Anmeldelse
Læsetid: 2 min.

Et nyt liv efter udåden

'Boy A' er et bevægende rehabiliteringsdrama
Moderne Tider
3. april 2009
Spil. Filmen lever i høj grad på Andrew Garfield hyper-sensitive spil som Eric/Jack.

Spil. Filmen lever i høj grad på Andrew Garfield hyper-sensitive spil som Eric/Jack.

Miracle Films

Der er noget umiddelbart rørende ved dette engelske drama om forbrydelse og straf, soning og chancen for et nyt liv.

Historien bygger på en roman af Jonathan Trigell, men er også stærkt inspireret af den berygtede James Bulger-mordsag fra 1993, hvor den to-årige Bulger blev bortført og dræbt af to 12-årige drenge.

Drengene endte med at få otte års fængsel, og i fiktionens form er det den ene af dem - Boy A, som han hedder i retssalen - filmen følger. Han hedder Eric og løslades fra fængslet som 24-årig efter en straf på 12 år.

Fra starten får han et nyt navn og en ny identitet, som om det drejede sig om vidnebeskyttelse mod Mafiaen. Det er dog ikke gangstere, han skal skjule sig fra, men et andet uhyre: den engelske offentlige mening, der er så aggressiv mod dette 'udyr', at hans liv ville være i fare, hvis han blev genkendt.

Svær fortrængning

Hvad stiller man op med en ny identitet, når man som Eric faktisk er en følsom ung mand, der har en frygtelig udåd på samvittigheden, men taknemmeligt tager imod chancen for at skabe sig et normalt liv. Hjulpet af en energisk socialarbejder lykkes det Eric at vinde et usikkert fodfæste som Jack og ovenikøbet ret hurtigt finde en sød kæreste. Men hele tiden lever han i frygt for at blive genkendt som den bestialske morder, han var for 12 år siden.

Og næsten endnu værre: Han kan ikke betro sig om sin fortid til kæreste og venner. Han må lyve om sit fængselsophold og fortie sin ugerning. For oprigtighed er lig med risiko for at blive opdaget af det store frådende monster, tabloidpressen med tilhørende lynch-typer af alle afarter.

Filmen handler altså om den dobbeltstraf, som kan ramme alvorligt kriminelle - først fængselsstraffen og derpå den almindelige offentligheds straf, som kan være mindst lige så hård og varig.

Filmen lever i høj grad på Andrew Garfield hypersensitive spil som Eric/Jack, fremstillet som en almindelig ung mand, der famler sig frem i en fremmed identitet og prøvende og smertefuldt forsøger at skabe sig et nyt liv.

Han samler ubesværet sympati, men er lidt svær at tro på, når han slår på tæven. Filmen er dog dygtigt komponeret, så man gennem tilbageblik får et stærkt indtryk af baggrunden for hans ugerning, begået sammen med en endnu mere afsporet ven. Ondskaben har forklarlige rødder.

Filmen har skønhedsfejl - en krukket fotografering med uskarpe motiver i forgrunden; en ubeslutsom udgang; og en lidt for facil parallel, da Eric/Jack redder en lille piges liv. Men den er som helhed seværdig og ikke kun mesterligt spillet af Andrew Garfield, men også af Peter Mullan som hjælperen og Katie Lyons som kæresten.

Boy A. Instruktion: John Crowley. Manuskript: Mark O'Rove efter roman af Jonathan Trigell. Engelsk (Gloria og Vester Vov Vov)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her