Læsetid: 1 min.

Ind og ud af bøger

’Inkheart’, der er baseret på en populær fantasyroman af Corneliaa Funke, fortæller en god historie med en handlekraftig heltinde i centrum
Moderne Tider
3. april 2009

En film om kærligheden til bøger. Noget så forjættende er Iain Softleys Inkheart, en filmatisering af den første tyske bestsellerforfatter Cornelia Funkes fantasyserie, der på dansk har fået titlen Blækhjerte. Brendan Fraser spiller Mo, en bogbinder, der er en såkaldt Sølvtunge, dvs. at han kan læse personer og ting ind og ud af bøger. Da hans datter, Meggie, var lille, kom han ved et uheld til at læse sin kone ind i bogen Inkheart, mens han læste krigsherren Capricorn (Andy Serkis) og hans skurkagtige håndlangere ud. År senere prøver Mo stadig at opspore et eksemplar af bogen, så han kan få sin kone tilbage, men i hælene på ham er ildjongløren Støvfinger (Paul Bettany) og Capricorn, der vil ødelægge bogen.

Mo og Meggie (Eliza Bennett) må nu, med hjælp fra Mos bogelskende tante, Elinor (Helen Mirren), Inkhearts forvirrede forfatter (Jim Broadbent) og Farid (Rafi Gavron) fra 1001 nats eventyr, kæmpe for at stoppe Capricorn og redde verden.

En vedkommende og indimellem endda gribende film om familie og venskab og bøger - man får lyst til at læse, mens man ser den - samtidig med at den faktisk er både spændende, barsk og morsom. Det er en god historie med en handlekraftig heltinde i centrum, Meggie. Effekterne er holdt på et minimum, kulisserne, der inkluderer Capricorns faldefærdige borg og Elinors fantastiske bibliotek, er eksotiske og troværdige, og skuespillerne, ikke mindst Bennett, Fraser og Mirren, gør det fortrinligt.

Bogen bag er stadig bedre, dybere, men Iain Softley har drejet en på alle måder seværdig og underholdende familiefilm.

Inkheart. Instruktion: Iain Softley. Manuskript: David Lindsay-Abaire. Amerikansk (CinemaxX og Palads i København og en halv snes biografer i resten af landet)