Privatlivets ufred

Thriller. Det er de kvaliteter, alle ved, Søren Kragh-Jacobsen besidder, der lyser klarest i hans stjernespækkede overvågningsthriller 'Det som ingen ved' - som nu hans humanisme og føling for almindelige menneskers kvaler
Håndfaste advarsler. Som publikum kan man ikke lade være med at tage de advarsler, Thomas (Anders W. Berthelsen) får, mere alvorligt, end han selv gør:

Ole Kragh-Jacobsen

13. juni 2008

Søren Kragh-Jacobsens Det som ingen ved er en politisk thriller, men den tager sig god tid med at træde i karakter som en sådan. Så god tid, at man lige når at betvivle, hvorvidt instruktøren brænder for at lave en politisk thriller. Halvanden time senere er indtrykket da også, at Kragh-Jacobsen har hjertet med i familiescenerne, mens han holder sig så slavisk til den politiske thrillers konventioner, at denne del af filmen foruden forudsigelig føles noget signaturløs.

Efter en kort prolog, som finder sted i 1988, får vi en udførlig skildring af de interne spændinger hos den hårdt prøvede familie, der er filmens omdrejningspunkt.

Vor hovedperson - 'helt' ville afgjort være en tilsnigelse - er den afdankede og lettere livstrætte børneentertainer Thomas Deleuran (Anders W. Berthelsen). Thomas' kone (Marie Louise Wille) har fået nok af hans knotne selskab og vil skilles, mens teenagedatteren Bea (Sarah Juel Werner), som er i grænseafprøvningsfasen, ikke ser sin far som den store autoritetsfigur. Svært at bebrejde hende, når Thomas ikke tøver med at ryge de joints, han konfiskerer fra Bea.

Chef for det hele

Både Thomas og hans kunstnersøster Charlotte (Sonja Richter) er faldet langt fra den ranke stamme. Deres nu afdøde far (Lars Mikkelsen) arbejdede nemlig i Forsvarets Efterretningstjeneste.

Men måske stammen ikke var så rank endda, for Charlotte har fået nys om, at faren var indblandet i handel med kemiske våben tilbage i 1980'erne. Da hun omkommer i det, der officielt kaldes en drukneulykke, går Thomas videre med sagen og kontakter farens gamle kollega, Lange-Erichsen.

En magtfuld mand, som snart bliver endnu mere magtfuld: Politiets og Forsvarets Efterretningstjeneste står foran en sammenlægning, og Lange-Erichsen skal være chef for det hele med udvidede beføjelser oven i hatten. I terrorbekæmpelsens hellige navn og til alle lovlydige borgeres eget bedste, naturligvis.

Troværdighedsproblem

Snart begynder Thomas dog at sætte spørgsmålstegn ved mandens ærlighed og moralske habitus, og da Lange-Erichsen spilles af Henning Jensen, der gang på gang har demonstreret sin exceptionelt dybe forståelse for det dumme svins psykologi, fornemmer vi fra første færd, at Thomas' mistanke er berettiget.

Det som ingen ved har en desillusioneret amerikansk slægtning i Arthur Penns fremragende Skakmat (1975), der blandede kriminalintrige med en skildring af en afmægtig mands smuldrende privatliv. Endnu mere oplagt, for ikke at sige uundgåelig, er dog sammenligningen med Nikolaj Arcels Kongekabale (2004), som jo ligeledes havde Berthelsen i hovedrollen. Kragh-Jacobsen har da også skrevet manuskriptet i samarbejde med Rasmus Heisterberg, der havde sin pen i Kongekabale-manuskriptet.

Men med sine talrige troværdighedsproblemer er Det som ingen ved unægteligt en mindre velsmurt maskine end Arcels film. En del af problemet er, at dialogen ofte lyder skrevet. En scene, hvor Thomas omsider finder frem til en nøgleperson i sagen, er tydeligvis tænkt som intens, men drukner i ordrig plotredegørelse. Og replikker som "der er fandeme noget mystisk ved det her", og "jeg vil have sandheden om Charlottes død frem" er slet og ret for uopfindsomme.

Tænk dig dog om!

Værre er, at Thomas af og til agerer så hovedløst, at man føler trang til - i bedste børneteatertradition, fristes man til at sige, hvor publikum jo råber råd, advarsler mv. til figurerne på scenen - at brøle anvisninger mod lærredet. Hvis man eksempelvis som Thomas har fået fingre i en ordentlig stak fortrolige dokumenter om efterretningstjenestens lidet ædle aktiviteter, allerede har modtaget en decideret utvetydig opfordring til at trække snuden til sig fra en stift stirrende, veltrænet og voldelig type og desuden har etableret kontakt med en dagbladsjournalist og sat ham ind i sagen, ja, så vil det ret indlysende være snedigst samt bedst for helbredet at tage ind på redaktionen med det samme. Hvilket Thomas altså ikke gør.

Egen overlevelse

Selvom filmen altså har problemer rent dramaturgisk, er det bestemt prisværdigt, at den tager fat på presserende temaer såsom de snart allestedsnærværende overvågningskameraer og efterretningstjenesters tendens til at bide sig fast som en stat i staten og stålsatte vilje til at retfærdiggøre deres egen eksistens uafhængigt af forskydninger i det overordnede politiske billede.

Der laves desuden en kobling mellem Grønland og Afrika, hvilket måske er en flabet antydning af, at Grønland for Danmark er omtrent, hvad Afrika er for andre magtfulde nationer; et sted, man udfører sine lyssky eksperimenter, fordi lokalbefolkningen betragtes som andenrangsmennesker (Thulebasen ikke bare spøger i baggrunden, men inddrages direkte i handlingen).

Begavet er også slutscenen, hvor Kragh-Jacobsen via visuelle virkemidler på bitter-vittig vis anskueliggør privatsfærens sårbarhed. Intetsteds i filmen flyder det private og det politiske spor sammen så smidigt som her.

Der er desuden tale om en visuelt lækker filmoplevelse. Kragh-Jacobsen har et skarpt øje for kølige, antiseptiske locations, og Københavns metrostationer tager sig her så golde og anti-hyggelige ud som nogensinde, hvilket siger en del.

Det ændrer dog ikke ved, at Det som ingen ved stadig i vid udstrækning føles som velkendt vin på ny, dansk flaske.

Det som ingen ved. Instruktion: Søren Kragh-Jacobsen. Manuskript: Søren Kragh-Jacobsen og Rasmus Heisterberg. Dansk (Grand, Dagmar, Empire, Falkonér, CinemaxX og Palads i København samt en lang række biografer i provinsen)