En femstjernet ret

Med den fantastiske Ratatouille har Brad Bird skabt et værk, som hele familien kan samles om
Med den fantastiske Ratatouille har Brad Bird og Pixar skabt et sofistikeret, intelligent og visuelt pragtværk, som hele familien kan samles om
5. oktober 2007

En rotte i et køkken. Det lyder ikke umiddelbart som opskriften på succes - eller som det oplagte udgangspunkt for en animeret fortælling om, hvordan geni kommer i mange skikkelser og størrelser. Men det er ikke desto mindre, hvad Brad Bird - selv lidt af et geni, når det kommer til animationsfilm - og Pixar har valgt at servere for os denne gang. Og det skal de have tak for.

Ratatouille, som Birds nye film hedder, er endnu et eksempel på Pixars berømmede sans for at fortælle vedkommende historier fulde af visuelle undere, interessante figurer og masser af fysiske gags og mere intellektuel humor. Og så understreger filmen, hvordan Bird, der senest begavede os med den fremragende familie-superheltefilm De Utrolige, formår at henvende sig til hele familien uden at gå på kompromis med sin kunstneriske integritet eller udvande sit unikke udtryk.

Ratatouille er med andre ord en fantastisk film, der - som det allerede er blevet sagt af flere amerikanske anmeldere - vækker mindelser om animationsfilmens storhedstid i 40'erne og 50'erne, hvor det var selveste Walt Disney, der holdt fast i de tømmer, som i dag er overladt til Pixars dreamteam, John Lasseter og Steve Jobs. Set i det lys er det bestemt også en pointe, at en forholdsvis enkel, traditionel og sammenkogt grøntsagsret som ratatouille spiller en væsentlig rolle i filmen, der bærer dens navn.

En drøm om kokkehuen

Remy (Patton Oswald) hedder hovedpersonen i Ratatouille, og han er en ung gourmet-rotte, der har meget svært ved at acceptere sin hastigt voksende families villighed til at æde hvad som helst fra skraldespanden. Men forsynet vil, at Remy ender i Paris, en by fuld af vidunderlige dufte, dejlig mad og fine restauranter, ja, faktisk dumper han lige ned i sit store forbillede, den afdøde mesterkok Auguste Gusteaus restaurant og får yderligere næring til sin store drøm om at blive en berømt kok - umiddelbart en noget urealistisk drøm i betragtning af, at Remy er en rotte, men Gusteaus spøgelse (Brad Garrett) hjælper ham.

Men samtidig bliver den unge mand Linguini (Lou Romano), hvis mor kendte Gusteau, ansat som skraldedreng på restauranten, der ikke længere er, hvad den var engang, og hvis nye chef, Skinner (Ian Holm), kun er interesseret i at tjene penge.

Linguini kan overhovedet ikke finde ud af at begå sig i et køkken, og ved skæbnens mellemkomst finder han og Remy hinanden og begynder at lave den skønneste mad - dvs. at det er Remy, der kokkererer, mens han sidder gemt under Linguinis kokkehue og styrer den unge mand rundt i køkkenet, som var han en marionetdukke.

Frisk og originalt

Det er kosteligt og et praktisk arrangement: Remy får realiseret sin drøm, og Linguini opnår anerkendelse og beundring, ikke mindst fra kollegaen, den hårdkogte Colette (Janeane Garofalo), der som kvinde i et restaurantkøkken må arbejde hårdt for sin anerkendelse. Men Skinner fornemmer, at noget er galt, og da den frygtede madkritiker Anton Ego (Peter O'Toole i en grum og vittig karikatur på Kritikeren), der alene kan lukke en restaurant eller gøre den til en succes, dukker op og vil have serveret det bedste, kokken formår, er gode råd dyre.

Der er efterhånden en forventning til, at Pixar gør nye, animationstekniske landvindinger, hver gang de laver en ny film, og i så henseende er Ratatouille ingen skuffelse. Det er historien og figurerne, der er i centrum - som de var det på Walts tid - men sjældent har Paris set så varm og appetitlig ud, og Gusteaus køkken er en eksplosion af sanseindtryk, dufte og smagsoplevelser, selvom den slags vel ikke burde være muligt på film. Detaljerigdommen og billedernes tekstur er overvældende, og takket være det levende kamera befinder man sig hele tiden lige midt i handlingen. Alting er så gennemarbejdet, men føles alligevel frisk og originalt - stemmerne er perfekte - hvilket kun vidner om Bird og Pixars eget geni.

Hyldest til geniet

Filmens mennesker er stiliserede, mens rotterne ser helt rigtige ud - endnu et bevis på, at Pixar hylder de samme principper som Walt, hvis animatorer brugte megen tid på at studere de dyr, de skulle animere.

Hvis Brad Birds forrige film, De Utrolige, var et opgør med middelmådigheden - eller et overbevisende argument for, at man skal have lov til at excellere, hvis man kan - er Ratatouille en hyldest til geniet, der kan komme fra selv de mest usandsynlige steder og skal have mulighed for at udfolde sig. Men det er også en film om venskab og om ikke, om jeg så må sige, at skue rotten på hårene.

Bird overtog og omformede Ratatouille fra kollegaen Jan Pinkava, og en af instruktørens store bedrifter - her som i hans tidligere film - er, at han fortæller sine medrivende og morsomme historier helt uden brug af de popkulturelle referencer, som så mange andre computeranimerede film er fulde af og i lidt for høj grad forlader sig ukritisk på. Birds figurer er tro mod det univers, de bevæger sig rundt i, og hans komik kommer af situationer og karakterer - som når man placerer en gourmetrotte i et fornemt parisisk restaurantkøkken - og den er lige dele klassisk, stramt afviklet slapstick og en veloplagt leg med konventioner og forventninger. Det mest imponerende er dog nok, at han formår at få publikum til at investere så mange følelser i en rotte, krydse fingre for, at Remys drøm går i opfyldelse, og så opmærksomt følge med i det usædvanlige venskab mellem Remy og Linguini.

Utallige dårlige film, der sigter efter laveste fællesnævner, har for længst gjort familiefilm-etiketten værdiløs. Men med både De Utrolige og Ratatouille har Brad Bird skabt sofistikerede, intelligente og visuelle pragtværker, som ikke taler ned til publikum, men fortæller gode historier for (næsten) alle.

Ratatouille er en femstjernet ret. God appetit.

Ratatouille. Instruktion og manuskript: Brad Bird. Amerikansk (Alle biografer i hele Danmark, kan opleves i både original og eftersynkroniseret version)