Læsetid: 1 min.

Bliktrommen (1979)

’Bliktrommen’ vakte postyr på grund af erotiske scener mellem Oskar og en teenagepige, men vandt en Oscar for Bedste Udenlandske Film
27. marts 2009

Fordi skræmmende er det sidste, børn bør være, er der noget afsindigt urovækkende over det, når det er netop skræmmende, de er. Og i Volker Schlöndorffs filmatisering af Günther Grass’ episke roman Bliktrommen fra 1959 finder vi et barn, der for alvor ætser sig ind i erindringen. Filmen begynder i Danzig i 1924. På sin tre års fødselsdag får meget fremmelige Oskar (som spilles af dengang 12-årige David Bennent, der har et grumme gennemborende blik) en bliktromme. Han knytter sig meget stærkt til instrumentet, som han slår på, når virkelighedens gru skal holdes på afstand. Hvis nogen forsøger at tage trommen fra ham, sætter den lille dreng i et skrig, som splintrer glas og skærer gennem marv og ben. Fra Oskars synsvinkel synes voksenverdenen fuld af hykleri og brutalitet, og han beslutter derfor, at han ikke vil være stor. Ved viljestyrke alene sætter han sin fysiske vækst i stå, og med rigelige mængder sort humor og surrealisme følger filmen ham gennem nazi-æraens uhyrligheder. Bliktrommen vakte postyr på grund af erotiske scener mellem Oskar og en teenagepige, men vandt en Oscar for Bedste Udenlandske Film og delte Guldpalmen i Cannes med Francis Ford Coppolas Dommedag nu. JVK

Bliktrommen. Instruktion: Volker Schlöndorff. Manuskript: Volker Schlöndorff, Jean-Claude Carriére og Franz Seitz. Kan fås på dansk dvd fra On Air