Læsetid: 7 min.

Funktionærens ondskab

Filosofi. Med 35 års forsinkelse udkommer den jødiske tænker Hannah Arendts gennembrudsværk på dansk. En rapport om ondskabens banalitet er blevet en klassiker i den moderne filosofis forståelse af ondskab og er en usentimental beskrivelse af, hvordan den almindelige funktionær kan blive højtstående nazist, og om, hvordan ondskaben lever i det normale
Holocaust. Den jødiske tænker Hannah Arendts bog om den tyske SS-officer Adolf Eichmann er nu udkommet på dansk.

18. oktober 2008

Ondskaben er ikke dyb og dæmonisk. Det er ikke en uregerlig kraft forbeholdt psykopater og sadister. Ondskaben er banal og kan bo i enhver, der ikke ser verden i øjnene og ikke konstant tænker over det system, de er en del af. Det er en af den jødiske tænker Hannah Arendts hovedpointer efter at have fulgt den israelske retssag mod den tyske SS-officer Adolf Eichmann som korrespondent for The New Yorker i starten af 1960'erne. Artiklerne blev sammenskrevet i bogen Eichmann i Jerusalem - en rapport om ondskabens banalitet og blev et provokerende hovedværk for den moderne forståelse af ondskabens natur. Først 35 år efter foreligger bogen nu endelig på dansk.

"Ondskaben er ikke noget dybdefænomen, men så meget desto værre, for så er ondskaben pludselig alle vegne, og det er derfor, bogen er så vigtig i dag. Vi må hele tiden tænke os om, stoppe op og stille spørgsmål til alle de systemer, vi indgår i," siger Karen Marie Mortensen, der er ekstern lektor i religionshistorie ved Københavns Universitet og forfatter til bogen Skabt til at begynde om Hannah Arendt.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk