Således gjorde mange techvirksomheder deres entré i vores samfund: De kom, de udkonkurrerede de små, og de erobrede hele markeder. De lovede, at de var fremtiden, og de tiltrak masser af kapital fra folk, som troede på deres løfter.
»Uber er et perfekt eksempel,« forklarer den canadiske techjournalist og forfatter Paris Marx:
»Deres argument var: Vi kommer til at tabe penge, men vi kommer også til at skabe et monopol på transport. Vi knuser alle taxaselskaber. Og fordi vi udvikler den her globale service i stedet for at have et lokalt taxaselskab i hver eneste by, kommer vi til at tjene rigtig mange penge.«
Ideen om at tilkalde-vogne er en del af den offentlige transport, er god. Ideen om at prisen aftales på forhånd, baseret på afstand, og på hvor mange, der har brug for en tur, når der mangler chauffører, er også god.
Bare synd og skam, at Uber er nogle forbandede svin, så selvom de afskaffede de bund-korrupte taxa-firmaer, der snød og svindlede både kunder og skattevæsenet, så har vi nu en ny svindler, og med monopol på markedet. Lyft er så lille, at de næsten ikke tæller.
Forhåbentlig kan Danmark organisere tingene intelligent, så chaufførerne får en fair afregning, og så udkantsdanmark dækkes ordentligt. Det er vanvid at sende 60-personers-busser, hvis der kun er fem passagerer om dagen. Så skal der naturligvis sendes fem taxaer, og naturligvis skal staten betale. Vi leverer jo også landeveje, som heller ikke kan betales af de lokale skatteydere.
Jeg synes personligt, at al offentlig transport, og al kørsel med privatbiler, som udgangspunkt skal være gratis, og at vi kun skal opkræve kilometerafgift, når der er et trængselsproblem, for både privat og offentlig transport.
Og som udgangspunkt skal godstransport IKKE være gratis, selvom det naturligvis er billigere udenfor myldretider.
Det fine er, at alle biler har nummerplader. Så med moderne kamera-overvågning kan Seattle sagtens sende en regning, når vi kører over en bro. Bevares, vi får rabat, hvis vi har en biz på størrelse med en plade tyggegummi i forruden, men de kan sagtens sende en regning uanset. Samme biz lader mig også tage diamond-lane i myldretiden, som er reserveret for motorcykler og biler med mindst en passager, men altså også for dem, der vil betale lidt ekstra for at komme igennem.
Fantastisk artikel. Tak for det !
Vi skal nok ved samme lejlighed også gribe i egen barm, og erkende at; "markedets frie rettigheder" ikke er af det gode sådan som de "forkynder" via deres "gratis tilbud" om dit og dat, - vores politikere har været for sløve til at indse det problematiske heri, ligesom de også - måske nok lidt for beredvilligt har ladet "markedet styre sig selv"!
Vores data blev et produkt, som kunne sælges, helt uden beskyttelse af det enkelte individs samtykke via de såkaldte "Cookies"(en lille uskyldig tekstfil, der ikke var et program, med bare lå der), men helt så enkelt eller uskyldigt var det slet ikke.
Løfterne om den hjælp de ville give os brugere af forbedret oplevelses firmaernes uegennyttige brug af via disse "Cookies", var et simpelt bedrag for at kunne stjæle vores data.
Tekstfilen som sådan var ikke i sig selv et problem, men det var derimod det / de programmer der bagved indsamlede data om brugerne, og indlagde dem i denne "tekstfil" der blev hentes af firmaerne og dekodet og brugt til videresalg om det enkelte individ.
Trods de gode intentioner som der lå og er i EU beskyttelses lovgivning, så er det langtfra nok, selv om der forsøges at dæmme om for denne udnyttelse, for hvis det var så vel så ville mange Techfirmaer ikke kunne opretholde deres indtægtniveauer, og det gælder flere af de sociale medier, Google med under virksomheder o.m.a. hvis indtægter alligevel slår rekorder år efter år.
Der er kun nogle få ting som kan være en fordel for brugeren at en virksomhed kan bruge i den forbindelse.
Styresystemet, skærmopløsningen, landesproget, antal farve skærmen kan vise og derudover er der ikke ret meget andet.
Når Techfirmaerne allligevel stadig tjener stort uden alt for mange abonnenter, så tyder meget på at de fortsat udnytter brugernes data via "andre cookie former" som ikke er synlige eller åbne i systemerne, for ellers ville de vel ikke stille deres virksomheders produkter til fri afbenyttelse.
Hvis techvirksomhederne overholdt det kodeks om kun at benytte "nødvendige Cookies", så ville vi da ikke fortsat kunne opleve disse reklamerindslag om køb af værktøj de kommende minutter og timer efter vi har søgt på værktøj - men det gør man jo, og det er der kun een grund til!
Vi må og skal gøre os fri af disse bedrageriske Techvirksomheder, så vi igen kan få gennemsigte forhold og private forhold hold for os selv, - for det er ikke en lov vi skal være underlagt markedets uhæmmede bedrageri af markedet.
Der er ikke tale om noget ligeværdigt gennemsigtigt forhold om og individdets egen ret til sine egne oplysninger, uden andres udnyttelse heraf til økonomisk gevinst, og da slet ikke på den bedrageriske måde det sker på.
En god ting vi ved, er flere af disse Techvirksomheder ikke vil kunne indtjene de samme penge hvis de fratages retten til deres bedragerisk udnyttelse af vore data, og nogle vil endda måtte lukke helt såfremt vi fratog dem muligheden for udnyttelsen af vore data.
Vi har altså muligheden for af smide lænkerne, - dem bør udnyttes, for de vil jo alligevel gerne overleve som Techvirksomhed - for uden penge gør det som bekendt ondt.