovedet ville lægge mærke til bygningen, hvis ikke det var, fordi Villads Nederby stod og aede den.
»Der er noget lækkert ved de her kalkstensplader, som har en riflet overflade,« siger han.
Villads Nederby roser også bygningens »figurlige udformning« og dens ornamenter:
Det er en god pointe, at en bygning ikke kun skal bedømmes på, om den isoleret set er smuk eller grim, men også på, hvordan den passer ind i omgivelserne. Efter min mening er Den Sorte Diamant i København et godt eksempel. Den er ikke grim, men som udvidelse af Det Kongelige Bibliotek er den meget uheldig. Det kan man overbevise sig om ved at gå fra den nye, lufthavnsagtige tilbygning ind i den gamle biblioteksbygning fra omkring 1900.
Her overskrider man i et skridt en tidsmæssig og stilmæssig forskel på 100 år, som der ikke er gjort noget for at “mildne”. Det er mildt sag en brat overgang.
Det larmer ikke, de nye bygninger, de forurener. Hvorfor har man dog droppet en bestræbelse om at bygge smukt og i gode materialer - det er jo bestemt ikke dyrere end de beton- og glasrædsler, man ukritisk har sagt ja til.
Det værste er, at de fuldkommen umoralsk misbruger pladsen. Som Christian de Thurah gør opmærksom på om min gamle arbejdsplads, så var det, som biblioteket faktisk manglede, hyldemeter til de voksende samlinger. I stedet man fået arkitektonisk ørken, hvor intet værdifuldt foregår.
Uanset grimheden og tomheden ved BLOX, så er den største skandale dog, at Dansk Arkitektur Center er tegnet af en hollandsk tegnestue??!! Det fjerner ligesom hele grundideen med et dansk arkitekturcenter.
Og det er jo så netop problemet, Kim Herforth nævner: at arkitektur er blevet 'teoretisk'; men den er jo ikke teoretisk, hvis den skal fungere, så skal den være sanselig.
Det er med et lettelsens suk, jeg følger de nye toner om æstetik og sammenhæng med eksisterende byggerier. Det mest provokerende ved den lange bølge af individuelle forsøg på at skille sig markant ud har ofte været, at det kan sætte en i virkelig dårligt humør. Så spændende at følge den kommende udvikling.
Desværre er skaderne sket rundt omkring. Set lige det her:
https://jyllands-posten.dk/jpaarhus/ECE14662984/skarp-kritik-af-unityhoe...
Det er totalt rædselsfuldt. Især når man kender beliggenheden rigtig godt.
Nu har jeg boet i en række lande, og jeg har altid undret mig over, at danske arkitekter og selvfølgelig bygherrerne, det er jo trods alt dem, der i sidste instans er de skyldige, mest ar optaget af, hvordan deres bygninger tager sig ud. Ikke hvordan de fungerer, for dem som bruger dem - selv om de sikkert vil hævde det.
Men vi lever nu engang i Utzons fædreland, og de fleste danske arkitekter går nok inderst inde med en drøm om kunne sætte en Sydney Opera som minde over deres arbejde. Men der er da sympatiske toner i, hvad flere siger her i artiklen.
Hver gang en arktikt eller tegnestue får en opgave, burde det være absolut første skridt at designe rummet MELLEM bygningere ... meget gerne så man får lyst til at gå en aftentur med sin kæreste eller tage sine børn med i solskinnet.
Altså: FØRST Formålet med byrummet .. DERNÆST Husene.
Hvad skal rummet bruges til? ... så giver bygningerne ligesom sig selv: Caféer, butikker, hvile- legerum i solen, læ for vinden, træer og buske osv.
Hvis ikke arkiteten kan gøre rede for, hvordan han/hun vil løse opgaven med byrummet, er husene jo ligegyldige.
Men faktisk tror jeg, husene ville give sig selv, hvis forarbejdet med byrummet var løst på forhånd. Derefter kan arkitekterne meget gerne lege med nye materialer, former, offentligt tilgængelige tag-terasser osv. Men formålet med byrummet er grundlaget for byggeriet.
