Læsetid: 4 min.

Længe leve ridderligheden

John Woo, der i mange år har arbejdet i Hollywood, har i hjemlandet Kina lavet en storslået krigsfilm, 'The Battle of Red Cliff'
Realisme. John Woo har optaget sin nye film i Kina, og det har givet ham mulighed for at bruge hundredvis af statister og bygge mange af de imponerende bygninger og kulisser, hvor handlingen foregår, hvilket kun øger realismen.

Realisme. John Woo har optaget sin nye film i Kina, og det har givet ham mulighed for at bruge hundredvis af statister og bygge mange af de imponerende bygninger og kulisser, hvor handlingen foregår, hvilket kun øger realismen.

20. februar 2009

Der er skibe, så langt øjet rækker. Kejserens mægtige flåde anført af den intrigante og frygtede førsteminister Cao Cao (Fengyi Zhang) er ved at tæve de to opsætsige riger i syd og vest på plads.

Men overvældende militær magt kan overvindes med strategisk kløgt, og det er netop, hvad Zhu-Ge Liang (Takeshi Kaneshiro), fyrst Liu Beis (Young You) begavede udsending, har sandet, hvorfor han har overbevist den unge fyrst Sun Quan (Chang Chen) og hans vicekonge, Zhou Yu (Tony Leung) om at slutte sig til Liu Bei ved de røde klipper.

Året er 208, og kejser Han Xiandi (Wang Ning) er så bange for sin hærfører Cao Cao, at han tillader ham at påbegynde endnu en krig i et ambitiøst forsøg på at samle Kina under én kejser. Den magtbegærlige Cao Cao gør det dog ikke for kejserens eller Kinas skyld, men fordi han begærer Zhou Yus smukke kone, Xiao Qiao (Chiling Lin).

Den voldsomme poet

Mere eller mindre således er udgangspunktet for den kinesiske filminstruktør John Woos seneste film, det storslåede krigsdrama The Battle of Red Cliff, der er baseret på historiske begivenheder og en bog af Luo Guanzhong. Og lyder det en smule indviklet, så frygt ej. Det er det faktisk ikke. Tværtimod er det kulørt, underholdende, begavet, visuelt betagende og Woos bedste film i efterhånden mange år.

John Woo var en af de instruktører, som inden Kinas magtovertagelse i Hong Kong i 1997 forlod byens blomstrende filmindustri for at prøve lykken i Hollywood. Inden da havde han op gennem 1980'erne og begyndelsen af 1990'erne skabt sig en karriere på dybt sentimentale, visuelt nyskabende og velkoreograferede voldsballetter som A Better Tomorrow (1986), Bullet in the Head (1990), Once a Thief (1991), Hard-Boiled (1992) og hovedværket, den Jean-Pierre Melville-inspirerede The Killer (1989). Det er både voldsomme og poetiske film om mænd og maskulinitet, loyalitet og forræderi, liv og død, som selv har inspireret en generation af unge filmskabere. I USA måtte han så at sige begynde forfra, og siden har han kun glimtvis kunnet leve op til sig selv og de tidligere film. Actiondramaet - Woos film lader sig ikke så let genrebestemme, men låner elementer mange steder fra - Face/Off (1997), hvor John Travolta og Nicolas Cage spiller henholdsvis politimand og forbryder, der bytter identitet, er en ægte John Woo, mens Mission: Impossible II (2000) gør et hæderligt forsøg på at give franchisen et skud adrenalin.

Film som Broken Arrow (1996), Windtalkers (2002) og Paycheck (2003) er værd at se på grund af billederne og enkelte gode ideer, men viser også en original filmskaber, som har mistet sin stemme i mødet med et blodsugende, amerikanske studiesystem.

Med The Battle of Red Cliff, der i Asien udsendes som en film i to dele og i Europa er klippet sammen til én helaftensfilm, har nu 63-årige Woo tilsyneladende genfundet sin stemme, og det er vi mange, som er glade for.

Ild, blod og mennesker

The Battle of Red Cliff lader ikke meget tilbage at ønske for en John Woo-fan. Her er de obligatoriske hvide duer, som flyver forbi i majestætisk slowmotion; her er fænomenalt fotograferede og klippede actionscener, hvor både slagmark og søslag bliver til infernoer af ild og blod og mennesker, der dør en voldsom og - for nogles vedkommende - smuk og tapper død; her er inciterende musik og ekspressiv lyd; her er verbale og musikalske dueller, hvor hovedpersonerne prøver hinanden af for at se, om de er til at stole på; her er brave mænd og bedårende kvinder, som elsker hinanden over alt på jorden og er villige til at ofre sig for den gode sag; her er fantastiske skuespillere, som giver personerne menneskelighed og klangbund.

Woo har optaget filmen i Kina, hvor omkostningerne er lavere, og det har givet ham mulighed for at bruge hundredvis af statister og bygge mange af de imponerende bygninger og kulisser, hvor handlingen foregår, hvilket kun øger realismen.

Han har også taget den seneste computerteknologi i brug, ikke mindst i det store, afsluttende søslag, hvor de to flåder brager sammen, har det været nødvendigt at skabe mange af skibene digitalt, ligesom Woo har benyttet computeren til - næsten som en impressionistisk kunstner - at male med præcis de farver, ofte i afdæmpede, mættede nuancer, som han har brug for i de enkelte billeder. Sjældent har himlen over Kina set så betagende ud.

Woo kan

The Battle of Red Cliff er især en visuel, æstetisk oplevelse. Det er ikke en film for eller imod krig, men en indfølt og levende hyldest til de gammeldags dyder og æresbegreber, som John Woo dyrker i de fleste af sine film. Det er ikke for sjov, at en af hans tidlige film har titlen Last Hurrah for Chivalry (1979) - hvilket betyder noget i retning af 'længe leve ridderligheden' - og at han denne gang vender tilbage til en tid, hvor verden i slig henseende endnu ikke var af lave.

The Battle of Red Cliff er vel også en hyldest til Kina, Woos hjemland, der fandt sin nuværende form efter slaget ved Red Cliff.

Man kan godt forestille sig, at Woo med en vis misundelse har set landsmanden Zhang Yimou forføre et verdenspublikum med uhørt smukke periode-udstyrsstykker, Hero og House of Flying Daggers, der er fulde af hæsblæsende action, poesi og store følelser, og tænkt ved sig selv, at 'det kan jeg også.' Og det må man sige, at han kan.

The Battle of Red Cliff. Instruktion: John Woo. Manuskript: John Woo, Chan Khan, Kuo Cheng og Sheng Heyu. Kinesisk-japansk-koreansk (Imperial i København, Kinopalæet i Lyngby, Biocity i Odense, Århus og Aalborg)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu