Læsetid: 5 min.

Der var engang ...

Dansk Tegnefilm. Lars Jakobsen har med 'Eventyret om dansk tegnefilm' begået et vigtigt og underholdende stykke grundforskning om en populær kunstart
Dansk Tegnefilm. Lars Jakobsen har med 'Eventyret om dansk tegnefilm' begået et vigtigt og underholdende stykke grundforskning om en populær kunstart
13. juni 2008

Dansk animationsfilm har været ganske synlig gennem efterhånden mange år - både i Danmark og udlandet, hvor selskaber og instruktører som A.Film og Jannik Hastrup vækker berettiget opsigt med en forholdsvis stor produktion af gode film.

Det er selvfølgelig især tv-mediet - Danmarks Radio, som i monopolets tid bestilte og betalte for mange tegnefilm - og det statslige filmstøttesystem, der har gjort og stadig gør det muligt at lave animationsfilm i Danmark, som kan og vil noget. Og det er Den Danske Filmskole og Animationsværkstedet i Viborg, der om nogen sørger for at uddanne de talenter, som skal tegne fremtiden inden for dansk animation.

Men sådan har det ikke altid været. Historien om dansk tegnefilm tog for alvor fart i slutningen af 1950'erne og i 1960'erne, hvor Bent Barfod, Jannik Hastrup og Flemming Quist Møller meldte sig på banen med deres på én gang eksperimenterende, opbyggelige og socialt og politisk bevidste film, der også formåede at være underholdende.

Men der er blevet lavet tegnefilm i Danmark siden 1920'erne. Det er bare ikke en historie, som rigtig er blevet fortalt før nu, hvor tegneren Lars Jakobsen efter adskillige års hårdt arbejde har færdiggjort den selvfinansierede dokumentarfilm Eventyret om dansk tegnefilm.

Langt omkring

Med en spilletid på 150 minutter når filmen vidt omkring og graver sig dybt ned i sit emne takket være grundig research, gamle og nye interviews med mange af de involverede tegnefilmfolk og ikke mindst sjældne klip fra snart alt, hvad der på dansk er lavet af tegne- og animationsfilm.

Måske er det her på sin plads at forklare, at hvor 'tegnefilm' er et lidt gammeldags udtryk, som indlysende dækker over film, der er tegnet i hånden, så favner det i dag mest brugte 'animationsfilm' bredere og dækker også dukkefilm, claymation og computeranimerede film.

Indtil DR, Statens Filmcentral og Det Danske Filminstitut kom på banen og hjalp med til at finansiere tegnefilmprojekterne, blev der produceret meget få animerede fiktionsfilm i Danmark.

Langt de fleste film - om det så var Storm P. eller Mik (ham med Ferd'nand), som stod bag - var reklamefilm, og selv om der er mange små perler imellem, måtte to af de mest profilerede, danske animationsfolk fra efterkrigstiden - Kaj Pindal og Børge Ring - rejse udenlandsk for at få sig en karriere.

Pindal til Canada, hvor han også blev en højt skattet underviser inden for animationsverdenen, og Ring til Holland, hvor han først arbejdede for veteranen Marten Toonder, og siden som freelancer blandt andet lavede den Oscarbelønnede Anna & Bella (1984).

Fyrtøjet som tegnefilm

Som det fremgår af Lars Jakobsens film, var det svært for Danmark at følge med amerikanerne, der allerede i 1930'erne havde et stort forspring, hvad angår animation, timing og historiernes kvalitet.

Bedre blev det ikke i 1940'erne og de tidlige 50'ere, der om noget var den klassiske tegnefilms guldalder, hvor selskaber som Disney, MGM og Warner Bros. sprøjtede film ud. Heller ikke selvom der under krigen i det tyskejede VEPRO - det var en forkortelse af 'verdenspropaganda' - blev 'uddannet' en række danske animatorer, som siden med vekslende held kastede sig over egne projekter.

Den første store, danske tegnefilm, Fyrtøjet - baseret på H.C. Andersens eventyr - blev til under krigen på foranledning af en forretningsmand, Allan Johnsen, der var fascineret af mediet. Mange mennesker var involveret i produktionen af filmen, som blev færdig i 1944, men var en skuffelse for alle de, som havde så store forventninger til den.

"Animationen var dilettantisk og primitiv," siger Kaj Pindal i Eventyret om dansk tegnefilm.

"Vi var kun vant til gode tegnefilm - Disney, Skipper Skræk - og vi blev chokerede over, at der kunne laves dårlige tegnefilm."

Hastværk

Det var som sagt ikke før i slutningen af 1950'erne, hvor Bent Barfod begyndte at lave sine eksperimenterende tegnefilm - der var østeuropæisk inspireret og lå meget langt fra det amerikanske udtryk - at der for alvor begyndte at ske noget. Jannik Hastrup og Flemming Quist Møller blev begge en slags elever hos Barfod, og det førte blandt andet til Cirkeline, Snuden og de mange animerede spillefilm, som Hastrup efterhånden har lavet, blandt andet sammen med Bent Haller.

Skal man brokke sig over noget i Eventyret om dansk tegnefilm, er det, at hvor Lars Jakobsen bruger megen tid på dansk tegnefilms formative år - som man vel også ved mindst om og derfor er mest interesseret i - føles det næsten, som om han japper gennem tiden efter Barfod. Kun én af Hastrups spillefilm nævnes, øko-dramaet Samson og Sally.

Tegnedrengene rundes hurtigt, og det ambitiøse Valhalla-projekt, der i 1980'erne - som Fyrtøjet i 1940'erne - skolede en helt ny generation af animationsfolk og førte til stiftelsen af et af Europas største og vigtigste animationsselskaber, A.Film, ordnes også på forholdsvis kort tid.

Nyt blod

Det ændrer dog ikke ved, at Eventyret om dansk tegnefilm er en kraftpræstation og et længe savnet, oplysende stykke grundforskning, som fortjener at blive set af så mange animationsinteresserede mennesker som muligt.

Til sidst i filmen kigger Lars Jakobsen fremad på en tilsyneladende lys fremtid, og både Morten Thorning fra Animationsværkstedet i Viborg og Gunnar Wille, der er leder af Filmskolens animationsinstruktøruddannelse, kommer til orde.

Wille taler om, at han gerne så, at der blev lavet flere animationsfilm for voksne, hvilket er præcis, hvad de nyuddannede animationsinstruktører fra Filmskolen har gjort, og på den måde sluttes cirklen: Eventyret om dansk tegnefilm begynder nemlig på det tidlige tidspunkt i kunstartens historie, hvor de levende streger var lige overraskende og fornøjelige for børn og voksne.

Siden blev de mest for børn, men sådan behøver det ikke være, siger Gunnar Wille.

"Dansk tegnefilm er nødt til at eksperimentere: Der skal være en eksperimenterende scene, hvis dansk animationsfilm skal videreudvikle sig og blive rigtig stor, fordi den skal levere råmaterialet til det kommercielle, alt det til børnene, som jo skal være meget mere straight og let tilgængeligt. Men hvis ikke der kommer nyt blod, ny energi, ny ilt ind i systemet, så vil det dø."

Eventyret om dansk tegnefilm er udgivet på en dobbelt-dvd. Den første disk rummer filmen, den anden en række af de korte tegne- og reklamefilm, man ser klip fra i filmen. Filmen koster 249 kroner og kan bestilles på www.forlaget-fabel.dk. Forhåbentlig kan den også snart opleves på tv

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu