Ingen kære far

Veteraninstruktøren Sidney Lumet har med Before the Devil Knows You're Dead skabt et sort familiedrama med satanisk intensitet
Format. Philip Seymour Hoffman viser for alvor sit frygtindgydende format i de scener, hvor han som distanceblænderen Andy manipulerer med sin yngre bror Hank (Ethan Hawke), som er typen, der ikke kan plukke sine næsehår uden at drikke sig mod til.

Moderne Tider
19. september 2008

"Verden er et ondt sted. Nogle af os tjener penge på det faktum. Andre går til grunde." Sådan siger en af de talrige usympatiske figurer i Sidney Lumets bitre og betagende pille af en film Before the Devil Knows You're Dead, som passende tager sin titel fra den sorthumoristiske irske velsignelse "May you be in heaven half an hour before the devil knows you're dead." Underforstået: Ellers vil Guds evige rival utvivlsomt gøre krav på sin sjæl!

Frie tøjler

Filmen handler om brødrene Andy (Philip Seymour Hoffman) og Hank (Ethan Hawke), som begge er i akut pengenød, og derfor beslutter sig for at røve forældrenes juvelbutik. Planen kører imidlertid helt af sporet, og da deres hårdføre far (Albert Finney) får nys om sagens rette sammenhæng, vil han have hævn, blodbånd eller ej.

Lumet giver sine skuespillere masser af plads, og de svigter ikke hans tillid.

Hoffman viser for alvor sit frygtindgydende format i de scener, hvor distanceblænderen Andy manipulerer med sin yngre bror, som er typen, der ikke kan plukke sine næsehår uden at drikke sig mod til.

Gestik, mimik, tonefald og dyb forståelse for den betydningsladede pause går her op i en højere enhed. Filmens mest intense øjeblik opstår, da Andy med grotesk malplaceret skæmten i blikket betror Hank, at den juvelbutik, han har udset sig, er en Mom and Pop operation. Normalt er dette jo bare slang for en mindre forretning, der drives af familiemedlemmer, men øjeblikket efter går det op for en forfærdet Hank præcis hvor bogstaveligt storebroderen mener det med Mom and Pop.

Tragisk sexkilling

Andys vittigt ondskabsfulde ordspil er samtidig en snedig måde at anslå et af filmens hovedtemaer, nemlig hvor dybt hans had til ophavet stikker. Hvad enten Andy er klar over det eller ej, er der tale om pengefidus og hævntogt i ét. Figuren fremstår på en gang nuanceret og uudgrundelig, som en begavet og frustreret mand, der ikke synes at kende sig selv særlig godt.

Også bifigurerne gør indtryk. Som kvinden, der knepper begge brødre får Marisa Tomei forvandlet en tynd rolle til et tragisk portræt af en aldrende sexkilling, som akkurat er klog nok til at regne ud, at når først det forførende ydre for alvor falmer, får hun næppe et eneste beundrende blik nogensinde igen. Og som Hanks uforsonlige ekskone, der ikke tøver med at pille ham ned foran deres fælles datter, er Amy Ryan et studie i kompakt brutalitet.

Besat af penge

Al denne menneskelige dårskab til trods peger manuskriptforfatter Kelly Mastersons anklagende finger i sidste ende ikke på et bestemt individ, men mod alle, som har været med til at etablere og er med til at opretholde et 'du er, hvad du tjener'-samfund, der konsekvent sætter lighedstegn mellem indtægt og menneskeligt værd. Det er just denne kontante afregning, som får folk med en svag karakter og en flosset moral - folk som Andy og Hank - til at udføre onde handlinger.

Before the Devil Knows You're Dead kan næsten ses som en mørkere version af et af nu 84-årige Lumets hovedværker, En skæv eftermiddag (1975), som havde to uerfarne og uduelige, om end noget mere sympatiske, bankrøvere i centrum. Også deres plan går selvfølgelig i fisk, og bankrøveriet udvikler sig til et gidseldrama. Det er dog forbryderne, og ikke ordensmagten, den tilstrømmende offentlighed vælger at kaste deres sympati mod.

Finsk eller ingenting?

Before the Devil Knows You're Dead har kun en udtalt svaghed, nemlig at Masterson forfalder til overdrevent brug af sprængt kronologi, denne i forvejen inflationsramte narrative strategi. Dvd-skiven har den svaghed, at man ikke kan vælge engelske undertekster til filmen. Helt absurd er det, at man på det udmærkede 24 minutter lange bag om-program How the Devil Was Made kun kan vælge finske undertekster!

De engelskkyndige kan dog nyde godt af yderst åndsfriske Lumets begavede overvejelser om filmen. Han taler blandt andet om, hvorfor han insisterede på at instruere den som et melodrama snarere end en thriller.

Before the Devil Knows You're Dead. Instruktion: Sidney Lumet. Manuskript: Kelly Masterson. Region 2. SF Film