Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

En tvivlsom affære

Philip Seymour Hoffman og Meryl Streep krydser klinger i dramaet ’Doubt’, der begavet diskuterer store emner, men som desværre også føles meget konstrueret og kunstig
Moderne Tider
20. februar 2009

Det slår gnister mellem hovedpersonerne i John Patrick Shanleys kammerspils-agtige drama Doubt, der er baseret på den amerikansk-irske manuskriptforfatter og instruktørs eget teaterstykke og har Meryl Streep, Amy Adams og Philip Seymour Hoffman på rollelisten.

Det teatralske udgangspunkt fornægter sig ikke, men Shanleys skarpe, polemiske dialog og skuespillernes ikke mindre skarpe præstationer får filmen til at leve trods en sparsom, men nydelig billedside og kun få kulisser og locations.

Stedet er en katolsk skole i New York og tiden midten af 1960'erne. En viljestærk og streng nonne, søster Aloysius (Meryl Streep), ser skævt til stedets nye præst, fader Flynn (Hoffman), der repræsenterer et helt andet, mere moderne verdenssyn end hende. Hvor hun styrer eleverne i skolen med lige dele frygt og korporlig afstraffelse, tror han på dialog og gensidig respekt.

Renæssancemand

Det er med andre ord samtidens og det omgivende samfunds store konflikt og dilemma, som John Patrick Shanley dygtigt overfører til dette, noget specielle, på mange måder afsondrede mikrokosmos og skærper i skikkelserne af de to troens tjenere.

Og Doubt er i høj grad en film om tro og tvivl, både i forhold til Gud og sine medmennesker. Søster Aloysius bliver nemlig overbevist om, at fader Flynn forgriber sig på en af eleverne, skolens eneste sorte dreng, Donald, der i forvejen er udsat i det overvejende hvide, irskklingende miljø.

»I know people,« siger søster Aloysius til den unge, idealistiske nonne, søster James (Amy Adams), der beundrer fader Flynn, men som også er den første til at lægge mærke til noget mystisk ved ham og dermed bliver søster Aloysius’ mere eller mindre frivillige medsammensvorne. Søster James fanges mellem de to kombattanter og bliver på sin vis publikums øjne og ører.

Det er John Patrick Shanley og skuespillernes fortjeneste (de er alle tre blevet Oscarnomineret), at man aldrig rigtig ved, hvor historien og filmen bevæger sig hen. Det ene øjeblik ser fader Flynn skyldig ud, det næste har han en helt igennem plausibel forklaring på sin opførsel, og ligesom søster James tror man på, hvad denne tilsyneladende reformivrige renæssancemand siger.

Debatøvelse

Hoffman gør ham tilpas tvetydig til, at man næsten indtil sidste øjeblik ikke ved, hvad man skal tro, og usikkerheden og uforudsigeligheden hjælpes kun på vej af, at Streep bestemt ikke angler efter publikums sympati. Søster Aloysius er et på mange mennesker uhyrligt kvindemenneske, der har sit væsen imod sig. Efterhånden begynder man dog at forstå, hvorfor hun handler, som hun gør, og hele affæren bliver kun endnu mere speget.

Det er mange og vigtige spørgsmål, som John Patrick Shanley har sat sig for at diskutere i Doubt – tro, tolerance, fremskridt, menneskelighed, moral, autoritet, løgn, sandhed – og for det meste gør han det både begavet og overbevisende.

Filmen har dog det overordnede problem – hvilket ikke forhindrer den i at være både underholdende og dramatisk – at den virker konstrueret og kunstig; som noget, der lyder rigtigt og ser rigtigt ud på en teaterscene, men som ikke helt fungerer som levende billeder, hvor kravene til identifikation og realisme er nogle andre. Det hele er ligesom for dygtigt og belejligt skruet sammen, hvilket stiller sig i vejen for enhver form for følelsesmæssig indlevelse. Og det er ærgerligt, når man har med så kontroversielt og spændende et emne at gøre.

Indimellem har man sågar fornemmelsen af, at skuespillerne heller ikke selv helt tror på historien og deres karakterer, men at de bestemt nyder de bidske replikker, der er fulde af saft og kraft – næsten som om de deltager i en retorisk debatøvelse.

Doubt. Instruktion og manuskript: John Patrick Shanley. Amerikansk (Grand, Falkoner og Dagmar i København og en håndfuld biografer i resten af landet)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her