Der findes en hel genre af små film, der distribueres på medier som YouTube og TikTok, hvor generøse mennesker, som regel unge mænd, forærer penge til hjemløse og optager deres reaktion. I én af disse film har en ung mand for eksempel observeret en hjemløs flaskesamler og fundet et øjeblik til at lægge 1.000 dollar til ham med en lille seddel, hvor der står: »Du tror ikke, at du kan, men jeg tror, at du kan.«
Den unge mand stikker af uden at blive opdaget, men filmer den hjemløses reaktion, da han opdager gaven. Som tilskuer fornemmer man, at dette kunne være den dag, hvor den hjemløses syn på verden ændrer sig, og hvor han går i gang med at skaffe sig selv et sted at bo, et job, en kæreste, osv.
Undskyld men kunne ikke lade være - det er da ret "sjovt" at denne artikel kommer i Information samme dag, som Information fortæller om Vanopslaghs sociale bedrageri.
Videoerne er klamme og så afbilleder de oven i købet personer, som ikke på forhånd har givet tilsagn om at medvirke i videoen.
Klamt og vammelsødt på een gang.
En underlig historie om en videos tilblivelse, og hvor målet med videoen har meget lidt eller slet intet har at gøre - den sociale realitet!
Den er et udslag af det idioti som kapitalen tilbyder via sine sociale medier, - "du kan blive(vi gør dig) rig på de videoer du indsender som får flest seere og tilhængere, der vil vende tilbage og foretrække vores sociale medie over de andre, for det vi(du) bringer.
PS: I den verden(de sociale mediers) der er det(de ufejlbarlige) algoritmer der bestemmer hvad der tjener pengepungen bedst.!