For mange år siden boede jeg på Christianshavn, hvor Nordea (Henning Larsen) opførte deres hovedkvarter lige ved Knippelsbro og Udenrigsministeriet. På den solbeskinnede side af havneløbet.
HVORFOR blev der ikke indrettet nogle caféer el.lign. på denne attraktive plads.
De kunne måske ovenikøbet fungere som en del af kantine-faciliteterne for de ansatte i bygningen. Det er f.eks. meget almindeligt i Stockholm. Man besøger rask væk nabovirksomhedens kantine med sine frokost-kuponer, hvis man synes, de har et godt tilbud på en frokost. Og hvorfor ikke bruge disse faciliteter til aftenservering ... bankfolk arbejder vel også sent en gang i mellem ?
@ Willy Johannsen - 11. december, 2022 - 13:03
Du skriver:
"...og de fleste danske arkitekter går nok inderst inde med en drøm om kunne sætte en Sydney Opera som minde over deres arbejde."
Her vil jeg absolut fremhæve Utzons Operahus som et forbilledligt eksempel på god, flot arkitektur. Det ligger smukt placeret på en pynt i havnen, og generer absolut ingen nabobygninger. De har adskillige resturanter og caféer, som du bare kan besøge, hvis du vil. Også uden opera-billet.
Operahuset i København er som solitær-bygning ikke så flot som Sydney Operaen, måske fordi den ligger lidt tæt på andre klassiske bygninger ude på Holmen. Men caféen er åben for alle. Også uden opera-billet.
Hvorfor kan alle disse kontor-siloer med attraktive beliggenheder ikke gøre det samme?
Men husk nu pladsen MELLEM bygningerne - både dem, der ligger der i forvejen og arkitektens nye idéer.
Rolf Andersen, det du skriver burde stå på væggene i arkitektskolernes kantiner!
I et land med vores klima, blæsende og med regn konstant, er det udformningen af byrummene, som bestemmer, om det bliver en prøvelse, at passere gennem dem, eller en nydelse og glæde at opholde sig der, kort eller længe.
Måske det hænger sammen med, at hvor hver bygning bliver opført som et "monument", og sjældent som en fungerende del af en større helhed.
Jeg har selv boet en kort tid i Sverige. De kan lære os en hel del.
Det kan USA også. Masser af bygninger, som ikke er kønne. Men de fungerer - også sammen. Eksempelvis gennem tunnel systemer og overbyggede passager.
Ja, Utzons operabygning i Sidney er flot - udefra. Interiøret, som Utzon ikke har haft ret meget at gøre med, er efter min mening en stor skuffelse
Christian de Thurah, Utzon blev jo sat fra arbejdet pga. budgetoverskridelser, og bl.a. sceneteknik til et trecifret millionbeløb i australske dollars blev dumpet i en slugt.
Indenfor de seneste årtier har man fundet Utzons planer frem igen og bragt huset betydeligt mere i overensstemmelse med de oprindelige planer.
Men f.eks. undervurderede man interessen for opera, så der blev byttet om på hhv. koncertsat og operateater - med det resultat, at man måtte opbygge scenefaciliteter i den store sal i de år, hvor Joan Sutherland lagde en betydelig del af sin karriere i Sydney.
Vi arkitekter lærte engang at "form følger funktion". Vi måtte erfare at det var en løgn og hvis vi skulle i arbejde så hed det "form følger profit". I virkelighedens verden er det jo en realitet at langt den største del af jordens byggerier store som små, fælger et andet paradigme om "form følger kriser". Dem der overlever i fattigdom, dem der genopbygger efter krig eller naturkatastrofer, eller dem der bare bor i de mindre elegante dele af de store byer i verden - og det er jo langt den største del af menneskeheden. Hvis vi arkitekter kune lære et nyt paradigme om at "form skal følge SGD" (United Nations Sustainable Development Goals), så er vi måske fremme hvor arkitekter ikke bare er en forlængelse af rigdom og redskab for dem der har, men er med til at skabe reel værdi i samfundet for alle. Så en varm hyldest til alle unge (og nogle få gamle) arkitekter som er ved at se lyset!