Anmeldelse
Læsetid: 2 min.

Nabokrigen

Labute er  tilbage med et nutidigt drama, Lakeview Terrace, hvori han forsøger noget så interessant som at vende raceproblematikken på hovedet, men filmen lider under personernes ufuldstændige psykologi, en lidt tung symbolik og en overgearet slutning, hvor den tilmed forråder sin egen præmis
Moderne Tider
21. november 2008

Den amerikanske filminstruktør og dramatiker Neil Labute skabte sig sidst i 1990'erne et navn på at lave bidende, næsten misantropiske film om unge mennesker og kærlighed, In the Company of Men og Your Friends & Neighbors, men har siden haft svært ved at finde ben at stå på.

Hans forrige film, en genindspilning af den syrede, britiske gyserklassiker The Wicker Man, var noget nær en katastrofe, og hans fremtid har tegnet alt andet end lys.

Nu er Labute så tilbage med et nutidigt drama, Lakeview Terrace, hvori han forsøger noget så interessant som at vende raceproblematikken på hovedet, men filmen lider under personernes ufuldstændige psykologi, en lidt tung symbolik og en overgearet slutning, hvor den tilmed forråder sin egen præmis.

Personlige motiver

Samuel L. Jackson er rigeligt skræmmende som den sorte politibetjent, enkemand og striks far til to, Abel Turner, der ser rødt, da et ungt par, han hvid, hun sort, flytter ind i huset ved siden af i den nydelige ende af Los Angeles. Det begynder i det små, men snart er der nærmest åben krig mellem det unge ægtepar, Chris (Patrick Wilson) og Lisa Mattson (Kerry Washington), og en mere og mere indædt Abel, der overhovedet ikke bryder sig om at se en sort kvinde sammen med en hvid mand.

Så langt er Lakeview Terrace en fascinerende og velspillet studie i uudtalt angst og sort racisme. Men hurtigt bliver Abel simpelthen for dæmonisk til, at man kan tro på ham, og da man endelig finder ud af, hvorfor han opfører sig, som han gør, falder filmen fra hinanden. Labute og de to manuskriptforfattere følger ikke problematikken til dørs med en nuanceret diskussion af racisme og tolerance, men vælger den lette udvej og lader Abels motiver være personlige i stedet for mere almengyldige og dermed potentielt farlige.

Sort/hvidt

Lisa og Chris bliver også lovlig hurtigt uvenner. Jovist er de under pres, og man mere end fornemmer, at det ikke er en dans på roser er at være et sort/hvidt par i vore dages USA - hvilket i sig selv er en film værd. Men man skulle alligevel tro - hvis Labute altså havde taget sit eget set-up alvorligt - at den ydre modstand snarere ville få dem til at holde sammen end stort set med det samme at begynde at skændes.

Og mens konflikten mellem naboerne optrappes - det kører af sporet til slut - breder skovbrandene omkring L.A. sig og nærmer sig med foruroligende hast kvarteret, hvor de bor og understreger dermed, noget uelegant, alvoren i situationen.

Labute har i modsætning til de fleste af sine tidligere film ikke selv skrevet manuskriptet til Lakeview Terrace. Måske er det på tide, at han begynder på det igen og samtidig vender tilbage til noget, han kender.

cmc@informaiton.dk

Lakeview Terrace. Instruktion: Neil Labute. Manuskript: David Loughery og Howard Korder. Amerikansk (Otte biografer landet over)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her